• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Super

    tylko gdzie te promy będą pływać i kogo wozić?

    • 2 5

  • Te promy najpewniej

    będą wozić pisowskich oligarchów po Karaibach albo zostaną wykorzystane przez ta partie żeby spr przed gniewem ludu

    • 2 5

  • No to gasimy światło (1)

    w Stoczni Gdańskiej. To co nie udało się Rakowskiemu, skutecznie zakończy Morawiecki. Remontówce gratuluję.

    • 3 6

    • Przecież Gdańska to już tylko zgliszcza

      Nie mają warunków i przede wszystkim fachowców by marzyć o takim projekcie.

      • 4 1

  • Ale to musi boleć Ryżego i resztę donosicieli Pełowskich (5)

    • 9 6

    • Cóż, czas płynie (1)

      jak "Ryży" będzie świętował wybudowanie tych promów, to co wtedy napiszesz ?

      • 2 2

      • on świetuje jak sankcje by dali dla Polski raczej?

        • 1 0

    • Ale co ma boleć pis mingu? (2)

      NIC nie ma... to tylko nastepne pierd... partii

      • 2 2

      • Ze Polskie bedą promy a nie niemieckie Bolcu (1)

        • 1 1

        • Tych promow nie bedzie albo beda 5 razy drozsze niz kupione w Azji.

          • 1 1

  • Bogu dzięki, że Peło już nie rządzi. Polski by już chyba nie było (2)

    • 11 10

    • Rzadzili i byla... teraz za to sie rozklada. (1)

      Kaczystan, zachodnia republika Rosji.

      • 1 4

      • Nie pamietasz kto z Putinem przybijał żółwiki i samolot rządowy oddał do serwisu w Samarze.? Donald chyba?.

        Pytam komu Donald służy bo nie Polsce chyba?

        • 2 1

  • Promy

    A co ze szczecińską stocznią wy pisowscy oszuści

    • 8 7

  • Wystarczy kasy

    na trzy stępki. Z opcją na czwartą.

    • 4 2

  • (1)

    Jezeli podpisany kontrakt to tak jakby już były. To tak samo jak Błaszczak mówił że mamy na uzbrojeniu rakiety Patriot , czołgi Abrams i samoloty F35 - kontrakty na dostawy podpisane znaczy są

    • 2 4

    • A helikoptery Macierenko?

      • 1 0

  • Wpierw będzie dyrekyor

    Tak jak w cpl a potem kilkanaście nic.

    • 2 2

  • No to klops (1)

    Mam nieodparte wrażenie że to początek końca Remontowej.

    • 4 8

    • Nie inaczej.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane