• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wakacjach rusza rozbudowa terminalu kontenerowego DCT Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
8 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

We wrześniu tego roku rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3 w terminalu kontenerowym DCT. Właśnie podpisano umowę z wykonawcami, czyli konsorcjum firm Budimex i Dredging International NV. Otwarcie dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.



Czy terminal DCT powinien być jeszcze większy?

Rozpoczęcie budowy kolejnego terminalu ogłoszono oficjalnie w lipcu ub. roku. Rok później wybrano wykonawcę. Zostało nim konsorcjum firm BudimexDredging International NV. Budimex jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i doświadczeniem w projektach przemysłowych. Dredging International NV jest z kolei liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych.

Zakończenie projektu przewidziane na 2025 rok



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.

Terminal DCT z kolejnym rekordem



Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br., a na początku 2023 r. budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.

Terminal DCT przed rozbudową. Terminal DCT przed rozbudową.

Wzrost możliwości przeładunkowych do 4,5 mln TEU rocznie



- Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków feederowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów. Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub - powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?



Od momentu rozpoczęcia działalności DCT w 2007 r. wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 r.), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3 DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).

Miejsca

Opinie (76) 8 zablokowanych

  • Rozpieprz.ą piękną plażę

    Pisia ich m.....

    • 12 7

  • Będzie ladny widok na ruch statków

    • 7 5

  • I po plaży :(

    • 9 3

  • Cóż, takie mamy czasy że najlepiej wszystko zniszczyć i wybetonować. Politycy dzięki temu mają lewe wpływy do kieszeni, a mieszkańcy są w zasadzie zbędni, potrzebni tylko do płacenia podatków (które też się następnie poprzez budżet rozkrada). I taka to demokracja.

    • 15 5

  • (3)

    Super! Dct nie jest idealny, ale branża się rozwija i to bardzo potrzebna inwestycja! Plaża na stogach ze względu na okolice i tak nie jest zbyt atrakcyjnym (i bezpiecznym) miejscem, więc nawet nie szkoda.

    • 19 40

    • Niebezpieczne to jest dla społeczeństwa życie takich przygłupów

      • 17 2

    • Ogarnij się!!!!!!!!!!

      • 8 1

    • Re

      Jesteś chyba niespełna rozumu.

      • 0 0

  • A gdzie się ma rozbudować,w którą stronę?? Może w stronę stogów?? Jeśli tak to trzeba to badziewie zablokować!! Nie ma na co czekać!! Cwaniacy nas zabetonują!!!!!!!!

    • 9 4

  • (1)

    Skad wezma pracownikow?

    • 2 1

    • mamy parę milionów superaty

      się znajdą.

      • 2 0

  • Plaża stogi

    Nie rozumiem dlaczego w ta stronę przecież plaża stogi to jedna z najpiękniejszych plaż i czemu ja niszczyć....

    • 8 2

  • jaki macie problem wiadomo bylo ze go rozbuduja bedzie na wodzie i koniec tematu

    • 7 2

  • Władze miasta Gdańska po raz kolejny pokazały (1)

    gdzie mają mieszkańców i ich potrzeby oraz środowisko naturalne.
    Nie można rozbudowywać DCT w głąb zatoki albo w stronę portu północnego?

    • 5 2

    • Przecież port należy do Państwa.

      To Rząd i PiS decyduje komu i co pozwoli tam robić.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane