• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków

Robert Kiewlicz
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną. Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną.

Lotos zapewnia, że od początku konfliktu na Wschodzie spółka nie podjęła żadnych działań mających na celu maksymalizację marży osiąganej na przerobie ropy naftowej. Spółka zapewnia, że nie próbuje wykorzystać obecnej sytuacji do osiągania dodatkowych zysków. W podobnym tonie wypowiada się PKN Orlen twierdząc, że napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale i gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę.




Paliwo na stacjach:

- Ceny paliw są uzależnione od wielu czynników, przede wszystkim tych globalnych. Kluczowy wpływ na wysokość cen paliw w kraju mają notowania giełdowe produktów naftowych na rynku europejskim oraz kursy walutowe, w szczególności kurs dolara amerykańskiego oraz euro do złotego polskiego. Obecna, trudna sytuacja na Wschodzie ma przełożenie na wskaźniki makroekonomiczne, czego odzwierciedleniem są ceny paliw - czytamy w stanowisku przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl przez Grupę Lotos. - Dodajmy, że płacimy za ropę w dolarach, a cena na stacjach jest w złotówkach. Co więcej, zważywszy na rozpoczynający się obecnie, zaplanowany wcześniej postój remontowy, spółka aktualnie nie importuje surowca z Rosji.

Modelowa marża rafineryjna na rekordowym poziomie



Obecnie modelowa marża rafineryjna (różnica między przychodami ze sprzedaży produktów, a kosztami zakupu surowców) Lotosu wynosi 40,98 dolara za baryłkę ropy. Marża PKN Orlen wzrosła od 2 marca z 4 dolarów do około 30 dolarów.

Koniec współpracy Gdańska z siecią stacji paliw Amic



Jak twierdzi Lotos, przywołany wskaźnik marży modelowej, jak sama nazwa wskazuje, wynika z przyjętego przez spółkę modelu. Ten z kolei opiera się na uproszczonych założeniach, które są najbardziej zbliżone do faktycznej marży rafineryjnej w czasie, kiedy rynki są stabilne i przewidywalne. Tymczasem najpierw pandemia, a teraz wojna w Ukrainie znacząco tę równowagę zachwiały. Model ten zakłada m.in. przerób w 100 proc. ropy rosyjskiej, a tak aktualnie nie jest. Nie uwzględnia natomiast kosztu CO2, ogromnego kosztu transportu morskiego, instrumentów zabezpieczeniowych typu hedge czy też zmiany kursu dolara.

Ceny paliw wciąż rosną



Od początku wojny w Ukrainie ceny paliw na stacjach rosną w bardzo szybkim tempie, o czym stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Na niektórych stacjach zmiany cen następują nawet kilkukrotnie w ciągu dnia. Przy spadkach cen notowań ropy obniżki nie są jednak tak szybkie jak podwyżki. Prawie wszystkie stacje paliw w Polsce zakupują paliwo w dwóch polskich koncernach: Grupie Lotos PKN Orlen. Te zaś zapewniają, że nie zarabiają na obecnej sytuacji.

Ceny paliwa rosną. Już płacimy 7 zł za diesel albo więcej



Dodatkowo 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.

RPP podwyższyła stopy procentowe do 3,50 proc.



Orlen i Lotos twierdzą, że nie zwiększają marży



- Od początku wojny w Ukrainie obserwujemy wzrost cen na światowych rynkach oraz kursu dolara, które nie pozostają bez wpływu na ceny paliw. Napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale przede wszystkim gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę. W obawie o nagłe odcięcie dostaw ropy wielu traderów zaczęło masowo kupować paliwa, co z kolei przełożyło się na wzrost cen na rynkach i docelowo na stacjach paliw w całej Europie - zaznacza w stanowisku przesłanym do naszej redakcji PKN Orlen. - Warto podkreślić, że dzięki m.in. obniżeniu przez rząd stawki VAT na paliwa oraz inwestycjom, które PKN Orlen konsekwentnie realizuje już od czterech lat, ceny paliw w Polsce są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W obecnej sytuacji trudno jest odpowiedzialnie prognozować w perspektywie długoterminowej, jak będą kształtować się ceny ropy i paliw.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (270) ponad 20 zablokowanych

  • Pitolenie spekulantki

    10 lat temu waha była 120 za baryłkę a cena w Polsce 5zł. Kogo robicie w ci*la?

    • 7 1

  • A od kiedy to

    stacje paliw działaja jak kantory? Nie pomieszało się w d*pciach od dobrobytu to teraz na nas zarabiacie?

    • 7 0

  • Paliwa będą po 10 zł za litr nie zdziwię się jak będą nawet i koło 15 zł za litr. Zrobią nam kartki na paliwa jak za komuny. Tak się to skończy.

    • 2 0

  • Kłamstwo już w tytule... dalej nie warto czytać (1)

    Ceny szybko idą w górę a przedwczoraj spadła zarówno cena ropy jak i złoty się wzmocnił - oczywiście na stacjach cena się nie zmieniła. Druga kwestia - ważniejsza - marże stacji, które wzrosły od 2 marca o 700% (z 4$ do 30$ za baryłkę) - więc oszustwo, kłamstwo, ściema!

    • 7 1

    • Żadne marże stacji, tylko modelowa marża rafineryjna. Warto czytać coś więcej poza tytułami i warto jeszcze próbować to zrozumieć.

      • 0 2

  • Ceny zawyżane celowo

    Polacy Polakom.. takie rzeczy... Szok

    • 3 1

  • Skandal ! Rozliczymy się przy wyborach !

    Te ceny na stacjach to Himalaje łgarstwa !

    • 1 1

  • Dzieki za artykul (1)

    Czyli kierowcy sa do dojenia duza żywotnosc cenowa zwłaszcza w gore na tych samych zasobach i oczywiscie w dól juz tego nie ma:) Analogicznie odbiorcow gazu ziemnego jest wiecej no i inny charakter dostaw i ceny sa bardziej stabilne. Czyli auto w naszym pieknym kraju to luksus :) a tam wiadomo W ten sposob to my nigdzie nie zajedziemy..

    • 2 2

    • zajechalismy tam, gdzie nas chcieli, ze usa, nato i UE sa niewinne a wszytskiemu jest winna rosja

      nawet wtedy, jak rosja ciagle sprzedaje gaz po cenach, ktore kiedys zakontraktowano a cala reszta poszla w gore, tak jak z oponami zimowymi, kto je kupuje w zimie ten przeplaca

      • 0 0

  • Tak mnie zastanawia kto gdzie i jakiej konfiguracji kogo zajedzie (1)

    Czy wenezuela iran wejda teraz w miejsce rosj z paliwkiem? Bo premier mowil ze zadnego paliwa o ruskich Oby nie bylo tak ze specjalisci finansowi z naszego kraju pojda na kolanach do putlera zeby doprowadzic nasze interesy paliwowe do stanu sprzed;) wczoraj widzialem te sankcje w rosji jesli tak maja wygladac to kochani bedzie slabo ale z nami

    • 1 0

    • niemieccy politycy ze swoich cieplych posad propaguja, aby niemcy marzli dla pokoju

      bo jak marzniesz, to twoje marzniecie zamrozi putina i pozwoli sprzedawac usa demokratyczny gaz w europie a przeciez tylko o to chodzi

      • 2 0

  • W górę natychmiast, w dół powoli albo i nigdy

    Jak cena na giełdzie wzrośnie to na stacji po kilku godzinach cena idzie w górę. Jak na giełdzie spadnie to na stacji zobaczymy zmianę po tygodniu, dwóch, a może i nigdy. Ciekawa zależność. I niech nikt nie mówi że koncern nie zarabia na tym.

    • 4 0

  • Smutne

    Że blokujcie odniesienia i linki do oficjalnej strony lotosu , a tym bardziej nie wyjaśniacie dlaczego wzrosła kilkukrotnie marzą inwestorska, i czym jest.
    To jest jakiś hejt że usuwacie takie posty?
    Chore czasy że nawet nie można zacytować oficjalnej informacji podmiotu o którym mowa w artykule.
    Czyli jak mogę powiedzieć że nie mam nic wspólnego z podwyżka, na swojej stronie mam jednak sprzeczne informacje. A jak ktoś o tym napiszę to sie usuwa mi posty?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane