• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Orzeł znów trafi do stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
2 stycznia 2024, godz. 09:25 
Opinie (119)

ORP Orzeł, jedyny okręt podwodny należący do polskiej Marynarki Wojennej, znów trafi do stoczni. Teraz jednostkę czeka naprawa peryskopu i masztu antenowego.



Jedyny okręt podwodny na wyposażeniu Marynarki Wojennej od końca 2021 r. był w remoncie i dopiero w połowie ub. roku wrócił do służby. Niestety w najbliższym czasie znów trafi do stoczni z powodu konieczności wykonania kolejnych napraw.

Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Poprzednio zakres obejmował prace konserwacyjne i naprawę kadłuba, zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych, paliwowych, hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej, a także systemu wydechu spalin. Wartość kontraktu to aż 22,5 mln zł. Remont przeprowadzała Stocznia Wojenna w Gdyni. Teraz chodzi o naprawę peryskopu i masztu antenowego.


W grudniu ub. r. doszło do rozstrzygnięcia postępowania przetargowego w sprawie naprawy peryskopu PZKG-11. Ostatecznie w rywalizacji brało udział dwóch wykonawców: JT Ship Service Tomasz Jatkowski (oferta wyceniona na 27 tys. zł brutto) oraz Delta Marine Service (340 tys. zł brutto). Wybrano ofertę pierwszego z wykonawców. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia peryskop nie obraca się w lewą stronę za pomocą hydromotoru. Prace mają objąć weryfikację stanu technicznego mechanizmu oraz usunięcie zweryfikowanej niesprawności.


Drugie postępowanie dotyczyło naprawy masztu ANIS. W tym postępowaniu otrzymano tylko jedną ofertę, złożyła ją firma JT Ship Service Tomasz Jatkowski. Prace zostały wycenione na kwotę 222,6 tys. zł brutto i mieszczą się w zakładanym budżecie. Maszt jest niesprawny ze względu na zużycie elementów hydraulicznego podnoszenia i opuszczania oraz nieszczelności systemu hydrauliki.

Orzeł został zbudowany według projektu radzieckiego w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki. Do służby trafił w 1986 r. Wszedł w skład dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, w ramach którego prowadził działalność operacyjną. ORP Orzeł jest 19. okrętem podwodnym w historii MW, trzecim noszącym nazwę "Orzeł". Pokonał niemal 97 tys. mil morskich, zanurzał się ponad 800 razy i uczestniczył w licznych ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych. W 2018 r. szacowano, że ORP Orzeł pozostanie w służbie do 2022 r. Można się jednak spodziewać wydłużenia służby, skoro okręt znów skierowano do remontu.

Opinie (119) 1 zablokowana

  • nieprawda

    że okręt ponownie trafi do stoczni. Po pierwsze firmy startujące w tym przetargu to nie stocznie a poza tym w celu dokonania tych napraw postój w stoczni nie jest potrzebny

    • 8 1

  • Studnia bez dna do zezłomowania

    • 3 0

  • Do kosztów eksploatacji Orla

    Trzeba doliczyć koszty pływającego za nim dźwigu, który po każdym zanurzeniu, powinien pomagać mu przy wynurzeniu! Przecież to jest z gruntu chore! Młoda Polska okresu międzywojennego, budowała Marynarkę Wojenną znacznie sprawniej! Inna sprawa, czy akurat okręt wojenny, na płytkich wodach Bałtyku, jest akurat najbardziej potrzebnym uzbrojeniem. W czasach broni rakietowej, dronow, GPS, itp. Muzealny okręt, to raczej "broń kolekcjonerska".

    • 1 4

  • Czy błaszczak i pis juz to komentowali!

    Czemu tusk nie kupił okrętów podwodnych ??Rządzi już tydzień

    • 5 3

  • Mieć czy nie mieć

    Argument, że po co nam flota podwodna skoro Bałtyk jest płytkim morzem jakoś do mnie nie przemawia. Szwecja ma okręty podwodne i nie słyszałem o planach pozbycia się ich. Skoro nasi fachowcy ustalili kiedyś, że jednak w polskich realiach takie okręty się sprawdzą, to powinno się im wierzyć. Tymczasem - sadząc z opinii internautów - w naszym kraju każdy zna się na wszystkim.

    • 6 0

  • (1)

    Putin mówił, że Polsce nie są potrzebne okręty podwodne.

    • 2 1

    • I macieruski sie posluchal

      • 2 3

  • (1)

    Macierewicz i Blaszczak finansowali pozorowane remonty,da sie to jeszcze uratowac?.wydali wiecej na ochrone prezesa,jak na remont Orla!.

    • 3 3

    • Gdyby tobie pod domem koczowały menele to policja też by przyjechała.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Polska na morzu coraz mniej bezpieczna. Nowe okręty przeciwminowe to za mało. Fregaty dopiero mają powstać, a o nowych okrętach podwodnych jakoś nic nie słychać.

    • 23 3

    • A do czego w bałtyku potrzebny okręt podwodny?

      Do ratowania morświnów?

      • 3 4

    • Na tak małym morzu ? (1)

      Wcale marynarka niepotrzebna ,samoloty robią więcej ,każdy okręt mogą zatopić

      • 0 4

      • Samoolot nie zatopi podwodnego

        Co najwyżej śmigłowiec, ale ten nie podkradnie się niepostrzeżenie do przeciwnika z torpedą.
        No i śmigłowiec nie poleci w paskudną, wietrzną pogodę....

        • 0 0

  • Podwodny

    Nie taniej wyciągnąć na brzeg i udostępnić zwiedzającym za bilety zarobi jeszcze a tak straty

    • 1 0

  • Hm remont peryskopu za niecałe 30 tys w sytuacji, gdy inna firma oferuje to samo za 300 tys ? Bardzo ciekawe. Pierwsza pewnie oferuje: tu się wyklepie, tu szybkę wyczyści, a druga ok trzeba całość wymienić ;)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane