• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Skąd tych fachowców do budowy promu wziąć za takie małe stawki to nikt nie przyjedzie

    • 7 5

  • Experci (2)

    Skąd bierzecie tych ekspertow ?
    Być może od ryżego ?!
    Jeżeli 4 mld PLN to za mało na 3 lub 4 promy jak piszecie . A może to szczur będzie budował promy kosmiczne w Kosakowie hahaha.
    Proszę przed wydaniem zapoznać się ze szczegółami lub lepiej dobierać ekspertów ,
    Pozdrawiam

    • 7 3

    • "Kreowanie polityki" - partia tylko kreuje... a suweren jak ty sie cieszy.

      Wiceminister rozwoju i technologii Olga Semeniuk została wybrana na przewodniczącą Rady Polskiej Agencji Kosmicznej - poinformował resort. Priorytetami dla przewodniczącej będą: kreowanie polityki kosmicznej, realizacja zadań wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej przyjętej przez rząd w 2017 r. i przygotowanie Krajowego Programu Kosmicznego.

      • 3 1

    • gosciu te 4 mld

      to pójdzie na tarcze do szlifowania hahaha tam panuje autyzm pod wzgledem szlifierki i freza

      • 0 0

  • Wbrew pozorom, nie jest to dobra wiadomość (6)

    Ropaxy to nie okręty wojenne na nieustającej kroplówce podatników. Żeby mogły na siebie zarabiać, muszą być konkurencyjne. Tymczasem inni bałtyccy armatorzy (m.in. Stena, TT i DFDS) budują w Chinach wg projektu duńskiego biura Knud E. Hansen. Czy planowany ropax z RSB zagwarantuje równie wysoką jakość za podobne pieniądze? Stawiam dolary przeciw orzechom, że jeżeli w ogóle powstanie, już na starcie będzie generował straty z tytułu zawyżonych kosztów budowy i późniejszej eksploatacji (nie tylko droższa robocizna, ale również niestosowany na innych ropaxach napęd DFDE z pędnikami azymutalnymi) oraz błędów wynikających z całkowitego braku doświadczenia w budowie takich statków. W każdym razie - pożyjemy, zobaczymy.

    • 10 14

    • Jakosc (1)

      Ty chyba nie widziałeś Chińskiej jakości

      • 5 0

      • A ty widziales?

        • 0 1

    • Nie masz pojęcia o jakości statków wychodzących spod igły holdingu Remontowa (3)

      Pędniki azymutalne są z powodzeniem stosowane w wielu statkach wybudowanych w naszej stoczni i gwarantuje ci fachowców u nas jest wystarczająco.

      • 5 3

      • Proszę czytać ze zrozumieniem :) (2)

        Rozumiem, że fanboje RSB przystąpiły do ofensywy, ale tę też trzeba umieć prowadzić w umiejętny sposób, zamiast sięgać po najzwyklejszy trolling.

        Problemem nie jest zastosowanie pędników azymutalnych, lecz brak technicznego i ekonomicznego uzasadnienia dla takowych na ropaxach tej wielkości. Żaden z konkurencyjnych wobec PŻB i Unity armatorów nie zdecydował się na takie rozwązanie, cały czas bazując na układzie napędowym codad. armia RSB oczywiście może wychwalać pędniki azymutalne, ale wątpię, by potrafiła racjonalnie skontrować "konserwatyzm" konkurencji :)

        Swoją drogą i tak doceniam pewien postęp w postaci zejścia o jeden poziom abstrakcji niżej. W początkowej, jeszcze szczecińskiej wersji, zastosowanie miały znaleźć... Azipody.

        • 0 0

        • Nie znam się na napędach ale znam politykę (1)

          cenową Steny vs. Polferies. Któregoś lata jechałem na wycieczkę Szwecja, Norwegia, Finlandia, Estonia, Litwa, Łotwa. Bilet na Polferies dla 4 osob z kabiną i autem wyszedł tak drogo, że opłacało się plynąć z Gdyni Steną i zrobić lądem w Szwecji 500 km i został 1 tysiak w kieszeni.

          • 1 0

          • Taniej z pewnością nie będzie

            Szkoda, że nikt nie podniósł tematu rozbieżności interesów armatora z interesami stoczni. Armator potrzebuje możliwie najtańszego i najbardziej niezawodnego statku, by już na starcie nie być w plecy w stosunku do konkurencji, a stocznia intratnych dla siebie zamówień, których nie zdobędzie na zasadach rynkowych. Widać tutaj analogię do katastrofalnego w skutkach powiązania górnictwa z energetyką. Powierzając projekt i budowę promu podmiotom bez żadnego doświadczenia w tym zakresie, narażamy i tak słabo radzących sobie naszych armatorów na bankructwo.

            • 2 0

  • A mnie Ciekawi gdzie Remontowa zbuduje te kadłuby!!! (2)

    Podejrzewam że Remontowa zleci budowę kadłubów Crist Gdynia lub Naucie. No chyba że będą budować na pochyleniach dawnej stoczni Gdanskiej.Bo Remontowa ma : Dwie linie montażu kadłubów Cp-1A i Cp-1B umożliwiające budowę, przesuwanie na boczną pochylnię rolkową oraz wodowanie statków o wymiarach:
    max dł. kadłuba 125 m
    max szer. kadłuba 18,8o m
    max masie kadłuba 2500 ton
    Tor stykowania Cp 1A wyposażony jest w żuraw peiner o udźwigu 20 t
    Tor stykowania Cp1B wyposażony jest w 2 żurawie KONE o udźwigach: 2×80 t
    Dodatkowo w tym rejonie przy użyciu dźwigów pływających istnieje możliwość wodowania statków o wymiarach:
    max dł. kadłuba 45 metrów
    max szer. kadłuba 12 metrów
    max masie kadłuba 380 ton
    Dwie linie montażu kadłubów Cp-1C i Cp-1D umożliwiające budowę, przesuwanie z płyty montażowej na dok pływający lub ponton oraz wodowanie statków o wymiarach:

    max dł. kadłuba 140 m
    max szer. kadłuba 27 m
    max masie kadłuba 3500 ton
    obsługiwane przez suwnicę bramową 300t i żuraw peiner o udźwigu 12,50 t

    • 6 7

    • O cholibcia jaka wnikliwa analiza

      Jednakże zapewne będą budowane sekcje w doku , stykowane i wodowane a później wyposażene

      • 0 1

    • Proste.

      Powstaną dwie połówki na płycie. Przesunięte na dok i tam połączone.

      • 0 0

  • Czy przez Przekop pływac będą?

    Bo w Elblągu wielką bazę przeładunku węgla od ruskich budują

    • 2 5

  • Czym się tu jarać. Podzielą los miliona aut elektrycznych.

    • 6 6

  • Wybudować wycieczkowiec Stefan Batory II.

    • 3 1

  • O o o po co Polsce statki jak Niemcy mają trzecią flotę na swiecie (1)

    • 3 6

    • Sa bystrzejsza nacja! Generalnie maja lepszy, wiekszy przemysl. Sa bardziej zorganizowani.

      Ich samochody nawet ultrapatryjotyczny Polski rzad sobie chwali :D :D :D

      Polskiej "jakosci" Niemcy chyba nie zazdroszcza... chyba ze TVP inaczej podaje

      • 3 1

  • Tusk już nedługo przemie włądzę i pokaże jak rozwijać gospodarke i budować silną Polskę - będzie wam łyso (3)

    • 8 4

    • PiS od 6 lat pokazuje

      Pinokio tylko łapami macha a G powstało

      • 3 1

    • Na razie jarozbaw ja oslabia i dzieli

      Swiat sie smieje a Moskwa szampany otwiera

      • 2 1

    • haha

      chyba sam nie wierzysz w co piszesz

      • 1 1

  • do komentarzy (1)

    Nie budują - niedobrze
    Budują - niedobrze
    Ot całe dziadostwo dyżurne
    Obserwator

    • 8 2

    • Ale nie budują.

      Co zbudowali przez w sumie już ponad 8 lat swoich rządów???

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane