• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia będzie miała swój masowiec

erka
18 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT). Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT).

Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.


Czy polscy armatorzy mają szansę do konkurowania na rynku przewozów morskich?


Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.

W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.

Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.

Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.

Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

erka

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • GÓRNICY, HUTNICY i STOCZNIOWCY (1)

    Jedno co potrafią najlepiej to strajkować i wyciagać ręce po nasze pieniądze (podatki)
    Wszystko im dać zapewnić i zorganizować, a oni ewentualnie może będą pracować jak im się zapewni takie warunki i pieniądze jakie oni chcą czyli wysokie pensje trzysnastki, czternastki, kredkowe, wczasowe, chorobowe i oczywiście wcześniejszą emeryturę. Tylko kto na to wszystko ma zapracować ??????

    • 12 3

    • dokładnie!
      nie zapomnijmy o związkach zawodowych to oni walczą i nakręcają takie sytuacje!

      • 5 1

  • związki zawodowe

    Ale ci Chińczycy są głupi, nie mają związków zawodowych w swoich stoczniach!
    Związkowcy rozwalą każdy zakład pracy, trochę to chore, mamy stocznie, mamy morze, tylko nie ma momu budować statków..

    Podziękujmy wziązkom zawodowym, za to że tak dzielnie bronili miejsc pracy i teraz zamiast pracować 500-1000osób nie pracuje w stoczniach nikt..

    Brawo związkowcy, może pojedziecie palić gumy przd sejm???

    • 11 1

  • Bul mnie chwyta jak to czytam , nie mam już nadzieji że coś się polepszy.

    • 5 2

  • a co się ma polepszyć???

    Stocznie które są w prywatnych rękach super działają...
    Stocznie które były w "skarbie Państwa"... ...
    Nie ma ich i nie będzie.

    • 7 0

  • przynajmniej powstaną nowe miejsca pracy na tych statkach

    warto studiować w AM :)

    • 4 3

  • szkoda że będą to robić małe żółte rączki a nie wilekie dłonie polskiego stoczniowca które najczęściej dzwigały kieliiszek z

    wódką.

    • 4 2

  • dobrze że będzie statek zarabiał dla nas,

    a jeśli chodzi o chiny to co sie dziwić , polskie produkty od lat były zawsze bardzi drogie w produkcji i najniższe jakością ,tandetnie wykonane.

    • 2 0

  • (2)

    mawia sie że polak to fachowiec,najlepiej pospawa,zlutuje,zmontuje ,ludzie to sa tylko mity. polacy są najmniej wydajnymi pracownikami w naszym kraju, oczywiście im się wydaje że jest inaczej, polski fachowiec to zwykły pijaczyna który podłapał troche roboty często na zachodzie. polska wydajność to jest latanie z pustą taczką po budowie lub picie kawy całymi dniami w pracy i palenie papierosów. a potem nażekanie.

    • 5 4

    • Pewne , że mówisz o sobie . (1)

      • 3 1

      • niestety Magda ma rację

        • 0 4

  • cieszcie się ze chińczycy bo jak rosjanie wejdą to będziecie się szybko rosyjskiego uczyć .

    • 1 0

  • nie narzekajcie na chińczyków,przynajmiej coś sie dzieje. bo polska z miejsca nie ruszy bez zagranicy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane