• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maersk wraca do Portu Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Wejście kontenerowca Charlotte Maersk do Portu Gdynia.


Na początku lutego BCT Gdynia zyska nowe stałe połączenie kontenerowe. Choć tylko feederowe, czyli mniejsze, dowozowe, to jednak symboliczne, bo do gdyńskiego portu wraca z regularnymi połączeniami armator Maersk.



- Miło nam poinformować, że od lutego 2021 r. rozszerzamy naszą ofertę bezpośrednich połączeń feederowych pomiędzy BCT Gdynia a portami w Hamburgu i Bremerhaven - poinformowały władze terminalu BCT.

Gospodarka morska w Trójmieście



Operatorem połączenia jest Grupa Maersk, jeden z największych na świecie operatorów kontenerowych. Wypłynięcie pierwszego statku z BCT zaplanowane jest na wtorek, 2 lutego 2021 r., ale już teraz w systemie bookingowym Grupy Maersk/SEALAND możliwa jest rezerwacja przewozów kontenerów pomiędzy BCT Gdynia a portami w Hamburgu i Bremerhaven oraz dalej, głównie do portów basenu Morza Śródziemnego (w tym Turcji, Izraela, Egiptu, Maroka, Tunezji czy Algierii).

- Jest to kolejny krok we współpracy pomiędzy naszymi firmami, który ma na celu zaoferowanie jak najkorzystniejszych połączeń pomiędzy naszym terminalem a portami europejskimi i Afryki Północnej - poinformowały władze terminalu BCT.

Jachty Deluxe



Przypomnijmy, że ze stałej współpracy z Gdynią operator Maersk wycofał się w 2009 r. i przeniósł się do gdańskiego portu. Od tamtej pory przez terminal DCT przewinęły się największe kontenerowce tego armatora. Na razie Gdynia musi się zadowolić połączeniem dowozowym, ale kto wie.

W 2019 r. z powodu opóźnień w przyjęciach i przeładunkach kontenerowców w DCT spowodowanych sztormami jeden ze statków Maerska "awaryjnie" został przyjęty w Gdyni. Statek Charlotte Maersk przybył do Gdyni 12 lutego i był to najdłuższy jak do tej pory kontenerowiec przyjęty w gdyńskim porcie (ma 347 m dł.). Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w porcie nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Miejsca

Opinie (104) 4 zablokowane

  • Fajna wiadomość. Nie ma żadnej przeszkody by Maersk pływał do dwóch Trójmiejskich portów. (13)

    Jedno jest pewnie, na pewno nie będzie pływał do portu w Elblągu :D

    • 122 20

    • (5)

      Jest przekop, ale nie ma kasy na poglebieniem podejsc do Elblaga. Nawet barki tam nie doplyna.

      • 17 10

      • sprywatyzowano i zniszczono PRC

        to nie ma komu kopać. A to akurat dla nich (z lat 70...) robota.

        Elbląg? Swoje ugrał.
        Nawet jak będą to jachy. Barki też znacznie szybciej niż Szkarpawą.
        Czego nie można powiedzieć o Gdańsku i Gdyni, bo inwestycje to tam zaledwie drgnęły w ostatnich latach. W same tory włożono tyle, co w przekop. Trudno jest w rok nadrobić 40 lat zastoju.

        • 14 6

      • Kanał Elbląski na Mazury też zarasta (3)

        A szkoda, bo to olbrzymia szansa na rozwój turystyki, żegluga śródlądowa cieszy się w Europie coraz większą popularnością.

        • 11 0

        • bo Europę na taką rozrywkę stać

          nam zostaje piwo i kiełba z Biedry...

          • 4 0

        • W Europie tak. Ale nie w Azji (1)

          Na wschód od Wisły to Azja

          • 0 2

          • jeśli przez "wschód" rozumiesz "warszawkę", to zgoda

            Bo na wschód od Wisły w tej części Polski jest jeszcze Warmia i Mazury, z których "warszawka" zrobiła sobie daczowisko i "wannę" do łódek. Jej Kanał nie jest potrzebny, bo łódki służą do picia wódki po szuwarach...

            • 3 0

    • tylko rowery wodne i mniejsze jachty (1)

      za 2,5 mld kraj wstaje z kolan

      • 21 9

      • a w Gdańsku

        kajaki.

        Serio, serio...

        • 3 3

    • jak będzie interes (1)

      to będzie pływał...

      • 6 1

      • chyba że przefrunie nad tym rowem, ale i tak nie będzie miał gdzie wylądować

        • 1 2

    • Populizm wypala mózg.

      • 1 1

    • Nie zawsze konkurencja jest na korzyść (1)

      Maersk może zacząć dowolnie rozgrywać DCT i port w Gdyni szczególnie gdy powstanie port zewnętrzny.
      W nowe falochrony w Gdyni podatnicy wyłożyli już 650 mln złotych.
      Na 30% DCT podatnicy wyłożyli duże środki poprzez PFR.
      Konkurencja polegająca na oferowaniu dumpingowych stawek za pieniądze podatników nie zawsze jest wskazana z perspektywy pieniędzy podatników.

      • 2 2

      • zdecydowanie wewnętrzna konkurencja nie jest korzystna

        a casus "maersk" i jego rola w powstaniu DCT jest tego dobitnym przykładem.
        Daleko nam do konsekwencji działania portów Morza Północnego.
        No cóż, to są pieniądze, to jest walka i jest ważne kto z kim...
        A nie byle do emerytury... To nie działka dla "urzędników".

        • 0 0

  • Źle się dzieje (8)

    Usługi holowniczo-cumownicze wykonywała przez dziesiątki lat portowa spółka WUŻ. Niestety kilka lat temu wszystko zostało sprzedane w ręce zagranicznej grupy Fairplay Towage. Polska firma z tradycjami, która przynosiła zyski została zniszczona. Ludzi traktują bardzo źle i są całkowicie bezkarni gdyż mają monopol w gdyńskim porcie. Ktoś powinien się tym zająć, to skandal.

    • 106 14

    • Normalne (1)

      Przecież to jest Polska tu się nie opłaca, lepiej sprzedać wszystko zagranicznej firmie której "nagle" będzie się opłacać. Zresztą jak powiedział kiedyś premier Tusk, po co nam port jak jest w Hamburgu

      • 31 21

      • To bylo z dziesiec lat temu i pol Polski nadal lata z Berlina. Kto zatem mial racje?

        • 1 5

    • Fairplay

      Ma monopol prawie w każdym porcie w Europie. Nie tylko w Polsce. Koszą równo.

      • 13 4

    • Czyją to wina (1)

      Pracownicy sami chcieli przejść pod tą firmę zachęcali ich małymi podwyżkami super zarobkami olaliście związki gdyż były wam nie potrzebne a teraz są skutki kapitanowie mają władze i paru poplecznikow Dyrektora i jest to efekt pamiętam że prezes mówił że nie musicie mieć nic nawet głupich ręczników i kąpielowych bo macie ręczniki papierowe żałosne Pamiętam że opluwali byłego Prezesa Binkowskiego Andrzeja a dzisiaj by się chciało wrócić do fajnych czasów????

      • 8 2

      • A pamiętacie załogowego od cumy?

        Największe g**da w gdyńskim porcie. Dalej tam siedzi i zatruwa ludziom życie. Najgorszy człowiek jakiego w życiu poznałem.

        • 0 0

    • WUŻ w Gdańsku jest przykładem jak to mogło wyglądać (1)

      WUŻ w Gdańsku jest przykładem jak to mogło wyglądać.
      Firma pracownicza, która odnawia flotę i świadczy profesjonalne usługi.
      Firma dochodowa gdzie sporo pracowników jest współwłaścicielami.
      Trzymam kciuki aby WUŻ z Gdańska kiedyś wszedł do Gdyni i oferował usługi w obydwu portach.
      Później nadszedłby czas na inne porty w okolicy.

      • 3 0

      • WUŻ

        Pełna zgoda. Jeden autentycznie pozytywny przykład. Co stało się ze spółkami eksploatacyjnymi?

        • 0 0

    • BCT także świadczy usługi cumownicze

      dla statków, które tam wpływają.

      • 0 1

  • Maersk to producent kontenerów. Tych metalowych. (2)

    Cudownie, że wraca. Hura.

    • 4 36

    • taaak :) będzie konkurencją dla innego producenta. Firmy MSC :))) (1)

      • 10 2

      • MSC jest lepsze!

        • 2 3

  • Naprawdę potrzebne są tak duże statki? (5)

    Aż tyle towaru się wozi przez wodę? Połowa tonintak za dużo

    • 8 57

    • a jak mają wozić te towary

      Przytroczone do konia jak Marco Polo?

      • 17 0

    • Transport morski jest najtańszym z możliwych!

      • 7 0

    • Jaki ty mundry jesteś; marnujesz sie tu na forum prowincjonalnego portaliku.

      • 2 1

    • Tak... tyle sie wozi

      • 5 0

    • Zeeknij sobie na stronę Marine Traffic

      To się zdzwisz jaki jest ruch na morzu

      • 0 0

  • Znana jest data kiedy będzie wchodził do Portu Gdynia? (5)

    • 13 7

    • 2 luty

      • 1 0

    • O ktorej godzinie bedzie wpływał do portu? (3)

      • 10 8

      • Wpisz w Google (1)

        pilot Gdynia ruch w porcie. Masz tam całą rozpiskę wejść/wyjść na cały dzień.

        • 6 0

        • Bardzo dziękuję :) sprawdzę

          • 1 0

      • zobacz na marinetraffic com

        • 1 1

  • To sie balticon ucieszy (1)

    • 14 2

    • Podobno lipa na balticonie .... chodzą pogłoski ze się rozpada

      • 1 0

  • Kontenery w Gdyni to zarobek niemieckich i niderlandzkich portów (10)

    Kontenery w Gdański to zarobek Polski

    • 37 58

    • (3)

      Terminal głębokowodny w Gdańsku został zbudowany nie za polskią kase i nie jest polski

      • 19 9

      • co najmniej w 30%

        już jest.

        Ale masz rację, ten terminal powstał dzięki obcym pomysłom i obcym pieniądzom. I wcale nie było to łatwe. Gdynia odmówiła współpracy a Gdańsk zgodził z przymrużeniem oka, niech się Brytole bawią za swoje pieniądze...
        Piękna ilustracja jakości naszych "decydentów"...

        • 21 4

      • ale będzie (1)

        za trochę ponad 10 lat mija termin dzierżawy a wtedy DCT przechodzi na własność skarbu państwa.
        Taka była umowa, buduje się za zwolnienie z kosztów dzierżawy.
        Po tym, że Australiczycy skapitalizowali zyski i wyszli z górką po niecałych 20 latach, widać że krzywdy sobie nie zrobili.

        • 1 0

        • Zyski...

          A to wskazuje że jest potencjał w tej części Bałtyku. Patrząc na kongestie w trójmiejskich portach, zasadność budowy portu zewnętrznego w gdyni ma sens

          • 2 1

    • Gdańsk sam tę kasę traci (3)

      przez złą organizację i "mocarstwową" politykę "psa ogrodnika".

      Jaskrawo widać, że sektor morski nie ma w tym kraju "gospodarza"...

      • 13 9

      • A ja uważam (2)

        Że Port Gdańsk robi robotę. Nie jest idealnie, ale pierwszy raz, od lat, jest strategia i przemyślane inwestycje. PR w branży również odpowiedni, no i wzrosty przeładunku - oczywiście poza 2020. Tak samo Port Centralny w Gdańsku uważam za jeden z nielicznych dobrych pomysłów tego dennego rządu ( dla ścisłości i PiS i PO to dla mnie dno).

        • 5 2

        • nie sztuka sie narobić

          sztuka zarobić...

          Nie da się ukryć, że na terenie Portu mozna dostrzec zmiany w pozytywnym kierunku. Problem w tym, ze to niewielka zasługa Portu a na pewno działań i ekip z ostatnich 20 - 30 lat.

          DCT to również nie portowa inicjatywa a już tym bardziej nie pieniadze...

          • 2 2

        • nic co w założeniu ma centralizację

          nie jest zdrowe. Dowodów jest aż nadto.

          Duńczycy też mają porty w Hamburgu ale swoje utrzymują i nieustannie rozbudowują. O ponad dwudziestu portach Szwecji również nalezy wspomnieć.

          • 2 0

    • co za bzdurna "myśl"

      • 0 1

    • tak jest

      masz rację bo liczą się wpływy z kontenerów odprawionych w Polsce.
      tak więc największe kontenerowce bezpośrednio z kierunków spoza UE odprawiane w Polsce przynoszą dodatkowe dochody

      • 1 0

  • na jak (3)

    długo?
    A po prawdzie, jak na dłoni widać, jaki jest potencjał i jak źle działa wewnętrzna konkurencja w trójmiejskich portach.
    Maersk nie wrócił bo ma sentyment do gdyńskiej "kolebki" a dlatego, że wolumen tak rośnie, a wrażliwość jednego terminala jest tak duża, że konieczne są przeładunki w portach niemieckich.
    I tam ląduje kasa.

    Kolejne skutki wieloletniej ospałości Gdyni i gdańskiej tromtadracji.
    Bo tak skutkuje centralizacja... i klapy na oczach.

    • 28 9

    • Racja i dodać należy jeszcze niechęć władzy do Gdyni od końca wojny

      • 4 2

    • (1)

      Co ty za bzdury opowiadasz o centralizacji. Zwykła konkurencja. Poza tym Gdańsk i tak już jest napchany po brzegi więc amator szuka optymalizacji. Nie bez przyczyny DCT chce się rozbudowywać bo dobrze wie że znów musi. Popyt rośnie a czasu coraz mniej. Zobacz Gdynię. Pomimo pandemii i tapnięcia gospodarek przeladowali więcej pudel niż w 2019r. Podobnie DCT zanotował niewielki spadek. Tu centralizacja i twoje życzeniowe myślenie nie ma nic do rzeczy.

      • 1 2

      • a haslo "port centralny" to nie centralizacja?

        Kto to zna w wykonaniu polskiej administracji, to wie czym to pachnie.
        Konkurencja? Konkurowac to z Hamburgiem i Petersburgiem a nie przelewac kase z kieszeni do kieszeni i kanibalizowac wlasny rynek i potencjal.

        Ze DCT sie zapcha, to wie kazdy kto widzial cos wiecej niz plaze we Wladyslawowie.
        Tylko nikt z tego wnioskow nie wyciaga... Bo byle do emerytury...

        • 1 2

  • (1)

    "Na razie Gdynia musi się zadowolić połączeniem dowozowym, ale kto wie."
    No nie brzmi to najlepiej :) pani redaktor :)

    • 27 6

    • redaktor ?

      Pismak raczej, przecież ten portal nawet korekty tekstów nie prowadzi...

      • 0 1

  • (1)

    To się Cameron Thrope będzie wściekły

    • 4 10

    • Że do Gdyni

      Wpłyną dwa kajaki więcej?? :D

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane