- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (157 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (65 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (63 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (99 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (102 opinie)
Gdynia będzie miała swój masowiec
Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.
Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.
W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.
Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.
Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.
![Ruch statków w Zatoce Gdańskiej](https://s-trojmiasto.pl/_img/biznes/ruch-statkow.gif)
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (94) 1 zablokowana
-
2011-04-18 23:01
eeeeee
Polska kraj bogaty okradli nas Niemcy Ruskie i sami się okradamy i jeszcze na mapie jesteśmy to chyba dobrze ,Asian nas zje
- 1 0
-
2011-04-19 00:43
PiS, Solidarność, Zaiazki Zawodowe to rak który toczy Polski p
- 1 1
-
2011-04-19 00:54
Dlaczego Polacy pozwalaja sie sterować i upadlać paru egoistycznym fałszywcom z PiSuaru i Syfodarności !?!?!
Te świnie wykończyły polskie fabryki, mafie w stanach aby przejąć fabryki poprzez wykończenie finansowe sponsorowały wywrotowców i związki zawodowe doprowadzając zakłady do ruiny. Moje pytanie brzmi : Ile kosztuje u Kaczora/Gniadka doprowadzenie fabryki do ruiny abym mógł go tanio kupić ?!?!?!
- 1 1
-
2011-04-19 04:40
porazka
tragedia w gdansku i gdyni funkcjonuja zaklady ktore bez problemu by to zrobily w kilka miesiecy i to napewno lepiej niz male zolte raczki..... zal normalnie czytac takie informacje
- 0 2
-
2011-04-19 07:13
Polska flota nie istnieje,nie ma żadnego statku handlowego pod "naszą banderą"
wszystkie państwa mają,nawet Luxemburg.
Wstyd,żenada,tragedia
Dziękujemy Ci Polsko...- 2 1
-
2011-04-19 10:32
stocznia
bo nie mozna kurna w Polsce w naszych stoczniach osly jedne
- 0 2
-
2011-04-19 11:08
Polska Żegluga Morska ma status przedsiębiorstwa państwowego,...
... jej statki mają ładne nazwy, a ich portami macierzystymi są : Bahamas, Malta, Vanuatu, Cyprus, Liberia, Panama, Marshall Islands. Tam są także zarejestrowane, wydzielone, spółki zarządzające tymi statkami i tam "płacą" podatki (tzw. raje podatkowe). Polskie, państwowe przedsiębiorstwo brzydzi się polskiej bandery.
- 2 0
-
2011-04-19 11:08
statki (1)
niczego nie rozumiecie PŻM złozyło zamówienie na budowe 4 -ech statków w stoczni Szczecin NOVA ale koszt budowy statku jednego był droższy o 20 proc ,to nie dziwię się że budują w Chinach .A gdyby u nas było taniej to chętnie PŻM zleciłby budowanie w naszych stoczniach.Ekonomia sie kłania .
- 3 1
-
2011-04-19 11:14
Wydaje się, że w skali globalnej i tak więcej z budżetu państwa (Twoje, moje, nasze) dopłaca się dla bezrobotnych stoczniowców, producentów różnych części (tzw.Kooperantów). Ekonomia się kłania.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.