- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (116 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (52 opinie)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (59 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (83 opinie)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (183 opinie)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (199 opinii)
Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków
Lotos zapewnia, że od początku konfliktu na Wschodzie spółka nie podjęła żadnych działań mających na celu maksymalizację marży osiąganej na przerobie ropy naftowej. Spółka zapewnia, że nie próbuje wykorzystać obecnej sytuacji do osiągania dodatkowych zysków. W podobnym tonie wypowiada się PKN Orlen twierdząc, że napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale i gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę.
Modelowa marża rafineryjna na rekordowym poziomie
Obecnie modelowa marża rafineryjna (różnica między przychodami ze sprzedaży produktów, a kosztami zakupu surowców) Lotosu wynosi 40,98 dolara za baryłkę ropy. Marża PKN Orlen wzrosła od 2 marca z 4 dolarów do około 30 dolarów.
Koniec współpracy Gdańska z siecią stacji paliw Amic
Jak twierdzi Lotos, przywołany wskaźnik marży modelowej, jak sama nazwa wskazuje, wynika z przyjętego przez spółkę modelu. Ten z kolei opiera się na uproszczonych założeniach, które są najbardziej zbliżone do faktycznej marży rafineryjnej w czasie, kiedy rynki są stabilne i przewidywalne. Tymczasem najpierw pandemia, a teraz wojna w Ukrainie znacząco tę równowagę zachwiały. Model ten zakłada m.in. przerób w 100 proc. ropy rosyjskiej, a tak aktualnie nie jest. Nie uwzględnia natomiast kosztu CO2, ogromnego kosztu transportu morskiego, instrumentów zabezpieczeniowych typu hedge czy też zmiany kursu dolara.
Ceny paliw wciąż rosną
Od początku wojny w Ukrainie ceny paliw na stacjach rosną w bardzo szybkim tempie, o czym stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Na niektórych stacjach zmiany cen następują nawet kilkukrotnie w ciągu dnia. Przy spadkach cen notowań ropy obniżki nie są jednak tak szybkie jak podwyżki. Prawie wszystkie stacje paliw w Polsce zakupują paliwo w dwóch polskich koncernach: Grupie Lotos PKN Orlen. Te zaś zapewniają, że nie zarabiają na obecnej sytuacji.
Ceny paliwa rosną. Już płacimy 7 zł za diesel albo więcej
Dodatkowo 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.
RPP podwyższyła stopy procentowe do 3,50 proc.
Orlen i Lotos twierdzą, że nie zwiększają marży
- Od początku wojny w Ukrainie obserwujemy wzrost cen na światowych rynkach oraz kursu dolara, które nie pozostają bez wpływu na ceny paliw. Napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale przede wszystkim gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę. W obawie o nagłe odcięcie dostaw ropy wielu traderów zaczęło masowo kupować paliwa, co z kolei przełożyło się na wzrost cen na rynkach i docelowo na stacjach paliw w całej Europie - zaznacza w stanowisku przesłanym do naszej redakcji PKN Orlen. - Warto podkreślić, że dzięki m.in. obniżeniu przez rząd stawki VAT na paliwa oraz inwestycjom, które PKN Orlen konsekwentnie realizuje już od czterech lat, ceny paliw w Polsce są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W obecnej sytuacji trudno jest odpowiedzialnie prognozować w perspektywie długoterminowej, jak będą kształtować się ceny ropy i paliw.
Miejsca
Opinie (270) ponad 20 zablokowanych
-
2022-03-10 17:42
Za Tuska było dużo taniej! Przy wyższej cenie ropy. (1)
- 12 8
-
2022-03-11 09:18
Za tuska była bieda.
- 1 4
-
2022-03-10 20:13
Cwaniaki w europie zachodniej wykorzystują sytuacje do zarabiania!A kurs w wypadku takim jak ta wojna powinien byc usztyniony (1)
I tam mamy najnizszą cene w europie i to zasługa tylko wyłacznie rzadu gdyby Tusk rzadzil ceny bysmy mieli wyzsze niz w Niemczech!
- 3 10
-
2022-03-10 22:27
Tak jest towarzyszu pislamisto
- 1 2
-
2022-03-10 21:20
Wysokie pensje z czegoś trzeba
Utrzymać. Nie jest tajemnicą, że jak pączusie tam mają, kolesiostwo i układziki kierowników. Pracują po max 2 godzinki a reszta czasu to relaks.
- 9 1
-
2022-03-10 22:01
lol, to słowotok coś w stylu putina i operacji wojskowej ala....
za przeproszeniem pieprzenie delikatnie mówiąc.
Ceny na stacjach rosną z godziny na godzinę, ale zapas paliw jest zakontraktowany wcześniej, więc zwiększacie marżowość i tyle, przestańcie kłamać ludziom w żywe oczy. Tylko jakiś jeleń na to się złapie.
Jakoś ceny jak mają maleć to nie maleją z godziny na godzinę...
fu- 3 2
-
2022-03-10 22:11
Jak go sprzedamy to już
W ogóle nie będziemy mieli wplywu na nic
- 3 0
-
2022-03-10 22:13
Obajtek ma na celowniku kolejne 40 nieruchomości, paliwo po 10 pln już niebawem
- 6 2
-
2022-03-10 22:13
Dość !
- 1 1
-
2022-03-10 22:14
Litr ropy kosztuje 85 90 groszy więc "zrozumiałe", że na stacji kosztuje 10 razy tyle. HA HA
- 1 1
-
2022-03-10 22:30
Cena paliwa w Hiszpanii (2)
1,13 Euro. Można???? Można
- 9 1
-
2022-03-10 22:42
To jeszcze sprawdź ile pałacyków ma prezes ich firmy.
Zakładam że nasz ma więcej, to i paliwo musi być droższe.
- 2 1
-
2022-03-10 23:10
W wakacje jak u nas ON był po 5.60 tankowałem
w Hiszpanii po 1 euracza za litr - kurs 4.4 zł. Tak działa panstwowy monoplol i co mu zrobicie.
- 2 1
-
2022-03-10 22:33
Pier...
To wina ludzi którzy jak banda i**otów pojechała tankować paliwo.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.