• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po 9 latach okręt ORP Piast wraca do służby

VIK
13 czerwca 2024, godz. 14:45 
Opinie (119)
ORP Piast służy w Marynarce Wojennej od 1974 r. ORP Piast służy w Marynarce Wojennej od 1974 r.

Zakończył się wieloletni remont okrętu ratowniczego ORP Piast. Jednostka trafiła do stoczni w 2015 r. i... utknęła "na mieliźnie". Teraz poinformowano, że wraca do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów, stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia.



W 2015 r. ORP Piast został wyłączony z eksploatacji i trafił do Stoczni Marynarki Wojennej pozostającej w upadłości likwidacyjnej. Miał przejść tylko naprawy "średnie i dokowe". Niestety kontraktu nie zrealizowano. Ogłoszono, że "zidentyfikowano potrzebę rozszerzenia zakresu naprawy o prace niezbędne do przywrócenia okrętu do służby". Zakres zidentyfikowanych prac przekroczył 50 proc. wartości robót podstawowych, co w konsekwencji doprowadziło do jej zakończenia w roku 2016 (w drodze porozumienia).

Kondor jednak na złom, Sokół prawie gotowy Kondor jednak na złom, Sokół prawie gotowy

Pod koniec października 2016 r. rozpisano kolejny przetarg i poinformowano, że stan techniczny jednostki "nie pozwala na wykonywanie działań przewidzianych dla tego okrętu na rzecz Marynarki Wojennej RP".

W 2017 r. kontrakt dostało konsorcjum złożone ze Stoczni Remontowej Nauta oraz Stoczni Marynarki Wojennej. Umowę podpisano na kwotę ok. 63 mln zł z terminem realizacji do lipca 2018 r. Potem dodano aneks wynikający z rozszerzenia zakresu, co zwiększyło wartość do ok. 66 mln zł i przesunęło termin realizacji do marca 2019 r.


W ramach prac stoczniowcy mieli przeprowadzić naprawę kadłuba, linię wałów, układu sterowania okrętem, zbiorników okrętowych, urządzeń nawigacyjnych, systemów łączności, bieżący remont silników głównych 6TD48, wymianę zespołów prądotwórczych, naprawy pomieszczeń okrętowych, komory dekompresyjnej oraz dzwonu nurkowego czy urządzeń pomocniczych.

Stocznia Wojenna znów z zyskiem Stocznia Wojenna znów z zyskiem

Po zmianie w SMW umowę kontynuowała PGZ Stocznia Wojenna. A potem był proces restrukturyzacji, pandemia i... problemy techniczne. Już mało kto wierzył, że ORP Piast wróci do służby, a jednak.

Jak podał portal branżowy zbiam.pl, 12 czerwca tego roku konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta oraz PGZ Stocznia Wojenna oficjalnie potwierdziło przekazanie okrętu polskiej Marynarce Wojennej. Oznacza to, że wraca on do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów, stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia. 

ORP Piast (281) to jeden z dwóch okrętów ratowniczych projektu 570M eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną RP. Zaprojektowano go i zbudowano w Stoczni Północnej w Gdańsku. Do służby wszedł 26 stycznia 1974 r. Brał udział w kilkuset operacjach i ćwiczeniach w kraju i na świecie. Na przełomie 1990 i 1991 r. - wraz z ORP "Wodnik" - był częścią polskiego kontyngentu na wodach Zatoki Perskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 1 zablokowana

  • Może bhp, prs (1)

    lub NIK zabroni eksploatowania jednostki , ktora ma 50 lat a ma ewentualnie ratować innych. Trzeba natychmiast zbudować, kupić lub wynająć okręt spełniający współczesne wymagania . Współczuję tym co na niej służą.

    • 5 1

    • Okręty nie podlegają pod PRS.

      Oni rządzą się swymi prawami. W wojsku nie obowiązują nawet prawa natury i fizyka.

      • 2 0

  • 50 letni kajak powinien już iść na zyletki

    • 5 0

  • Pięknie pis wydoił kasę

    • 4 2

  • Znajomy przez te lata "remontu" wybaczył się na maksa (1)

    Oczywiscie płacili regularnie - kto ?
    PO-datnicy.
    Niedlugo idzie na wcześniejszą "morską" emeryturę wojskową...
    A jak....
    Ma PO-datnik gest.
    Wojna na Ukrainie pokazała ze drony morskie wszelkiego typu tylko one mają sens na zamknietym morzu jak m. Czarne czy Bałtyk.
    Ale wtedy potrzebnych by bylo niecałe 10 procent obecnych etatów mundurowych w MW.
    Te wszystkie porty, dtocznie ten duży zlom są zbyteczne a wrecz szkodliwe dla obronnosci bo marnotrawia srodki potrzebne gdzie indziej.
    Mamy ME rownie niepotrzebną jak w 1939 roku.
    Wtedy tez pochlaniala ogromne srodki potrzebne no wiwczas w broni pancernej czy przeciwpancernej.
    Ale tu gra nie idzie o bezpieczenstwo a o etaciki

    • 5 1

    • PiS z naszych podatków

      robił takie wspaniałe inwestycje.

      • 2 0

  • Marynarka Wstydu

    Wstyd !!! To dawno powinno być na złomie

    • 4 1

  • Pamiętam jak likwidował Polskie garnizony wojskowe zamykano komisariaty policji teraz likwiduje CBA

    Trzeba pilnować Polski on wrócił wiemy po co

    • 2 5

  • Taka prawda (1)

    Stocznia sama sobie wystawiła świadectwo.

    • 5 0

    • Takie świadectwo

      to kompromitacja i koniec firmy. Przynajmniej tak powinno być w cywilizowanym kraju. Niestety PiS wolał utrzymywać taką firmę z naszych podatków i przepłacać za wszystko kilkakrotnie.

      • 1 0

  • to kiedy lulewicza na przesłuchanie

    za krycie przekrętów

    • 1 0

  • Kabaret...

    • 2 0

  • Tylko przypomnę że w PRL-u kiedy go budowano ....... (1)

    ...... od położenia stępki do podniesienia bandery upłynęło 16 miesięcy . Przy czym równocześnie budowano ORP Lech . A remont jednego okrętu 9 lat ????

    • 2 0

    • Z ust mi to wyjąłeś

      To jest jakiś obłęd. Ilu stoczniowców remontowało ten okręt, że zajęło im to 9 lat? Pięciu? Z czego jeden zawsze na urlopie, a drugi na L4.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane