• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków

Robert Kiewlicz
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną. Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną.

Lotos zapewnia, że od początku konfliktu na Wschodzie spółka nie podjęła żadnych działań mających na celu maksymalizację marży osiąganej na przerobie ropy naftowej. Spółka zapewnia, że nie próbuje wykorzystać obecnej sytuacji do osiągania dodatkowych zysków. W podobnym tonie wypowiada się PKN Orlen twierdząc, że napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale i gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę.




Paliwo na stacjach:

- Ceny paliw są uzależnione od wielu czynników, przede wszystkim tych globalnych. Kluczowy wpływ na wysokość cen paliw w kraju mają notowania giełdowe produktów naftowych na rynku europejskim oraz kursy walutowe, w szczególności kurs dolara amerykańskiego oraz euro do złotego polskiego. Obecna, trudna sytuacja na Wschodzie ma przełożenie na wskaźniki makroekonomiczne, czego odzwierciedleniem są ceny paliw - czytamy w stanowisku przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl przez Grupę Lotos. - Dodajmy, że płacimy za ropę w dolarach, a cena na stacjach jest w złotówkach. Co więcej, zważywszy na rozpoczynający się obecnie, zaplanowany wcześniej postój remontowy, spółka aktualnie nie importuje surowca z Rosji.

Modelowa marża rafineryjna na rekordowym poziomie



Obecnie modelowa marża rafineryjna (różnica między przychodami ze sprzedaży produktów, a kosztami zakupu surowców) Lotosu wynosi 40,98 dolara za baryłkę ropy. Marża PKN Orlen wzrosła od 2 marca z 4 dolarów do około 30 dolarów.

Koniec współpracy Gdańska z siecią stacji paliw Amic



Jak twierdzi Lotos, przywołany wskaźnik marży modelowej, jak sama nazwa wskazuje, wynika z przyjętego przez spółkę modelu. Ten z kolei opiera się na uproszczonych założeniach, które są najbardziej zbliżone do faktycznej marży rafineryjnej w czasie, kiedy rynki są stabilne i przewidywalne. Tymczasem najpierw pandemia, a teraz wojna w Ukrainie znacząco tę równowagę zachwiały. Model ten zakłada m.in. przerób w 100 proc. ropy rosyjskiej, a tak aktualnie nie jest. Nie uwzględnia natomiast kosztu CO2, ogromnego kosztu transportu morskiego, instrumentów zabezpieczeniowych typu hedge czy też zmiany kursu dolara.

Ceny paliw wciąż rosną



Od początku wojny w Ukrainie ceny paliw na stacjach rosną w bardzo szybkim tempie, o czym stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Na niektórych stacjach zmiany cen następują nawet kilkukrotnie w ciągu dnia. Przy spadkach cen notowań ropy obniżki nie są jednak tak szybkie jak podwyżki. Prawie wszystkie stacje paliw w Polsce zakupują paliwo w dwóch polskich koncernach: Grupie Lotos PKN Orlen. Te zaś zapewniają, że nie zarabiają na obecnej sytuacji.

Ceny paliwa rosną. Już płacimy 7 zł za diesel albo więcej



Dodatkowo 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.

RPP podwyższyła stopy procentowe do 3,50 proc.



Orlen i Lotos twierdzą, że nie zwiększają marży



- Od początku wojny w Ukrainie obserwujemy wzrost cen na światowych rynkach oraz kursu dolara, które nie pozostają bez wpływu na ceny paliw. Napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale przede wszystkim gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę. W obawie o nagłe odcięcie dostaw ropy wielu traderów zaczęło masowo kupować paliwa, co z kolei przełożyło się na wzrost cen na rynkach i docelowo na stacjach paliw w całej Europie - zaznacza w stanowisku przesłanym do naszej redakcji PKN Orlen. - Warto podkreślić, że dzięki m.in. obniżeniu przez rząd stawki VAT na paliwa oraz inwestycjom, które PKN Orlen konsekwentnie realizuje już od czterech lat, ceny paliw w Polsce są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W obecnej sytuacji trudno jest odpowiedzialnie prognozować w perspektywie długoterminowej, jak będą kształtować się ceny ropy i paliw.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (270) ponad 20 zablokowanych

  • Cena za baryłkę od zeszłego tygodnia spada (1)

    To jak wytłumaczyć fakt, że w zeszłym tygodniu za baryłkę trzeba było zapłacić około 128 USD, natomiast w tym tym tygodniu cena spada i w dniu 11.03.2022 kosztuje około 108 USD za baryłkę, a ceny na stacjach rosną?! Słucham!

    • 5 1

    • No to logiczne skoro już baryłka spadła, dolar spadł to chyba nie spadna jeszcze na stacji paliw?

      • 0 0

  • kłamstwo

    Co za kłamstwo! Brednie i bzdury. Oczywiście, że wykorzystują straszną sytuację wojny u sąsiada i ich napływu. Ale to tylko człowiek myślący samodzielnie jest tego świadom. Innym współczuję tej demagogii.

    • 1 1

  • Wszystko wina Ruska i Tuska ! Bua ! Ha ! Ha ! Ha ! (1)

    • 3 1

    • dokladnie tak

      Gerhard Schroeder i Władimir Putin przyjaźnią się od lat. Schroeder pracuje dla też rosyjskich koncernów energetycznych, a ostatnio pojechał do Moskwy rozmawiać z rosyjskim dyktatorem. Jaką funkcję jeszcze pełnił? Do 1 marca był doradcą w spółce Ringier AG Informacja ta wywołała lawinę komentarzy na polskim Twitterze!

      • 0 0

  • To na co Państwo macie wpływ?

    • 1 0

  • To bardzo ciekawe, tak im nie wierzę

    Dlaczego na stacjach lotosu paliwo jest droższe w Gdańsku niż np. w Słupsku? Oni mają bliżej od rafinerii, czy po prostu na gdańszczanach lepiej się zarabia?

    • 4 0

  • Lotos i Orlen... (1)

    ...łżecie jak psy. Dostawy paliwa na stację nie było, a ono zdrożało. Dziwne to. Zwykli Polacy pomagają uchodźcom z UA, a rządzący sobie przypisują sukcesy.

    • 5 0

    • Taki cyniczny rząd

      • 0 0

  • Wa

    To jest złodziejstwo podnoszą cenę parę razy dziennie ale obniżyć cenę to jakoś opornie im idzie a jak wróć VAT to 10 zł minimum a wtedy do roboty już się nie opłaca chodzić

    • 2 0

  • Nie mają wpływu na ceny , a może tak jak nam radzą robić mogliby szukać oszczędności , obniżyć koszty produkcji i odprawy dla co rusz zmieniających się prezesów?

    • 1 0

  • Monopol i zmowa cenowa.

    Tak mawiają monopoliści , jak do tego dochodzi zmowa cenowa to mamy jak mamy. Ciekawe że właściciele stacji benzynowych mają takie same koszty i takie same ceny

    • 3 0

  • Bla bla bla

    Tak jest za każdym razem, ceny ropy rosną - paliwo drożeje momentalnie, a jak ceny maleją, to niestety kupiliśmy zapas po wyższej cenie i nie możemy sprzedać poniżej kosztów.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane