• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia będzie miała swój masowiec

erka
18 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT). Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły w 2010 roku 21 mln ton ładunków. Na zdjęciu zbudowany w 2009 roku handy - size Pomorze (37964 DWT).

Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.


Czy polscy armatorzy mają szansę do konkurowania na rynku przewozów morskich?


Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.

W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.

Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.

Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.

Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

erka

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin (2)

    a potem się dziwią ze polskie stocznie opadają ;-)

    • 3 5

    • dokladnie

      • 0 2

    • Ale za jaką cenę . U chińczyków zapłacą za trzy , a u nas nie starczy nawet na jeden .

      • 2 0

  • Zamiast budowac w naszych stoczniach to oni az z chin ciagna te statki smieszne

    • 1 2

  • pozdrowienia (1)

    Studiowałem na AM i po kilku latach naprawdę nie żałuje. Uważam jednak że gospodarce morskiej powinno się poświęcać więcej uwagi. Polscy marynarze pływają praktycznie pod każdą banderą a My Polacy swojej floty nie posiadamy ... wstyd i żal

    pozdrawiam wszystkich Marynarzy i Oficerów

    • 9 0

    • Stopy wody pod kilem .

      • 2 0

  • A pod jaką banderą będą pływać? (1)

    Bo chyba nie pod naszą....

    • 2 0

    • Luxemburga :/

      • 1 0

  • Co to za Idioci ?... (1)

    Miasto Gdynia ... miało kiedyś siedziby Firm Dalmor ,PLO które to firmy miały w posiadaniu ok 300 pełnomorskich różnego rodz.statków !!! Trzeba być kompletnym idiotą aby takie banialuki wypisywać tu w Trójmieście ,może pisanie takich bzdur miałoby sens gdzieś w kieleckiem ,rzeszowskiem lub w Bieszczadach !!! ,ale Tu ludziom taki kit sprzedawać to trzeba mieć naprawde Fiksum-dyrdum ! ,w 2009r. flota Polska liczyła 142 statki - pewnie liczył to niewidomy jąkała zaczynając pewnie od kajaków na plaży w Górkach Zach... Faktem jest ,że Polskie Linie Oceaniczne w latach 1975 - 1980 posiadały ok. 180 pełnomorskich staków różnego typu zawijających do niemal wszystkich portów na Świecie !!!

    • 10 0

    • a naród płacił za to marnotrawstwo

      • 0 0

  • Paranoja (1)

    Chyba ktoś sobie robi jaja. Nie dajecie pracy swoim tylko skośnookim. Za klika lat wasze dzieci także jako prawnicy czy lekarze będą szukać pracy w jakichś chinach !!!! chyba że już tam są. Decydenci jesteście bezmyślni.

    • 5 4

    • Nie będą szukać pracy

      bo w ich zawodach nie ma konkurencji

      • 0 0

  • tamte czasy to obecnej gdyńskiej władzy kapitał !

    pytanie do wiedzących ;- ile te Firmy zatrudniały ludzi ? , i drugie ;- ile jest dziś Lidl-ów w Gdyni ?

    • 2 1

  • ooo

    palcie gumy w Pekinie

    • 1 0

  • Jest jeszcze Wilson Gdynia.

    • 0 0

  • Kupujecie chińskie gacie bo tańsze i dobre, a macie pretensje że ktoś kupuje chińskie statki ?

    No dziwne to trochę ;)

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane