- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (184 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów
Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:
Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"
Promy typu ro-pax dla polskich armatorów
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.
Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".
- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.
Czytaj też:
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
Miejsca
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2021-11-29 09:45
(1)
Czytając wpisy widać jak zaczadzeni są niektórzy POlacy .Nic im się nie POdoba,przecież fakt że dla Polski promy zbuduje 100% polska prywatna firma, która dzięki Bogu oparła się Balcerowiczowi i tej reszcie liberalnej hołoty która interes Polski miała głęboko w d.....ie to wartość dodana .Ale tym malkontentom zawsze wychodzi wszystko na nie.
ZaPOmnieli jak Tusk rozkładał Polskie stocznie szukając inwestorów z Kataru, ale jest nadzieja że ci ludzie już więcej nie zaszkodzą !!!!,- 3 1
-
2021-11-30 00:40
Stocznie w Szczecinie pinokio & Co już rozkradli?
Ile kasy nakradli za ten cyrk że stępką i promem w Szczecinie?
- 0 1
-
2021-11-29 14:49
(1)
Na promy miliard, na TVP 2 miliardy. Ot logika trzymających kasę na inwestycje.
- 1 1
-
2021-11-30 00:41
No bo kto sprzeda propagandę ciemnemu ludowì?
W TVP to i ten Szczeciński był sukcesem którego Świat zazdrości
- 1 0
-
2021-11-29 15:03
Brawo, świetne wiadomości. A za PO likwidowano połączenia promowe (3)
Nawet za czasów PO sprzedano Polskie nagrania. Szok co odp...
- 1 1
-
2021-11-30 00:38
Które?
Helsinki?
- 1 0
-
2021-11-30 01:54
Pamietam jak za komuny otwierano nowe polanczenia promowe.
PiS chce byc PRL 2.0 ale nawet to nie wychodzi w dziedzinie tworzenia tylko niszczenia
- 0 0
-
2021-11-30 02:50
Coś dla ciebie
"Wiele lat temu spytałem Kaczyńskiego, dlaczego w jego partii jest tylu łajdaków. Powiedział, że porządki w kraju można robić, używając nawet brudnej szmaty. Nazwisk nie wymienił. Sami zgadnijcie" - napisał wymownie Donald Tusk."
- 1 1
-
2021-11-29 15:06
Ale to musi boleć PO (1)
- 1 0
-
2021-11-30 00:37
Ale co ma boleć
G było i G jest. Wszystko to obiecanki dla dzbanów jak ty.
- 1 0
-
2021-11-29 22:45
A gdzie oni to chce poskładać, skoro nie mają doku?
- 1 0
-
2021-11-30 00:49
A lądowisko na helikoptery Macierenko będą miały?
- 1 1
-
2021-11-30 00:50
To będzie koniec tej stoczni! Jak na razie czego nie dotkną to spier...
Ale pewnie kasę już pisowce ciągną jak jak za CPK
- 1 1
-
2021-11-30 01:51
Pamietam jak za PiS rozpoczeto likwidacje rozumu, juz pierwotnie mnieij kumatych, obywateli.
Teraz sie ciesza jak glupi do sera z kazdej obietnicy.
Nic nie ma, a ci sie ciesza z sukcesow parti.
Propaganda dziala.- 1 0
-
2021-11-30 02:33
Super (1)
A jak tam stępka się ma w stoczni Szczecińskiej.
- 1 0
-
2021-11-30 02:44
Pewnie bedzie przeniesiona do centrum, jako pomnik sukcesu partii
Zeby obywatele pamietali, ze to stępka PiS
- 2 0
-
2021-11-30 08:43
. Kolejne rolowanie
udało się.Kiedyś się nie udało i statki zostały w stoczni bo armator zrezygnował z powodu przekroczynia terminu zbudowania
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.