• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po 9 latach okręt ORP Piast wraca do służby

VIK
13 czerwca 2024, godz. 14:45 
Opinie (119)
ORP Piast służy w Marynarce Wojennej od 1974 r. ORP Piast służy w Marynarce Wojennej od 1974 r.

Zakończył się wieloletni remont okrętu ratowniczego ORP Piast. Jednostka trafiła do stoczni w 2015 r. i... utknęła "na mieliźnie". Teraz poinformowano, że wraca do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów, stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia.



W 2015 r. ORP Piast został wyłączony z eksploatacji i trafił do Stoczni Marynarki Wojennej pozostającej w upadłości likwidacyjnej. Miał przejść tylko naprawy "średnie i dokowe". Niestety kontraktu nie zrealizowano. Ogłoszono, że "zidentyfikowano potrzebę rozszerzenia zakresu naprawy o prace niezbędne do przywrócenia okrętu do służby". Zakres zidentyfikowanych prac przekroczył 50 proc. wartości robót podstawowych, co w konsekwencji doprowadziło do jej zakończenia w roku 2016 (w drodze porozumienia).

Kondor jednak na złom, Sokół prawie gotowy Kondor jednak na złom, Sokół prawie gotowy

Pod koniec października 2016 r. rozpisano kolejny przetarg i poinformowano, że stan techniczny jednostki "nie pozwala na wykonywanie działań przewidzianych dla tego okrętu na rzecz Marynarki Wojennej RP".

W 2017 r. kontrakt dostało konsorcjum złożone ze Stoczni Remontowej Nauta oraz Stoczni Marynarki Wojennej. Umowę podpisano na kwotę ok. 63 mln zł z terminem realizacji do lipca 2018 r. Potem dodano aneks wynikający z rozszerzenia zakresu, co zwiększyło wartość do ok. 66 mln zł i przesunęło termin realizacji do marca 2019 r.


W ramach prac stoczniowcy mieli przeprowadzić naprawę kadłuba, linię wałów, układu sterowania okrętem, zbiorników okrętowych, urządzeń nawigacyjnych, systemów łączności, bieżący remont silników głównych 6TD48, wymianę zespołów prądotwórczych, naprawy pomieszczeń okrętowych, komory dekompresyjnej oraz dzwonu nurkowego czy urządzeń pomocniczych.

Stocznia Wojenna znów z zyskiem Stocznia Wojenna znów z zyskiem

Po zmianie w SMW umowę kontynuowała PGZ Stocznia Wojenna. A potem był proces restrukturyzacji, pandemia i... problemy techniczne. Już mało kto wierzył, że ORP Piast wróci do służby, a jednak.

Jak podał portal branżowy zbiam.pl, 12 czerwca tego roku konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta oraz PGZ Stocznia Wojenna oficjalnie potwierdziło przekazanie okrętu polskiej Marynarce Wojennej. Oznacza to, że wraca on do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów, stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia. 

ORP Piast (281) to jeden z dwóch okrętów ratowniczych projektu 570M eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną RP. Zaprojektowano go i zbudowano w Stoczni Północnej w Gdańsku. Do służby wszedł 26 stycznia 1974 r. Brał udział w kilkuset operacjach i ćwiczeniach w kraju i na świecie. Na przełomie 1990 i 1991 r. - wraz z ORP "Wodnik" - był częścią polskiego kontyngentu na wodach Zatoki Perskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 1 zablokowana

  • dziwnym trafem to sie działo za PiS, misiewicza, macierewicza, i nagle ruszyło po zmianie władzy... no ciekawe czemu? bo nie (2)

    było już u władzy hamulcowych putina i ruskich?

    • 4 5

    • haha ruski trolu jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze inni tez?

      • 0 2

    • Hmmm 12 lat temu jak podpisywano kontrakt to raczej nie pis rządził. Ktoś doprowadził SMW do upadłości i to nie był pis. No to teraz zgadnij kto to był...

      • 1 2

  • Józef Plichta był na nim Kapitanem.

    Że to jeszcze pływa...

    • 4 0

  • Prywatna stocznia musiałaby zapłacić takie kary umowne, że remont byłby prawie za darmo (1)

    • 4 1

    • Tutaj też chyba nie zyskała na takim remoncie. Ale tak to jest jak przyjmujesz do remontu a okazuje się że okręt trzeba wybudować od zera... ale to już kwestia umowy SMW a nie obecnej stoczni która dostała to kukułcze jajo.

      • 0 1

  • A nasz kormoran dalej stoi na remoncie w stoczni remontowej, i będzie stał jeszcze rok.

    • 3 0

  • Najgorsze dla załogi to stocznia

    Syf kiła i mogiła... hałas i pełno brudnych stoczniowcow kręci się po statku/okręcie. I po mesie, wiecznie głodni i zmarznięci

    • 7 0

  • Kiedy

    Błyskawica końcu wejdzie do służby ?

    • 3 0

  • chyba beda jakis film krecic, cos w stylu"Hel 1939"

    • 0 1

  • Miliardy w stocznie,miliadry w okręt który nie wiem po co nam a do lekarza mam termin do okulisty za rok!

    • 3 1

  • W Wolinie

    w muzeum jest jeszcze płaskodenny statek ręcznie napędzany. Może przyda się w kompanii z Piastem?

    • 2 0

  • I tak się kaszle, bidoki ! Przez 9 lat trzech komandorów miało zajęcie oraz alibi dla faktu dalszego ich zatrudniania

    Pierwszy monitorował remont i modernizację przedniej połowy jednostki, drugi modernizację i remont tylnej połowy jednostki, a trzeci koordynował wymianę informacji między nimi. Niezła pensyjka leciała co miesiąc, a i niezgorsza emeryturka tuż za horyzontem, powoli nadciąga. * sam początek komentarza jest zainspirowany końcówką skeczu kabaretu KMN "Na peronie". Chłopaki, kabaret o skrócie MW was od lat przebija, mimo waszych niewątpliwych sukcesów!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane