• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Wspolne interesy nie oznaczaja sprzedania pakietu kontrolnego

    • 5 1

  • Obajtek-czyli nie poszukiwanie wlasnch zloz ropy czy gazu a tylko korzystny zakup u zaprzyjaznionych partnerow po ,,atrakcyjnych cenach"? Przypomnijmy ,ze cena skroplonego gazu miala byc nieznacznie tansza od tego Rosyjskiego...czyli pozbywamy sie alternatywy w razie problemow bedziemy robic co karza nam inni bo nie bedziemy mieli swoich zrodel i zloz? Swietna polityka brawo ,brawo,brawo.chapeau bas. Olechnowicz to jednak byl gigant i wizjoner.zlikwidowanie wlasnej polityki zakupow lOTOSU-to bedzie piekny gwozdz do trumny.Obajtek -juz nie pamietasz jak to bylo jak Ruscy przymykali nam korek ?Teraz pchasz nas w inne uzaleznienie? Geniusz.

    • 7 2

  • A co z pracownikami? (1)

    Wszystko niby "opłacalne", fuzja i jej same plusy...a co z pracownikami Lotosu??? Czy przypadkiem nie zabraknie miejsc pracy dla pracowników Lotosu w tym nowym tworze? Czy ktoś porusza ten temat? Pan prezes zapewnil, ze nie bedzie zwolnien grupowych??? Czyli, że redukcja bedzie odbywała się w mniejszym zakresie w odstepach czasu? Moze jest tu jakis umysl co ma wiedzę na ten temat?

    • 8 2

    • szukaj pracy..

      a co ma powiedziec publucznie ze wywali 60% zalogi???? mysl czlowieku i szukaj roboty. gorzej bedzie jak na bruku wyladuje 2500 osob..Co wtedy znajdziesz???

      • 4 2

  • Obajtek-jak to jest ,ze zgodziliscie sie na narzucenie przez unie sprzedazy 30% Lotosu -wy wielcy patrioci? (3)

    Dla mnie kuchennymi drzwiami dazycie do przejecia calego sektora rafinacji rop[yi sprzedania go obcemu kapitalowi .,Jestescie zwyklymi zdrajcami interesu narodowego. Co to za negocjacje ,ze musicie sprzedac 30% ?jakim prawem /Kto dal wam do tego mandat aby sr*tegiczna spolke -rozczlonkowywac i sprzedawac?...W Orlenie macie 27% 30% lotosu sprzedacie czyli 30% wartosci Lotosu juz nie bedzie w Polskich rekach? To ile % w pakiecie kontrolnym bedzie mialo panstwo polskie po tych wszych tranzakcjach? Oj dluga bedzie lawa oskarzonych oj dluga....

    • 12 5

    • przecież PełO

      chciało 100% sprzedać. A teraz płaczesz o 30%?

      • 1 0

    • A kto ci niedojdo intelektualna powiedział, że te 30% poleci w łapy zachodu ? (1)

      Nie wpadłeś na to, że może to wykupić inny koncern, który jest we władaniu Skarbu Państwa ?

      • 0 5

      • Poszukaj pokurczu niedojdy w swoich pisowskich szeregach.

        Gra juz sie rozpoczela -skoro Orlen ma zwolnic 80 % zbiornikow na paliwo sciagane tankowcami-tzn ,ze na 90% jest zabezpieczany interes jakiejs zagranicynej spolki,ktora nie bedzie chciala ciagnac paliwa do swoich zakupionzch stacji z Polskiej rafinerii+kumasz kmiotku*? Wiec albo zakupi to jakas spolka np Amerykanska badz polska spolka krzak ,ktora zostanie przez zagraniczna spolke wykupiona.Logika pisowska wydmlozko.
        Cyt;,,KE oczekuje też sprzedaży 389 stacji detalicznych w Polsce, czyli około 80 proc. sieci Lotos. Orlen zobowiązał się ponadto do uwolnienia większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską.

        "Połączenie pkn orlen i Grupy Lotos znacząco wzmocni pozycję koncernu w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Bliskiego Wschodu czy Rosji. Ułatwi też nawiązanie współpracy z nowymi partnerami. Transakcja ta będzie miała szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa paliwowo-energetycznego Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Optymalizacja logistyki, w tym zakupu surowca i dystrybucji gotowych produktów przełoży się też na stabilność cen dla klientów - podał Orlen we wtorkowym komunikacie." Koniec cytatu !!!...Takze zapomnijmy o swoich zlozach i polityce Lotosu-utrzymujaca nasza niezaleznosc surowcowa .Pisowscy Zlodzieje przy wspolpracy z komisja europejska i ukrytymi kretami w ministerstwie skarbu panstwa -nas po prostu wysprzedadza.

        • 1 1

  • Ci ludzie wiedzą co to wstyd? (1)

    • 8 0

    • Slyszysz Obajtek?-Wiesz co to slowo znaczy?

      Odpowiedz -jak cie pan pyta...

      • 4 2

  • Mowia Lewandowski i Dulkiewicz, slychac Putina i Merkel

    • 15 6

  • Rozmowy o fuzji

    trwały od lat. Samo sprowadzanie przejęcia do sytuacji politycznej jest co najmniej bezsensowne.
    Próby fuzji trwały również za czasów poprzedniej władzy i nie tylko. Powinniśmy to raczej traktować jako szansę rozwoju całej grupy.

    • 7 5

  • lewandowski niech odda miliardy za nieudolne prywatyzacje, itp, itd. Teraz wielki doradca!? Żenada...

    • 17 3

  • Co bedzie pierwsze panie Obajtek sprzedanie 30% Lotosu czy polaczenie z Orlenem?

    Bo jesli sprzedaz najpierw..to pozostale 70% wartosci Lotosu -bedzie stanowilo 100%.A wiec wartosc jednostkowych akcji lotosu jeszcze spadnie? Co z akcjonariuszami,ktorzy nie sprzedali wam swoich akcji czy w zamian za stare akcje Lotosu -nabeda nowe akcje polaczonych koncernow -wymienia je ?W jakiej proporcji?Ale bedzie cyrk .Ciekawe ...ciekawe czy skarb panstwa nie stanie sie marginesem i spolka Orlen nie zacznie nalezec do kogos z zza granicy kto przejmie pakiet wiekszosciowy .?Ale jaja. ...Juz widze te auta napedzane wodorem-juz widze ten milion elektrykow...ale bedzie kino. Pisowcy -pod sad.

    • 9 6

  • (1)

    Nie wiem skąd takie zdziwienie w narodzie w związku z połaczneniem Lotosa i orlenu. Od kiedy sięgam pamięcią na Pomorzu mówiło się że taki dzień nastąpi. Każdy rząd o tym mówil, pis doprowadził to do końca.

    Czy to słuszny krok? Pewnie za kilka la się przekonamy. Jednak do mnie przemawia część argumentów Obajtka. Zwłaszcza ten dotyczący potrzeby zbudowania silnej polskiej firmy. Niestety ale mamy globalizacje i małe korporacje są przejmowane przez duże. Sądze, że gdyby się nie połaczyły to takie BP czy shell by zniszczylo i Orlen i lotos. Może nie dzis czy jutro ale za kilka lat.

    Poaz tym, jesli prawda jest ze lotos zostaje w Gdańsku to nadal będa tu płacić podatki. Generalnie nie wydaje mi się żeby ta cała fuzja coś zmieniła w życiu Gdańszczan.

    • 17 10

    • Beda tak samo skuteczni jak spolka MARS czy bardziej ?

      Ile wpompujecie kasy w d**ilne pomysly? To Niemcy dysponujacy najlepsza katedra do spraw wodoru-nie buduja aut wodorowych na masowa sklale ...a Polska zbuduje? No to fajnie-super ..Juz widze ten sukces.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane