• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

VIK
22 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB.

Gdańska Stocznia Remontowa otrzymała od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro na realizację kontraktu dotyczącego budowy trzech promów typu ro-pax na zamówienie spółki Polskie Promy. Jest szansa, że pierwszy prom będzie gotowy w 2025 roku.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa, to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Dziś podpisano umowę na mocy której stocznia otrzymała od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Wcześniej Remontowa pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



- Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku - Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

- Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre - mówi Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
VIK

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Stoczniowiec (4)

    Remontowa fajna stocznia tylko szkoda, że płacą tak żałośnie

    • 22 0

    • Stocznie. (3)

      Fajną stocznią to była 30 lat temu.Teraz to tylko spółki i pseudo prezesi.

      • 3 7

      • I tylko te ponad 1,5 tys. osób na umowę o pracę (1)

        Nie pasuje do twojej wizji... Każda stocznia czy inny duży zakład korzysta z podwykonawców, np. Crist to praktycznie sami podwykonawcy.

        • 9 0

        • 3500 na etacie

          • 0 0

      • No taaaaa, kiedyś to bylo..

        Można było łoić wódkę, wynosić materiały budowlane, stal, pospawać sobie bramę do domu.. a teraz to na bramkach ochrona stoi i jeszcze sprawdzają trzeźwość i pilnują by nikt narzędzi nie wyniósł.. no jak tak można! To wszystko przez te wścibskie spółki które teraz są zmuszone pilnować swoich budżetów.

        • 5 0

  • (2)

    horala i glapinski dobrze placa!,a jeszcze obajtek w orlenie!

    • 3 0

    • Sobie (1)

      • 2 1

      • nie tylko!!,swicie przybocznej,toldim tez!!!

        • 3 1

  • Rumia

    może wreszcie odkupią udziały od udziałowców z zaoranego zakładu w Rumi

    • 3 0

  • Miał być prom ze Szczecina została na stępce kota uryna !

    • 8 1

  • Hahahhahah (1)

    W tym roku?!??!! Co to za żart?!?! !ten projekt juz jest w plecy kilka miesięcy!!!! Nie ma drugiej tak źle traktującej ludzi stoczni w Europie!!!

    • 8 10

    • Mucha latałeś przechlany z farbami a teraz pitolisz jak cie posuneli za wóde przed emeryturą ze Cie zle potraktowali.

      • 4 0

  • Pytanie o aferę

    O co chodzi z tym przetargiem na BCT w Gdyni?

    • 1 0

  • kolejna przymiarka

    ...?? czy NED podrzucił tę wizualizację..?/
    kolejna długośc..
    Ja bym proponował skończyć zabawę w odkrywanie ameryki czy pińć metrów dłuższy czy krótszy..
    dlaczego inni nie budują w swoich stoczniach....

    • 2 2

  • Napiszcie o przetargu lepiej w Gdyni... (1)

    Na jednym z wiekszych portali już napisali, że Chiny zapewne wygrają przetarg i będą wiedziały kto i kiedy co wywozi i przywozi statkami. Plus bedzie monopolistą. Czy to nie jest chore, ze nabrzeżem portowym nie zarządza polska firma? Jak nie amerykansko-filipinska to chinska (która już część portu ma).

    • 12 6

    • Nie wygrają

      Gdynia to port NATO. Już raz była taka sytuacja i przetarg został unieważniony.

      • 5 1

  • Ewolucja (3)

    RSB 190 mln długu i Remonty to 1,5 mld zobowiązań z opcji walutowych. Teraz Euro po 5 PLN + inflacja + wysokie stopy procentowe to z tego 1,5 mld zrobiło się pewnie 4 mld PLN do spłacenia miedzynarodowej koszernej finansjerze w Londyńskim CIty i New York. Oni piją dzisiaj szampana za zdrowie Pana Pjutra na Hawajach i Yogi Bear'a który w nagrodę został fuchę w Zarządzie Nauty i narobił nowy miliard długu i wywalił na potężna kasę podwykonawców. Te wszystkie skutki bankowych geszeftów będą doliczone do tych promów. To będą najdroższe promy świata, choć nigdy nie zostaną wybudowane, choć setki milionów, jak nie miliardy będą zdefraudowane. Promy projektują i budują inteligentni inżynierowie stoczniowcy. Gryfia, Nauka, SMW to jak pokazują ich osiągnięcia stoczniowe i stan infrastruktury to branżowe australopiteki. Remontowa przerasta ich miliony lat ewolucji i można nazwać ich stoczniowymi pitekantropami, bo dobrze wykonany remont jest dla pitekantropa. Niestety do neandertalczyka, czy człowieka wyprostowanego, nie mówiąc już o człowieku wyprostowanym jaskiniowym czy inteligentnym i wykształconym projektującym promy i okręty wojenne potrafiące zniszczyć wrogi okręt i się przed nim obronić, to miliony lat ewolucji. Cała tragedia w tym, że wskutek ogłupiania przez koszerne media, ewolucja w Polin idzie w przeciwnym kierunku i coraz bardziej przyspiesza. Prywatne "biura projektowe" projektują już ten prom 6 lat i jedyny efekt to taki, że zginęło 12 mln pieniędzy podatników. Poza tym, KUKE jak sama nazwa wskazuje ubezpiecza kontrakty eksportowe, a tu jest za kasę z budżetu, więc coś się chyba komuś pomyliło albo "wziatka" była. Wiadomo przecież, że RSB robi statki za darmo i jeszcze dopłaca do materiałów i mimo wszystko nikt do nich nawet zapytania nie wyśle na prom (nie mylić z pływająca kładką), nie mówiąc o okręcie wojennym, choć wszystkie stocznia wojskowe w Europie są zawalone zamówieniami za niezłą kasę. Wszystko to oparte na farmazonie rodem z filmu MIŚ.

    • 4 4

    • Pjuterjugend (2)

      A młode chłopki pańszczyźniane z "Pjuterjugend" będą spiewać i produkować się na Intenecie, ku chwale Pana "Forza Remontowa, Pan Pjutr patrzy na nas z góry, albowiem daliśmy rodzinie przyrzeczenie, psy szczekają karawana jedzie dalej, prywatne najlepsze , Państwo ma się nie wtrącać" :-) :-) :-) . Tak ich wychowali, że dobro ich Państwa na które płaca podatki to dobro ich Pana. Jak ich Pan ma dobrze to znaczy Państwo ma dobrze. :-) . Nie rozumieją że sami przez własne podatki opłacają swoją pensje, folwark Pana i miedzynarodową finansjerę u której Pan zadłużył firmę wybudowaną przez Państwo za komuny.
      Gdyby nie Państwo i kasa podatników na g*wno warte kormorany to już by był stan surowy osiedla "Stocznia Pólnocna". Na jesień Polin samo zbankrutuje i się rozpie..li. skowronki ćwierkają że inflacja 17%. Oby nowojorska loża POPISowa nie wciągnęła Polin w wojnę, żeby d*pę ratować i na Putina bankructwo kraju zwalić, odstawiając medialne hucpy przy trupach i zniszczeniach. Dla nich to społeczeństwo to nic nie warte goje, inwentarz. Tak jak na Ukrainie. Oligarchia koszerna w poniedziałek wsiadła w swoje prywatne odrzutowce i wyleciała do Szwajcarii a w środe Putin napadł. Wrócą po wszystkim znowu żerować i wykorzystywać trudną sytuację goji. Dla nich ta wojna jeszcze lepiej.

      • 2 3

      • Skądś się urwał?! (1)

        W Kocborowie czy innych Tworkach pacjenci mają internet?! Nie bój się o
        Holding Remontowa, dadzą radę. Pomału odcina się nierentowne firmy, z RSB jest tylko kłopot ale tu liczą na Mieczniki i wsparcie z promami

        • 2 1

        • Pjuterjugend cz.2

          Jak widzisz sam zauważyłeś, że Holding to bankrut i może liczyć tylko na naciąganie czyli okradanie podatników w postaci Kormorana, Miecznika czy promu, zleconych bez uczciwego przetargu, wymuszając rządowo taką decyzję na armatorze. To taki KACAPitalizm w wersji rosyjskiej na miarę oczywiście naszych możliwości. Przejąć za darmo państwową firmę i wypłukiwać forsę za granicę za pomocą przepłaconych kontraktów od Skarbu Państwa na banksterów od opcji czy dopłata do nierentownych kontraktów na zagraniczne statki. Gdyby zarabiał na eksporcie, montował polskie urządzenia, sprzedawał polskie projekty to można by machnąć ręką i powiedzieć "no dobra zakosił bo nie miał kapitału, ale płaci CIT, eksportuje wyposażenie, projekty". Ale to tylko na farmazonie medialnym bazuje, żeby mu kolejne firmy oddawać w tzw. "dobre ręce do zarządzania", a on je zadłuża i szantażuje Skarb Państwa, podatników i podwykonawców, że jak nie zrobią za darmo czy mu nie przepłaca 3 razy to zamyka firmę i bezrobocie winduje. W normalnych krajach z gospodarką rynkową musiałby ogłosić upadłość i firmę przejąłby ktoś inny albo Państwo. Ale że jest koszerny, POPIS też koszerny, to wypłacają mu kaskę, okraszając medialną hucpą. Ten Holding wraz z Pjuterjugend i ich medialnym farmazonem to są tak naprawdę jedne wielkie Tworki. Całe szczęście że z Pjuterjugend z czasem się wyrasta. Jakby nie pracowali tylko forsę brali za darmo to sytuacją firmy byłaby dużo, dużo, dużo lepsze :-) :-) :-) , Nikt by opcji wtedy nie podpisał :-) :-) :-) a teraz podatnicy z przyszłej emerytury muszą je splacać !!! bankrut i TYLE !!! Ale cuda się zdarzają w tym kraju np. Janusz był jednoicześnie w stanie wojennym i w Solidarności i Dyrektorem Państwowej Stoczni i w Delegację zagraniczne na kierowniczym stanowisku jeździł. Tak go puszczali za granicę i awansowali wiedząc, że jest w opozycji :-) . To chyba i prom wybudują :-) :-) :-) . W takie bzdury to chyba świeżo po studiach młody Pjuterjugend by tylko uwierzył :-) .

          • 1 4

  • Bareja przy pis nie miał by co wymyślać

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane