- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (157 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (66 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (63 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (99 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (102 opinie)
Gdynia będzie miała swój masowiec
Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.
Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.
W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.
Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.
Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.
![Ruch statków w Zatoce Gdańskiej](https://s-trojmiasto.pl/_img/biznes/ruch-statkow.gif)
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (94) 1 zablokowana
-
2011-04-18 16:47
Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin (2)
a potem się dziwią ze polskie stocznie opadają ;-)
- 3 5
-
2011-04-18 17:11
dokladnie
- 0 2
-
2011-04-18 17:54
Ale za jaką cenę . U chińczyków zapłacą za trzy , a u nas nie starczy nawet na jeden .
- 2 0
-
2011-04-18 17:10
Zamiast budowac w naszych stoczniach to oni az z chin ciagna te statki smieszne
- 1 2
-
2011-04-18 17:13
pozdrowienia (1)
Studiowałem na AM i po kilku latach naprawdę nie żałuje. Uważam jednak że gospodarce morskiej powinno się poświęcać więcej uwagi. Polscy marynarze pływają praktycznie pod każdą banderą a My Polacy swojej floty nie posiadamy ... wstyd i żal
pozdrawiam wszystkich Marynarzy i Oficerów- 9 0
-
2011-04-18 17:55
Stopy wody pod kilem .
- 2 0
-
2011-04-18 17:15
A pod jaką banderą będą pływać? (1)
Bo chyba nie pod naszą....
- 2 0
-
2011-04-18 21:38
Luxemburga :/
- 1 0
-
2011-04-18 17:18
Co to za Idioci ?... (1)
Miasto Gdynia ... miało kiedyś siedziby Firm Dalmor ,PLO które to firmy miały w posiadaniu ok 300 pełnomorskich różnego rodz.statków !!! Trzeba być kompletnym idiotą aby takie banialuki wypisywać tu w Trójmieście ,może pisanie takich bzdur miałoby sens gdzieś w kieleckiem ,rzeszowskiem lub w Bieszczadach !!! ,ale Tu ludziom taki kit sprzedawać to trzeba mieć naprawde Fiksum-dyrdum ! ,w 2009r. flota Polska liczyła 142 statki - pewnie liczył to niewidomy jąkała zaczynając pewnie od kajaków na plaży w Górkach Zach... Faktem jest ,że Polskie Linie Oceaniczne w latach 1975 - 1980 posiadały ok. 180 pełnomorskich staków różnego typu zawijających do niemal wszystkich portów na Świecie !!!
- 10 0
-
2011-04-19 12:42
a naród płacił za to marnotrawstwo
- 0 0
-
2011-04-18 17:45
Paranoja (1)
Chyba ktoś sobie robi jaja. Nie dajecie pracy swoim tylko skośnookim. Za klika lat wasze dzieci także jako prawnicy czy lekarze będą szukać pracy w jakichś chinach !!!! chyba że już tam są. Decydenci jesteście bezmyślni.
- 5 4
-
2011-04-19 10:55
Nie będą szukać pracy
bo w ich zawodach nie ma konkurencji
- 0 0
-
2011-04-18 18:05
tamte czasy to obecnej gdyńskiej władzy kapitał !
pytanie do wiedzących ;- ile te Firmy zatrudniały ludzi ? , i drugie ;- ile jest dziś Lidl-ów w Gdyni ?
- 2 1
-
2011-04-18 20:38
ooo
palcie gumy w Pekinie
- 1 0
-
2011-04-18 21:28
Jest jeszcze Wilson Gdynia.
- 0 0
-
2011-04-18 22:34
Kupujecie chińskie gacie bo tańsze i dobre, a macie pretensje że ktoś kupuje chińskie statki ?
No dziwne to trochę ;)
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.