• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

VIK
22 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB.

Gdańska Stocznia Remontowa otrzymała od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro na realizację kontraktu dotyczącego budowy trzech promów typu ro-pax na zamówienie spółki Polskie Promy. Jest szansa, że pierwszy prom będzie gotowy w 2025 roku.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa, to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Dziś podpisano umowę na mocy której stocznia otrzymała od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Wcześniej Remontowa pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



- Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku - Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

- Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre - mówi Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
VIK

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Super wiadomość! (8)

    Dobrze, że nie w Chinach. Oby tylko żadna polityka tego nie skopała.

    • 110 6

    • To się zainteresuj. (4)

      Bo właśnie na jednym portalu napisano, że Chiny przyjdą do nas do portu i beda monopolistą to raz, a dwa beda wiedziały kto i co transportuje. Oczywiscie musza wygrac przetarg ale wszystko wskazuje na to, ze wygraja. To jest tragedia, ze strategicznym punktem zarządzać ma obcy kraj.

      • 5 3

      • Brawo PiS (1)

        • 10 6

        • Piszesz o tym pzdeckim harmonogramie za 15 mln płodzonym dla stoczni w Szczecinie od 6 lat.

          Za to rzeczywiście brawo.

          • 1 0

      • "dwa beda wiedziały kto i co transportuje." (1)

        I tak wiedzą lol.

        • 4 3

        • Ale beda miec monopol

          Na lata

          • 2 0

    • Polityka pis tylko buduje i tworzy! (2)

      Nikt nigdy tyle nie zrobił co pis naobiecał

      • 5 6

      • Za PO obiecali ci Tusk zakaz podnoszenia podatków (1)

        Mówił a nawet że zwolni tego co podatki podnosi a co zrobił ? Podniósł 3x podatki ,wiek emerytal y i skłócił na z unią

        • 0 7

        • Wyznawco pis

          Coś ci się z programem twojej jedynie słusznej partii mocno pomieszalo

          • 2 0

  • (1)

    nic z tego nie bedzie

    • 12 49

    • z ciebie nic

      nie będzie

      • 16 6

  • kiedy dostarczą... (11)

    stępkę ze Szczecina?

    • 38 14

    • Widzisz, promy są budowane przez polskie firmy w Polsce (4)

      Kiedy premier Beata Szydło wizytowała Stocznię Szczecińską, powiedziała wyraźnie, że jest to symboliczna stępka - która została położona w stoczni, zamkniętej specustawą premiera Donalda Tuska. Ta stępka oznaczała powrót do budowania statków i ich elementów. Stocznia Szczecińska JEST sukcesywnie odbudowywana - ale na to potrzeba czasu. Co gorsze, bliskość stoczni niemieckich sprawia, że jest problem z pracownikami - niestety ale polskie stocznie nie dają takich możlwości zarobkowych jak konkurencja. Przecież większość prac jakie te zakłady powinny wykonywać jest nie do zrealizowania - poprzednia ekipa nie dość, że sprzedała na złom maszyny, to jeszcze zlikwidowała wydział okrętowy na szczecińskiej politechnice... Duża część kadry odeszła na emeryturę, lub do wieczności, a młodzi robią w niemczech. Udało się nawet niemal zniszczyć polskiego klasyfikatora - PRS. Poziom tego biura potwornie spadł. Przemysł stoczniowy niszczono kompleksowo.
      A za poprzedniej ekipy promy kupilibyśmy w Chinach - tak jak kontenerowce. Potem Chińczycy podnieśli ceny i już nie było taniej niż w PL. A w trakcie budów okazało się że polscy urzędnicy sprzedali sprawne statki i przez ten czas nic nie wozilismy - oczywiści inni armatorzy kupili te statki i obsługiwały one nadal swoje trasy. W ten sposób pobyto się polskiej konkurencji.

      • 4 23

      • Temu to można każda głupotę sprzedać . Symboliczna stepka za 15 mln. (1)

        • 11 2

        • Pooglądał TVP, zobaczył i uwierzył

          w cuda poczęte przez Pinokia Matousza

          • 10 2

      • To nie Państwo kupowało promy tylko armatorzy.

        Nadal to armatorzy powinni finansować takie sprawy nie Państwo czyli my wszyscy. Po wybudowaniu dalej będziemy dopłacać do ich użytkowania bo państwowa firma nie będzie potrafiła zarobić.

        • 4 1

      • Na budowie zarobi prywatna firma, która i tak bez pomocy państwa sobie dobrze radziła.

        Państwowe nie dały rady udźwignąć takiego tematu. Dodatkowo za te promy zapłacimy my wszyscy podatnicy i będziemy dopłacać do ich utrzymania. Gdyby to się miało opłacać to już dawno jakaś firma by sobie takie promy kupiła.

        • 0 0

    • jak wybuduja tory na kolei+ (4)

      co prawda te budują na ścianie wschodniej, ale w sumie stocznia marynarki chyba nadal jest w jakimś Radomiu albo Kielcach

      • 6 0

      • (3)

        Tam gdzie ja przeniósł donald? Nie nie...teraz wróciły nad morze.

        • 1 8

        • czy z automatu jak głosuje ktoś na PIS, to musi mieć IQ pantofelka? (2)

          • 4 2

          • Teoretycznie nie, ale fakty raczej nie są na ich korzyść. (1)

            Suski na Prezydenta

            • 2 0

            • Na pezydenta piekła, natychmiast!

              • 0 0

    • Tak jak zadeklarowałem, pokażę się wówczas w tureckim swetrze a'la Krzysztof Kononowicz i powiem, że ten projekt się nie udał.

      • 1 0

  • 60 mln euro? na trzy 200-metrowe promy? To kpina jakaś czy co? (9)

    Budowa takiego promu to ok. 300-500 mln euro, więc te gwarancje 60 mln to ledwo na jeden agregat wystarczą.

    • 48 49

    • Weź tabletki przed spaniem (5)

      • 23 13

      • A co jest nie tak - pizzofski analfabeto

        • 9 12

      • (3)

        Ma rację. Za 60 mln euro to można zbudować 1/4 promu.

        • 22 7

        • (2)

          60mln.glapinski wyplaci za wkomponowanie historycznej stepki w konstrukcje kadluba!!,z naszych podatkow!.

          • 10 2

          • Lepiej niech wpłacił niż sprzedaż niemcom (1)

            Za PO ,PSL sprzedali stocznie ,pamiętam jak wywozili stal 1 klasy z stoczni gdańskiej,nigdy więcej Tusków i im podobnych

            • 1 11

            • Za PO PSL stocznie coś jeszcze budowały.

              • 10 1

    • Gwarancja

      Rzetelnego wykonania kontraktu to zwykle ok 10% wartości kontraktu.

      • 7 0

    • Tu nie chodzi o to zeby zbudować, tylko żeby budooowwaaććć...

      • 7 7

    • Bałwan roku

      500 baniek euro, masz pojecie o kosztach budowy statku, zeroweeee

      • 0 3

  • Super że w Polsce. PiS wprowadził normalność i przemył się rozwija. (16)

    Krzysiek

    • 29 53

    • To prawda, dzięki partii tylko przemył się rozwija. Mają dobry pomył na (nie)rozwój. (8)

      Ile lat powstaje ten prom w Szczecinie i auta elektryczne?

      • 20 8

      • Przeczytaj co napisałeś. Zawsze.

        • 0 8

      • A to premier lub parlament buduje statki? Nie wiedziałem.... (6)

        Myślałem że ich zadanie to takie tworzenie klimatu polityczno - gospodarczego by się to opłacało... Jak widać sie opłaca.
        Część z wdrażanych konstrukcji powstawała pewnie jeszcze za rządów ekip Tuska lub Kopacz, tyle że dziwnym trafem za ich rządów te projekty trafiały do szuflady... Nikt nie chciał wydawać pieniędzy, no bo po co np. stocznia w Gdyni czy Sczecinie jak mamy w Hamburgu...

        • 7 10

        • masz pcimski szok po porodowy!,szukam miejsca gdzie to lecza!

          • 6 6

        • I co? Po 7 latach Polski wał pozwala?

          • 8 4

        • A to rządy budują statki , przeczytaj swoją tezę . (1)

          • 3 2

          • Nie! Oni się nimi chwalą a faceci w sukienkach święcą

            Te statki

            • 4 2

        • Nie , oni tylko pierd

          • 3 2

        • cos mylisz fakty!!,zaraz klamstwo beda powtarzac!!,to morawiecki i towarzysze PZPPiSu w szczecinie polozyli stepke a projektu do dzisiaj nikt nie widzial!!!.jak ze wszystkim co robia ,,Haslo"! i czekaja na odzew!

          • 7 1

    • PIS?

      To nie zasługa pisu, jesteś aż tak głupi czy niezorientowany w biznesie stoczniowym ?

      • 8 5

    • Znowu Katar (1)

      No właśnie, co by się stało z polskimi stoczniami, gdyby dalej rządziło PO. Pewnie by zapewnili POwtórne "zamówienia" na budowę statków z Kataru. A tak poważnie, żegnajcie stocznie, witajcie deweloperzy.

      • 3 8

      • PiS sprzedał Stocznie Gdańską,

        puźniej ja odkupił, przepłacając sporo. Teraz my wszyscy podatnicy jeszcze dopłacamy do jej funkcjonowania. Złoty interes. Dla PiSu ważne, że kolesie z zarządu zarabiają. Nie ważne ile wszyscy do tego interesu dopłacamy?

        • 9 2

    • W Szczecinie też wprowadzili normalność!?

      • 3 1

    • (1)

      PiS złożył ofertę wykupu większości akcji stoczni remontowej. To będzie kolejne złodziejstwo przez nich wykonane.

      • 4 2

      • Lepiej

        niech trzymają się z dala. Jak zaczną rządzić, zaraz coś spieprzą. Remontowa przeżyła wiele, ale takiego doświadczenia może nie przetrzymać.

        • 1 0

    • Odstaw

      specyfiki albo zmień dostawcę. PiS najlepsze co może zrobić, to nie wtrącać się innym w robotę.

      • 1 0

  • a czas biegnie.. raczej zap..la (4)

    Kiedy nieżond Zbawcy ..mówił o budowie Promu dla PŻB. z kolega z marketingu wymienilismy uwagi.
    On.. P..mowi że będzie na pochylni gdańskiego trupa budował kadłub.
    ja uważałem że należy zamówic w Chinach najbardziej pasujący z budowanych promów 2 sztuki i po 2 latach będą na linii walczyć z konkurencja..od 4 lat mielibyśmy przewagę..
    Piotr zbudował 4 statki z własnej inicjatywy dodał Sosne i.. zakończył w niesławie..
    Mam wielkie uzasadnione obawy ...o stanie się riplej...

    • 4 13

    • a ja bym wolał poznać (1)

      zespół projektowo - menadżerski..

      ........................

      oby żaden z nieudaczników którzy zarządzali i dalej zarządzają resztką państwowego przemysłu stoczniowego nawet na gońca nie został zatrudniony..

      • 3 0

      • Stocznia Remontowa

        Jest całkowicie prywatna

        • 8 0

    • Co za bełkot...

      Nawet wysłowić się kolega z marketingu nie umie.
      Przy takim myśleniu nie będziesz miał pieniędzy na zakup tych statków.
      Rozbito w PL Cegielskiego - wydział budowy silników okrętowych. Przez kilkanaście lat nic nie robiono w temacie nowych wymogów dot. budowy silników. Teraz musisz kupić silniki, radiokomunikacja krajowa radary krajowe - ale cała automatyka zagraniczna. pozostaje do zrobienia w PL tylko kadłub.
      Stocznia Gdańska jest obiektem porządania deweloperki. Sycylia północy nie podda się tak łatwo...

      • 5 1

    • Piłeś ! Nie Pisz !!!

      • 1 1

  • Gdynia w smoczych pazurach (4)

    Gdynia w smoczych pazurach
    Właśnie w takich nowych geopolitycznych warunkach w maju ma się rozstrzygnąć przetarg na operatora Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT). Chodzi o 30-letnią dzierżawę terenu o powierzchni 66 hektarów.

    • 11 2

    • a terminal promowy,na co czeka?

      • 4 0

    • Port w Gdyni zostanie oddany skośnookim w chwili gdy jest ostry konflikt NATO- Chiny (2)

      Portem w Gdyni rządzą pisowscy nominaci - Buda, Bierecki i Gróbarczyk
      Chiny jako jedynie obsługują rosyjskie statki w trakcie trwającej wojny

      • 6 3

      • Przecież już dawno Chińczycy zarządzają terminalem GCT pod drugiej stronie BCT-u i jakoś nikt nie krzyczy..... (1)

        • 3 1

        • Tak...

          Ale teraz mają w sumie stać się monopolistą. Dwa - troszkę inna jest teraz sytuacja na świecie szczególnie, że w części która na zostać przejęta transportuje się to i owo. Trzy obok są nasze strategiczne punkty wojskowe;)

          • 0 0

  • I to nie są nasze ostatnie obietnice !

    Suski

    • 18 1

  • ktoś wytłumaczy o co chodzi z tym dziobem na wizualizacji? (5)

    bo chyba komuś coś się rypło, co jest dosyć dziwne

    • 4 5

    • (3)

      nowoczesna konstrukcja,poklad ochronny czesciwo odkryty, dziob otwierany,tak gbybam! z zawdu m.k.

      • 4 0

      • Po wypadku Estonii a nie wróć tego co z Belgii wychodzil (1)

        choć w obu przypadkach przez dzub wlewała się woda nakazano zaspawanie furt dziobowych w już istniejących promach.
        Nie projektuje się już promów z otwieranymi furtkami dziobowymi.
        Zastąpiono to piętrowa rampa na rufie dla dużych jednostek

        • 4 1

        • ,,model"powiekszylem,cos tam bedzie otwierane,wjazd na poklad winda w dol,a uksztaltowanie dzioba,widocznie wymogi sztormowe.

          • 2 0

      • mnie bardziej chodzi o to jak to wygląda, nawet nie co to miało by być

        bo zakładając, ze jest to jakiś otwór, to z rysunku i perspektywy wynika, że sa tam jakieś dziwaczne okna wychodzące na wąski pokład

        • 3 0

    • Pogmeraj w necie,

      to zobaczysz, jak się teraz buduje statki, a możesz też doczytać, dlaczego tak, a nie inaczej. Po pierwsze, opływowy kształt dzibu i forszotu nadbudówki to mniejsze zużycie paliwa, po drugie, osłona wind kotwicznych i cumowniczych. Poza tym, na wizualizacji widoczna jest furta rufowa, najprawdopodobniej jest też dziobowa. Zdarzają się też furty burtowe, jednak są dość rzadkie. Po prostu te elementy dopasowywane są do infrastruktury portów, do których statek będzie najczęściej zawijał.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane