• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy głębokowodny terminal w Gdańsku. DCT buduje Baltic Hub 3

Robert Kiewlicz
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy terminal Baltic Hub 3, jaki powstanie na terenie gdańskiego portu, to trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W planach jest już budowa czwartego nabrzeża DCT.



Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

- Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki. - Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych - mówił podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. - Rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku i możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania największego portu przeładunkowego na Bałtyku. To logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

Terminal rozszerzy zasięg DCT



Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na II połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



- DCT Gdańsk to prawdziwy terminal XXI wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - twierdzi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg - Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk.
W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Jeden z największych terminali w Europie



Od momentu rozpoczęcia operacji DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.

Nowy szef w terminalu DCT



- Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld zł. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przy terminalu kontenerowym DCT powstaną nowe magazyny



- Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś SuperPortem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat - mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Terminal na wodzie



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Miejsca

Opinie (240) 6 zablokowanych

  • 'Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie

    ... dostępna dla zwiedzających.

    Koniec plaży Stogi, kiedyś najładniejszej plaży Gdańska. Teraz będzie Muzeum Plaży Stogi.

    • 4 1

  • No to koniec.

    Koniec plaży na Stogach. Gdańsk zupełnie straci walory kąpieliska morskiego. W Jelitkowie i Brzeźnie zabudowa pasa nadmorskiego i głośne budy na plaży. Kto będzie chciał się opalać na Stogach pod kopcącym i buczącym statkiem? Nie mówiąc o wyjących RTGach! Aha, przecież chcą jeszcze budować port zewnętrzny i terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej. Pies z kulawą nogą do na nie przyjedzie na wakacje.

    • 6 2

  • KPRM (1)

    Partacze z KPRM nawet nie potrafia zrobić slajdu bez błedów. TEU to nie jest kontener, tylko kontener konkretnej wielkosci czyli 20'. 1 FEU=2TEU wiec objetosciowo 1 milion TEU to tyle puszek ile 500 tys FEU.

    • 0 1

    • Teu to jednostka objętości a nie kontener, są kontenery o takiej objętości ale upraszczasz zbytnio pojęcia

      • 0 0

  • Jedna propaganda a PiS

    • 2 0

  • Stogi to jednak mają pecha (3)

    Kilka ostatnich lat to pasmo wzlotów i upadków. Mieszkańcy Stogów nie załapali się do programu rewitalizacji. No trudno, zamiast tego zafundowano im długo wyczekiwany remont. Remont się przedłużył, no trudno, ale teraz nawet Jazzy dojeżdżają i droga jest prosta. Dobra, zapomnieli o Moście Siennickim, przez który znów tramwaje nie dojadą, ale przecież to dopiero za kilkanaście miesięcy je wyłączą. Kolejne budynki mieszkalne są remontowane, nabierają (choć czasem wręcz jaskrawego) blasku. Kąpielisko wygląda dobrze i działa, ma być promenada nad Wisłą. Odwadniają podwórka, robią ogrody deszczowe, sadzą kompozycje zamiast zasyfiałych trawników (o które dbają!) - już niedługo nie będzie błota i dziur, za to ludzie mają nadzieję że będzie mieszkalna, zadbana dzielnica z jeziorem, piękną plażą, kilometrami leśnych ścieżek, świetnym zapleczem (sklepy, komunikacja, przychodnia, szkoły)...

    I gdy ludzie wierzą, że już ma być lepiej, kolejny kawał najszerszej plaży w Europie zabierają na nabrzeże. Hałas już teraz w nocy potrafi obudzić. Czerwone światła suwnic dają po oczach nieszczęśnikom z oknami na północną stronę. Znowu zabiorą las, postawią płoty na teren "rekompensaty przyrodniczej" ograniczając dostępne tereny i ścieżki, którymi niektórzy deptali od dziecka. Znowu, przez rozbudowę i przygotowanie terenu pod tory, wywołają bursztynową gorączkę. Znowu nie spytali o zdanie - mieszkańcy nie chcą tej rozbudowy bo nic pozytywnego z tego nie mają. Nasz dom zostanie zniszczony, a my możemy tylko patrzeć z boku, jak kolejne osoby biją sobie brawo za super przeprowadzoną inwestycję, a kosztem naszego zdrowia i miejsca do życia zbijają miliony.

    Najłatwiej niszczyć nie swoje. Najłatwiej budować uciążliwe inwestycje tam, gdzie nie dotykają tych, którzy na nie wydali zezwolenia. Życzę takiego sąsiada dla wszystkim decydentom, którzy na to pozwolili.

    • 11 0

    • dlatego zamiast jednego molocha (2)

      Powinno powstawać ich więcej, mniejszych, łatwiejszych do komunikacji i utrzymania, mniej uciążliwych.
      Dlatego polityka "psa ogrodnika" i centralizacja jest drogą donikąd.
      Ale Gdańsk o tym zapomniał...

      • 1 2

      • Gdansk o tym zapomnial czy Morawiecki? (1)

        • 1 1

        • sadzac po wypowiedziach na tym forum

          I odwiecznej tryumfalistycznej polityce komunikacyjnej, polegajacej na "leczeniu"" kompleksow - szeroko rozumiany "Gdansk"

          • 1 1

  • stogi bye bye (1)

    Najpiękniejsza plaża Gdańska, połączona z olbrzymim rezerwatem leśnej przyrody, na osi głównego wejścia dostaje w prezencie widok na zardzewiałe statki i kontenery.
    Już teraz port jest bardzo blisko, a będzie dwa razy bliżej i dwa razy większy.
    Zastanawia mnie ta zatoka, która powstanie miedzy plażą, istniejącym portem, a bokiem projektowanej dobudówki.
    Jak wpłynie to na naturę wody, a tym samym na jakość linii brzegowej plaży.
    Mam duże wątpliwości co do tego pomysłu.
    Mnie to wcale nie cieszy.

    • 4 2

    • mogę podrzucić pomysł na bizness

      przeciągnąć liny z wyciągarką między nabrzeżem a plażą i udostępnić tory dla "deskarzy".
      Wodny odpowiednik "skatepark" - za to cicho i ekologicznie w porównaniu do głąbów na skuterach wodnych.
      Popularna rozrywka w starych portach Skandynawii.

      • 0 0

  • Pamietam wypowiedz jednego starego ch,uja z Politechniki na temat terminala na Stogach.Wtedy dziada przyblokowali

    ale teraz widocznie wpadl na jeszcze lepszy pomysl....Zabudowac plaze od strony morza...Gdybym cie stary sztruclu mogl dostac w swoje lapy -pierdzielu stary...To bys te kontenery na wlasnych plecach ciagnal az do samego Gdanska.

    • 4 1

  • Jak zobacze ta kukle z dlugim nosem to przysiegam-nie wytrzymam.

    • 2 2

  • Po co wam plaża wy macie pracować po 12 godzin cały tydzień a nie łazić po plaży.Tu się liczyć rozwój portu Gdańskiego i DCT i polskiej gospodarki.Bleczenie beneficiarzy bo hałas bo mu woda mętna będzie !!! Są inne plażę jak ta się nie podoba!!! Poza tym nie macie nic do gadania jedynie co to umieścić wpis o którym za trzy dni wszyscy zapomną.

    • 2 2

  • ech, szkoda gadać.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane