• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

VIK
22 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB.

Gdańska Stocznia Remontowa otrzymała od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro na realizację kontraktu dotyczącego budowy trzech promów typu ro-pax na zamówienie spółki Polskie Promy. Jest szansa, że pierwszy prom będzie gotowy w 2025 roku.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa, to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Dziś podpisano umowę na mocy której stocznia otrzymała od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Wcześniej Remontowa pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



- Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku - Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

- Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre - mówi Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
VIK

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • (3)

    no prosze!!jak sie,,morawicki ,grubarczyk,brudzinski z przeorem sprezyli.to i polska stocznie z dolka wyciagneli",,polski lad"

    • 3 10

    • Remontową z dołka? (2)

      A kiedy Remontowa była w dołku?

      • 4 1

      • chyba szczecińską :O)

        • 2 0

      • czytaj cudzyslowy!!,tak jak ,,prad klada"

        • 1 0

  • Po co polskie skoro są takie w Hamburgu? (5)

    • 13 8

    • (1)

      juz z kompleksem sie urodziles!,a moze masz szok po porodowy?,spytaj rodzicow.

      • 5 5

      • Upuścili go na podłogę zaraz po porodzie

        Niby nic się nie stało

        • 2 1

    • Po co kontrolerzy ruchu lotniczego gdy są w Niemczech, Szwecji, Finlandii itd.

      Brawo PiS, sukces goni sukces

      • 6 1

    • A gdzie w Hamburgu.

      • 1 0

    • Clowny też tam są, a jednak ty tu

      • 3 0

  • Kogel mogel a nie paliwo.

    • 4 2

  • Na Trójmieście cisza, a WP trąbi... (5)

    "Chińczycy z Hutchinson Ports i filipińsko-amerykańskie ICTSI - te dwie firmy stanęły do przetargu na operatora Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Wygrana Chińczyków niesie ze sobą potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa. Nasze służby kontrwywiadowcze i MON milczą. Wszystko w chwili, gdy rośnie napięcie na linii NATO-Chiny"

    • 8 4

    • PiS i bezpieczeństwo

      Czarny humor to też humor

      • 6 4

    • Co ci Chińczycy przeszkadzają???? Przecież są obecni w Gdyni od dawna. (3)

      Strasznie Chinczykami jest już niemodne.

      • 4 3

      • Tak .. (1)

        Ale mają przejąć obszar gdzie jest przeprowadzany transport m.in. wojskowy. I to oni w takim przypadku będą wiedzieć co przypływa i co wypływa z portu.

        • 0 1

        • Portu w Elblągu nie będą kontrolować! To będzie główny hub . Koniec przekopu tuż tuż

          Chwała partii PiS

          • 0 4

      • Tylko straszenie Tuskiem!

        • 1 1

  • Gdynia - BCT

    Czy czytaliście artykuł na wp, dotyczący BCT.

    Może Redakcja zbada tę sprawę?

    Czy to naprawdę jest afera, czy tylko lobbing w wp?

    • 3 1

  • Po co tu takie tematy, zaraz przywołacie nawiedzonego borysa budke... (6)

    Robic i nie ogladac sie za siebie na nieudolnych totalnych.

    • 3 10

    • racja - nie płacimy więcej rzadnych składek do tej unii

      pan superzbigniew zeroziobro zrobi z kraju wielkie mocarstwo

      • 3 4

    • A może mistrza Horała? Ten od CPK (4)

      Tymczasem zamyka niebo nad Pilską

      • 4 2

      • Polską (3)

        • 2 1

        • (2)

          a poza ,,piolska" ,,cus" ,kontra!?

          • 1 1

          • W sumie nie pilska, piolska a Kaczystan (1)

            • 1 1

            • kaczystan to tylko 15%,z 18% katolikow!,wiekszosc to slwianie kraju nad wisla zwanym Polska!

              • 0 1

  • To będą ekologiczne promy dmuchane na żagle

    oparte o stępkę ze Szczceina
    Cumować będą w otwartym przez rząd w zeszłym roku nieczynny gdyński terminal promowy. Kierownikiem ma zostać Horała po nieudanej budowie CPK.
    Promy wezmą udział w Wielkim Otwarciu Rowu na Mierzei we wrześniu br.

    • 8 9

  • Skoczą jak z korweta

    • 6 5

  • Promy na linję

    Elbląg-Baltijsk

    • 8 1

  • Tylko jakoś Remontowa się nie chwali gdzie te promy będzie budować....? (7)

    Remontowa na swoim terenie nie ma gdzie tak szerokich kadłubów zbudować!!!!!! Więc ciekawe kto będzie i gdzie te kadłuby budował??? Bo jakoś o tym cisza.... Tak szerokie kadłuby można zbudować w Trójmieście tylko na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej lub Stoczni Gdynia. Jeszcze zostają tereny Stoczni Szczecińskiej... Więc może szanowna RSB się wypowie....

    • 7 9

    • Piszesz coś a nie masz pojęcia

      Gdzie jest napisane że to buduje rsb?

      • 7 0

    • sklad grupy remontowa??,znasz?,napewno nie w szczecinie!!tylko na pochylni polnocnej!!

      • 6 1

    • ,,gryfa pomorskiego"tyko przyklad,gdzie wybudowali??.

      • 1 0

    • remontowe nie takie rzeczy budowala!!,dok 55tys.dla szweda, ma wlasna pochylnie!.

      • 5 2

    • Nic nie wiesz a piszesz

      Stocznia nie zrezygnuje na czas budowy promów z dochodowej działalności Remontowej a jej infrastruktura nie jest przygotowana pod prowadzenie pełnej budowy (w tym jednym masz rację). Żeby uspokoić wszystkich niedowiarków i bojących się to nanaszym terenie zostanie zbudowany tylko 1 blok, a reszta w okolicach. Scalanie i wyposażanie u nas.

      • 5 0

    • kolega się dokształci pozna plany doinformuje się, a nie jedną noga siedzi 20 lat temu. Kolega uważa bo za duży rozkrok zrobi i portki pękną i jajo wypadnie:) Remontowa to dwie stocznie GSR i RSB, przypominam tylko. Teren w trakcie przygotowań i wygląda to zacnie:)

      • 2 0

    • Przecież mają rem lifty

      Będą je składać po kawałeczku na pokładzie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane