• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wakacjach rusza rozbudowa terminalu kontenerowego DCT Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
8 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

We wrześniu tego roku rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3 w terminalu kontenerowym DCT. Właśnie podpisano umowę z wykonawcami, czyli konsorcjum firm Budimex i Dredging International NV. Otwarcie dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.



Czy terminal DCT powinien być jeszcze większy?

Rozpoczęcie budowy kolejnego terminalu ogłoszono oficjalnie w lipcu ub. roku. Rok później wybrano wykonawcę. Zostało nim konsorcjum firm BudimexDredging International NV. Budimex jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i doświadczeniem w projektach przemysłowych. Dredging International NV jest z kolei liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych.

Zakończenie projektu przewidziane na 2025 rok



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.

Terminal DCT z kolejnym rekordem



Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br., a na początku 2023 r. budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.

Terminal DCT przed rozbudową. Terminal DCT przed rozbudową.

Wzrost możliwości przeładunkowych do 4,5 mln TEU rocznie



- Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków feederowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów. Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub - powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?



Od momentu rozpoczęcia działalności DCT w 2007 r. wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 r.), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3 DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).

Miejsca

Opinie (76) 8 zablokowanych

  • Czekamy na T4 (2)

    Ciekawe gdzie dokleją następny etap rozbudowy?

    • 14 1

    • do brzegu

      Jak się ludzie przyzwyczają...

      A raczej odzwyczają od plaży na Stogach i wygoni ich stamtąd smród gnijących w stojącej wodzie wodorostów.

      • 9 0

    • Wszystko już wiadome :)

      • 4 0

  • (2)

    Jak już tak inwestują, to mogli by podciągnąć tor tramwajoy pod terminal. Byłby lepszy dojazd dla pracowników DCT i okolic.

    • 18 7

    • Spoczydło
      Podciągają terminal pod tor tramwajowy i dojazd będzie dobry

      • 8 0

    • Tym tramwajem możnaby i kontenery wozić.

      • 3 0

  • (2)

    Zamiast portu północnego, wystarczyłby Port Cenyralny ma Westerplatte i jeszcze rozbudować w poszkodowanym przez wszystkie rządy Szczecinie (prawidłowa dawna Slowiańska nazwa Szczycin)

    • 12 10

    • "Rząd Meklemburgii chce zapobiec budowie portu kontenerowego w Świnoujściu"

      To może w Gdyni?

      "Od lat po niemieckiej stronie wyspy Uznam są pojedyncze grupy, które są przeciwne budowie tego portu. Protestujący zebrali w ostatnich zaledwie 3700 podpisów w swojej sprawie. Chodzi tu o ekologów oraz wpływowych w nadmorskich kurortach przedsiębiorców turystycznych. Po stronie przeciwników portu stoi także europosłanka z partii Zielonych Hannah Neumann.
      Skompromitowany skandalem wokół Nord Stream 2 i bezprawia fundacji klimatycznej rząd Meklemburgii Pomorza Przedniego z Manuelą Schwesig na czele żąda teraz od strony polskiej zaniechania budowy planowanego portu ze względu na konsekwencje dla ochrony środowiska."

      "wpływowych w nadmorskich kurortach przedsiębiorców turystycznych" - czyli w Gdyni też nie będzie.
      Dlaczegoś biedny...? Bo pozwalasz na relacje jak w Ameryce Łacińskiej.

      • 7 2

    • Port Centralny w okolicach Westerplatte miał budować Skarb Państwa. Niestety on na taką inwestycję nie miał pieniędzy bo lepiej wg polityków było wybudować przekop na mierzei. Przekop i port w Elblągu ( po pogłębieniu toru wodnego do niego) może będzie przynosił dochód w wysokości 1/100 tego co przyniósłby Port Centralny.

      • 4 1

  • ten marketingowy bełkot o nowej erze w przeładunkach (4)

    słyszałam już 15 lat temu. Charles - musisz chyba odświeżyć zespół PR, bo to samo klepano ustami Freda, Borisa i następnych.

    • 12 10

    • (3)

      Dzaga, wyglada na to, ze po prostu nie za wiele z tego rozumiesz.

      • 7 5

      • mógłbyś/mogłabyś się zdziwić, (2)

        bo chyba troszkę się na tym znam; Przekaz via press release pisanych tymi samymi sloganami jest nudny.

        • 6 3

        • Czyli nie rozumiesz albo nie umiesz łączyć kropek.

          Jeżeli nie widzisz wzrostu w przeładunkach, bo o to chodzi, to trochę poczytaj.

          • 2 3

        • Dżaga, z Twojego posta bije kompleksami.

          • 1 3

  • Mieszkańcy zablokowali ale co z tego

    Ostatnio widziałem wizualizacje projektu nowego wejścia na Stogi Plaże ale po co jak nawet na zdjęciu projektu nowych kei widać ze przy plaży sinica i statki na wprost wejścia. Ciekawym czy Gdańsk wywalczył przy tej wielo milionowej inwestycji że inwestor przeznaczy 30% na przeniesienie plaży bliżej Górek Zachodnich ,pociągnie tam linię tramwajową pobuduje strażnice WOPR i infrastrukturę dla turystów?!DCT będzie zarabiać miliardy a mieszkańcy możecie iść na basen na Stogach choć to też nie takie proste bo wiekszą ilość godzin mają dla szkól pływania.Na tych terenach czyli Stogi i Przeróbka jest tyle firm które odprowadzają wielomilionowe podatki a na stogach pomiędzy blokami nie ma parkingów tylko klepiska. Do Czasu aż się wkurzymy to nasze dzielnice to nasz mały kraj zapomniany na wyspie.

    • 30 2

  • i gdzie ten Adamowicz (4)

    Co obiecywał nienaruszalność plaży na Stogach?
    Może ktoś w ramach "dziedzictwa"?

    • 25 5

    • PiSlamisci sie go pozbyli

      • 5 8

    • moze ktos w ramach "dziedzictwa"...

      Klapnie dziobem?!

      • 4 0

    • Rozgonić to towarzystwo!!!! Myślą tylko o kasie dla siebie a nie o mieszkañcach!!!!!!

      • 4 0

    • A kto?? Panna nieudanna???Ta osoba to jakaś porażka!!!

      • 4 1

  • Trzeba wygrzać ostatni piasek na plaży Stogi potem idzie do orania.. Niestety a szkoda najlepsza plaża.. Teraz będzie deptak aby zobaczyx statki przy głównym wejściu
    . Zal

    • 25 8

  • Będzie ciasno na wodzie dla żeglarzy

    Z Ģórek Zach to będzie trzeba chyba mega zakosami wypływać.

    • 12 10

  • Dawno temu plaża na Stogach .....

    .....była najlepszą plażą Trójmiasta.

    • 16 1

  • katastrofa ekologiczna, kiedy beda protesty , cala plaze zabiora

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane