• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia będzie miała swój masowiec

erka
18 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT). Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT).

Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.


Czy polscy armatorzy mają szansę do konkurowania na rynku przewozów morskich?


Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.

W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.

Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.

Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.

Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

erka

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • eeeeee

    Polska kraj bogaty okradli nas Niemcy Ruskie i sami się okradamy i jeszcze na mapie jesteśmy to chyba dobrze ,Asian nas zje

    • 1 0

  • PiS, Solidarność, Zaiazki Zawodowe to rak który toczy Polski p

    • 1 1

  • Dlaczego Polacy pozwalaja sie sterować i upadlać paru egoistycznym fałszywcom z PiSuaru i Syfodarności !?!?!

    Te świnie wykończyły polskie fabryki, mafie w stanach aby przejąć fabryki poprzez wykończenie finansowe sponsorowały wywrotowców i związki zawodowe doprowadzając zakłady do ruiny. Moje pytanie brzmi : Ile kosztuje u Kaczora/Gniadka doprowadzenie fabryki do ruiny abym mógł go tanio kupić ?!?!?!

    • 1 1

  • porazka

    tragedia w gdansku i gdyni funkcjonuja zaklady ktore bez problemu by to zrobily w kilka miesiecy i to napewno lepiej niz male zolte raczki..... zal normalnie czytac takie informacje

    • 0 2

  • Polska flota nie istnieje,nie ma żadnego statku handlowego pod "naszą banderą"
    wszystkie państwa mają,nawet Luxemburg.
    Wstyd,żenada,tragedia
    Dziękujemy Ci Polsko...

    • 2 1

  • stocznia

    bo nie mozna kurna w Polsce w naszych stoczniach osly jedne

    • 0 2

  • Polska Żegluga Morska ma status przedsiębiorstwa państwowego,...

    ... jej statki mają ładne nazwy, a ich portami macierzystymi są : Bahamas, Malta, Vanuatu, Cyprus, Liberia, Panama, Marshall Islands. Tam są także zarejestrowane, wydzielone, spółki zarządzające tymi statkami i tam "płacą" podatki (tzw. raje podatkowe). Polskie, państwowe przedsiębiorstwo brzydzi się polskiej bandery.

    • 2 0

  • statki (1)

    niczego nie rozumiecie PŻM złozyło zamówienie na budowe 4 -ech statków w stoczni Szczecin NOVA ale koszt budowy statku jednego był droższy o 20 proc ,to nie dziwię się że budują w Chinach .A gdyby u nas było taniej to chętnie PŻM zleciłby budowanie w naszych stoczniach.Ekonomia sie kłania .

    • 3 1

    • Wydaje się, że w skali globalnej i tak więcej z budżetu państwa (Twoje, moje, nasze) dopłaca się dla bezrobotnych stoczniowców, producentów różnych części (tzw.Kooperantów). Ekonomia się kłania.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane