• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • (1)

    Czytając wpisy widać jak zaczadzeni są niektórzy POlacy .Nic im się nie POdoba,przecież fakt że dla Polski promy zbuduje 100% polska prywatna firma, która dzięki Bogu oparła się Balcerowiczowi i tej reszcie liberalnej hołoty która interes Polski miała głęboko w d.....ie to wartość dodana .Ale tym malkontentom zawsze wychodzi wszystko na nie.
    ZaPOmnieli jak Tusk rozkładał Polskie stocznie szukając inwestorów z Kataru, ale jest nadzieja że ci ludzie już więcej nie zaszkodzą !!!!,

    • 3 1

    • Stocznie w Szczecinie pinokio & Co już rozkradli?

      Ile kasy nakradli za ten cyrk że stępką i promem w Szczecinie?

      • 0 1

  • (1)

    Na promy miliard, na TVP 2 miliardy. Ot logika trzymających kasę na inwestycje.

    • 1 1

    • No bo kto sprzeda propagandę ciemnemu ludowì?

      W TVP to i ten Szczeciński był sukcesem którego Świat zazdrości

      • 1 0

  • Brawo, świetne wiadomości. A za PO likwidowano połączenia promowe (3)

    Nawet za czasów PO sprzedano Polskie nagrania. Szok co odp...

    • 1 1

    • Które?

      Helsinki?

      • 1 0

    • Pamietam jak za komuny otwierano nowe polanczenia promowe.

      PiS chce byc PRL 2.0 ale nawet to nie wychodzi w dziedzinie tworzenia tylko niszczenia

      • 0 0

    • Coś dla ciebie

      "Wiele lat temu spytałem Kaczyńskiego, dlaczego w jego partii jest tylu łajdaków. Powiedział, że porządki w kraju można robić, używając nawet brudnej szmaty. Nazwisk nie wymienił. Sami zgadnijcie" - napisał wymownie Donald Tusk."

      • 1 1

  • Ale to musi boleć PO (1)

    • 1 0

    • Ale co ma boleć

      G było i G jest. Wszystko to obiecanki dla dzbanów jak ty.

      • 1 0

  • A gdzie oni to chce poskładać, skoro nie mają doku?

    • 1 0

  • A lądowisko na helikoptery Macierenko będą miały?

    • 1 1

  • To będzie koniec tej stoczni! Jak na razie czego nie dotkną to spier...

    Ale pewnie kasę już pisowce ciągną jak jak za CPK

    • 1 1

  • Pamietam jak za PiS rozpoczeto likwidacje rozumu, juz pierwotnie mnieij kumatych, obywateli.

    Teraz sie ciesza jak glupi do sera z kazdej obietnicy.
    Nic nie ma, a ci sie ciesza z sukcesow parti.
    Propaganda dziala.

    • 1 0

  • Super (1)

    A jak tam stępka się ma w stoczni Szczecińskiej.

    • 1 0

    • Pewnie bedzie przeniesiona do centrum, jako pomnik sukcesu partii

      Zeby obywatele pamietali, ze to stępka PiS

      • 2 0

  • . Kolejne rolowanie

    udało się.Kiedyś się nie udało i statki zostały w stoczni bo armator zrezygnował z powodu przekroczynia terminu zbudowania

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane