• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • "finansowanie zostało już zablokowane"

    Drukarki się grzeją...

    • 7 2

  • (2)

    Promy, CPK, milion aut elektrycznych. Ktos w to jeszcze wierzy?

    • 14 3

    • (1)

      Budka Musisz zmienić narrację bo został tylko niecaly rok do tych projektów...

      • 1 0

      • to jak podsumujesz sukcesy zawodowe pani Morawieckiej , te szeregi ferm wiatrowych budowanych od 2006 roku ...

        • 0 0

  • A jak tam budowa w Szczecinie? (1)

    • 8 2

    • Maja problem bo stępka poświęcona no i nie wiadomo co z nią zrobić.

      • 2 0

  • Gdzie promy???

    Nie widac promów dla PŻB!!! pewnie nie zasłużyli.,a stepka stoi i rdzewieje!! to jest rabunkowa gospodarka "faceta,który o gaspodarce nie ma zielonego pojęcia"

    • 6 4

  • Trochę marna konkurencja

    Niestety nawet jeśli ten kontrakt uda się zrealizować to będzie to bardzo marna konkurencja dla dwóch innych operatorów obsługujących połączenia promowe z Polski do Skandynawii
    Konkurencyjny projekt TT-Line Green Ship jest o ponad 30 m dłuższy zabierać będzie dwa razy więcej pasażerów i ma o 500 m dłuższą linię ładunkową. Na linię z Gdyni też trafią w przyszłym roku dwa dłuższe i pojemniejsze chociaż nie najmłodsze już promy.
    Mimo wszystko trzymam kciuki

    • 6 1

  • Nie wiem co robi i konbinuje PiS ale za ich czasów sie buduje (11)

    Za PO było tylko rozmontowywanie i sprzedawanie ...

    • 14 12

    • Kadry PIS to Suski z Carycą, mister San Escobar (1)

      i krużganek oświaty i Antoni spec od lotnictwa. To nie może się udać.

      • 4 2

      • Jest jeszcze sasin.

        No i wiara! Gwarant sukcesów tego narodu.

        Kiedy pierwsza msza za promy?

        Czy stocznia zostanie powierzona Matce Boskiej Bałtyckiej, Morskiej ?

        • 6 2

    • Co konkretnie się buduje?

      Na razie to tylko mokry sen suwerena i przypuszczalnie następne kłamstwo i przekręt kartelu żoliborskiego!

      Czy do projektu partia już zatrudniła swoich?

      Ile kasy już wydoili z CPK i promu w Szczecinie?

      • 5 2

    • Co się buduje ?

      • 2 2

    • słusznie , najlepszy przykład sukcesów to Ostrołęka

      • 4 2

    • Najbardziej PiS -owi wychodzi budowanie przyjaznych stosunków z sąsiadami tymi bliskimi w ramach UE i tymi za oceanem.

      • 5 2

    • Co się buduje za PiS???

      Większość tych inwestycji kończy się na gadaniu i wyciąganiu kasy z budżetu.
      A po przegranych wyborach zjeść te żaby będą musieli następcy.

      • 5 2

    • To jakieś przykłady proszę... (2)

      • 1 1

      • (1)

        Baltic Pipe, VIA Carpatia, tunel w Świnoujściu, przekop mierzei, nawet w cpk są już prace a całkowita budowa rusza w przyszlym roku. Nowe oddziały w szpitalach. Większe % PKP na służbę zdrowia...kiedyś totalni mówili że to niemozliwe...WOT, polskie karabiny, najnowocześniejsze czołgi od Ameryki, mogę tak wymieniać w nieskończoność a platforma nie ma nawet żadnego programu na siebie więc o czym my mówimy..

        • 1 1

        • CPK dziala od 8 lat i poszło na niego już 47 milionów na zarzadzanie polem - sorki ale te misie co wymieniłeś to tylko pretekst do kradniecia kasy , jak sam zauwazyłeś CPK, a z tego cow iem to został zamknięty oddział onkologi , oddział dziecięcy i kilka innych odziałów , natomista nic nie oworzyli poza kolejnym misiem czyli szpitalem na narodowym , kibice sami pokazali co to za picu picu kase doimy, wiec się nie ośmieszaj tymi kilkoma inwestycjami których nawet nie ma a mineło 6 lat .. słabo , jakby mi ktoś remont robił jak oni inwestycje realizują , to bym takiego frajera i naciagacza ...

          • 1 1

    • Co zbudowano?

      Konkrety.

      • 0 0

  • !!!! (1)

    Promy,pasażery....można?!
    proponuję co łaska na Polską Marynarkę Wojenną...

    • 1 1

    • Co można? Obiecać? Można!

      • 3 1

  • Zaorają stocznię... potem Orlen przejmie. (3)

    Będzie wesoło narodowo.

    PRL, new edition

    • 9 6

    • (1)

      I co polski Orlen ma się dobrze? Ma się dobrze więc o co biega....a tak....problemem totalnej opozycji i obcych krajów jest to że właśnie ma się dobrze...

      • 0 0

      • Popatrz ile ma długu

        poza tym energia, gaz i ropa w jednej firmie w razie krachu grozi czym?

        • 0 0

    • OBatek

      Lepszy Orlen jak koszerny. Choć Obatek też koszrny. Wystarczy spojrzeć i prześledzić działalnośc :-) .

      • 0 0

  • (2)

    Remontowa nr 1 w Europie

    • 5 2

    • "Remontowa nr 1 w Europie"

      Chyba w Polsce.

      Powinni w niedziele kase brac za oprowadzanie po muzeum

      • 2 1

    • Nr 2 w Europie i nr 1 na Swiecie.

      • 1 0

  • (1)

    Czas na stępki.

    • 3 1

    • Stępek nie ma ale już dzwonią z plebani kiedy poświęcenie będzie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane