• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Jak widać, PŻB nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni. Jak widać, PŻB nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni.

Nie ma wyznaczonego ani nawet przybliżonego terminu przeniesienia działalności Polferries do Portu w Gdyni - przyznał rzecznik PŻB. W tej sytuacji tylko Stena Line będzie korzystać z nowego terminalu. Problem w tym, że we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano na budowę terminalu, zapisano, że z obiektu będzie korzystało dwóch armatorów.



Publiczny Terminal PromowyMapka w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na początku września szwedzki armator wprowadził na tę linię jeden ze swoich najnowszych promów - Stena Estelle. Drugi, czyli Stena Ebba, wejdzie w grafik rejsów już 2 stycznia.

Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę

Zgodnie z założeniami nowy terminal w Gdyni miał jednak na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries. Niestety ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

W lipcu 2021 r. testowano nawet cumowanie promu Nova Star w gdyńskim terminalu, a przez ostatni rok padały różne deklaracje w sprawie przeprowadzki. Na konferencji w styczniu tego roku mówiono, że do wakacji, potem, że na jesieni. A jaka jest wersja na dziś?

- Nie ma wyznaczonego ani nawet przybliżonego terminu przeniesienia działalności Polferries do Portu w Gdyni. Prowadzone są rozmowy z Zarządami Portów Gdynia i Gdańsk w przedmiotowej sprawie - poinformował nas Michał Arciszewski, rzecznik PŻB.
Jak widać, narodowy armator nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni. Być może chodzi o zapisy dotyczące unijnego dofinansowania budowy terminalu. Co ciekawe, Andrzej Madejski, prezes PŻB, w wywiadzie dla portalu wnp.pl przyznał wręcz, że Gdańsk jest atrakcyjniejszy.

Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.
Władze Portu Gdynia liczyły, że sprawa wyjaśni się do końca tego roku - jak widać, tak się nie stanie.

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym z nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro, w ostatnim czasie znacznie wzrosło. Zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdyni w sierpniu tego roku.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 r. obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line.

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    To radzę Gdyni się pospieszyć i rozmawiać z jakimiś innymi liniami. (14)

    Bo skończy się jak z lotniskiem.

    Mnie zwisa czy Polferries będą pływały z Gdyni czy z Gdańska, są inne linie i chyba można zainteresować się innymi niż narodowi przewoźnicy, którzy jak widać w kontekście dofinansowania i warunków, nie sa tacy bardzo narodowi, bo ich narodowy interes jest znikomy...

    • 75 18

    • A co ma do tego Gdynia? (7)

      Port Gdynia jest spółką państwową, pretensje do Sasina, że się nie dogadał sam ze sobą!

      • 22 2

      • Ale miasto przypadkiem nie dostało jakiegoś dofinansowania z tej okazji? Jeśli nie to OK (6)

        Chociaż to i tak wszystko nasze pieniądze, czy miejskie czy rządowe

        • 5 9

        • (5)

          Nie, nie dostało. A nawet gdyby, to co? Brakuje pretekstu to standardowego hejtu na Gdynię?

          Polferries wystartowało w konkursie, wygrało (eliminując niemiecką konkurencję), po czym się... rozmyśliło. Kompletnie niepoważna postawa - a jeszcze bardziej niepoważne są "szczere" opinie płynące obecnie z Polferries. Co się zmieniło? Na etapie konkursu o gdyński terminal nie byli jedynym operatorem w Gdańsku? Mieli inne promy? Zmieniły się połączenia z A1/E7? Nie zrobili biznes planu, nie sprawdzili, czy to się opłaca? Żałosne.

          Przecież to są straty dla portu, z którego miało operować dwóch armatorów - pomijając potencjalne problemy z unijnym dofinansowaniem. To też strata dla nas, mieszkańców Trójmiasta - niech by sobie Polferries siedziało w Gdańsku, w Gdyni byłoby kolejny armator i więcej ciekawych połączeń.

          • 7 5

          • Kto podejmował te decyzje? (4)

            Decyzje o przenosinach były podjęte przez poprzedni Zarząd PŻB, który m.in. odpowiadał też za temat słynnej stępki. Jak widać pokłosie ich decyzji i działań jest jakie jest. Obecnie widać, że ktoś podchodzi o sprawy bardziej na chłodno i kalkuluje rzeczywiste zyski z takich czy innych działań, a nie na pałę bierze wszystko co jest...

            • 7 2

            • (3)

              Zatem w Polferries nie ma żadnej strategii/ciągłości działań (w odniesieniu do kluczowych kwestii - bo za takie należy uznać wybór terminalu) a decyzje podejmowano bez jakichkolwiek analiz?

              I, niezależnie od rzekomych/rzeczonych "zmian kadrowych" (ów prezes zarządza już blisko 2 lata), informacje o wycofaniu się z decyzji (o jakby nie było, fundamentalnym znaczeniu tak dla armatora - Polferries, jak i portów - w Gdyni i Gdańsku) przekazuje się poprzez bierność i niepoważne wywiady?

              Dodajmy, że w efekcie stratną jest inna państwowa firma (port) - tak więc nie ma problemu?

              • 5 4

              • Pracowałem tam 40 lat.. (1)

                .. i nigdy nie miało;-)

                • 3 0

              • Cóż, to smutne - ale nie usprawiedliwia zaistniałej sytuacji.

                • 1 0

              • Ma strategię.

                Strategicznie zablokowali wejście innego armatora do Gdyni. Konkurencji się boją.

                • 0 0

    • Tylko kto tu będzie wchodził (ogólnie do 3miasta) (5)

      jak jest już silna Stena i państwowy (a więc w razie czego dotowany) PŻB.
      przez lata nie było chetnych

      • 2 2

      • (4)

        Oczywiście, że są chętni. Konkretniej - konkurentem Polferries było TT-Line.

        • 6 3

        • (3)

          Żadnym konkurentem TT Line nigdy nie było, Wzięli dokumenty wstępne do przetargu, ale oferty ostatecznie nie złożyli. Kogo zatem pokonał Polferries. To było od samego początku krzywe. Stena nie brała udziału w przetargu, a jest jedynym operatorem. Jak to możliwe?

          • 8 2

          • (2)

            Wszystkie ogólnie dostępne informacje wskazują, że TT-Line było i jest zainteresowane operowaniem z Gdyni.

            Sugerujesz, że Stenie jest nie na rękę drugi armator?

            • 4 2

            • (1)

              Kto jest w stanie konkurować ze Steną? Jeśli TTline jest zainteresowane wejściem do Gdyni to nie sądzę żeby to był serwis konkurencyjny do Steny. Inna kwestią to pogodzenie okienek czasowych. Steną zawsze będzie "do przodu" w tej kwestii.

              • 3 0

              • Ale TT-Line nie jest dla Steny konkurencja - nie plywa do Szwecji, oferowalby inne polaczenia. Na marginesie, atrakcyjne rowniez turystycznie dla mieszkancow Trojmiasta.

                • 3 3

  • Gdynia, moje miasto (5)

    upada, robi się a niej prowicjonale , lekko brudnawe, pozbawione zieleni, z patobudowlami , dziurami w jezdni miasteczko..
    nie kojarzone juz z gospodarka morską jak prze wojną....

    • 19 11

    • A nie mozna otworzyc lini do Oslo

      • 1 2

    • (1)

      zawsze możesz wynieśc się do Wejjherowa, od reazu poczujesz się lepiej... :-))

      • 8 2

      • odezwał się przybłeda

        ze słoika, dla niego to Nowy York...

        • 1 3

    • Kolejny wpis na zamówienie...

      • 3 0

    • Jak zwykle te same hasełka.

      Najbardziej mnie bawi "pozbawione zieleni" - najwięcej terenów zielonych wśród dużych miast w Polsce (prawie połowa powierzchni), właściwie w każdym miejscu maksymalnie 10-15 minut do lasu czy parku. Może warto pojechać tu i ówdzie, aby uzmysłowić sobie, jak oderwany od rzeczywistości to argument? A że w miastach się buduje, no to naprawdę zgroza - nie, żebym był zachwycony polityką obecnych władz, ale gdy ludzie domagają się parku obok lasu (a ostatnio często takie wpisy się pojawiają - np. Witomino czy planowana zabudowa przy Kieleckiej), to ręce opadają...

      • 1 0

  • (1)

    Coś słychać na mieście że PLO wejdzie ze swoimi statkami pol Stella i pol Maris na trasie Gdynia Estonia i Finlandia

    • 1 9

    • PLO już upało i nie istnieje tylko zazwa zastała i logo

      • 3 2

  • Gdynia Miasto Upadłe strach tam iść PLO zlikwidowali Dalmor zlikwidowali Stocznie zlikwidowali Mleczarni i Zakłdy Mięsne i td (1)

    • 13 14

    • Co za bełkot...

      • 6 0

  • Gdynia gasi światło i wszystko likwiduje (1)

    • 10 13

    • Oczywiście, bo Gdynia ma dużo do gadania na temat portu - podobnie jak i Gdańsk.

      Ale złotówka wpadła za hejt na Gdynię.

      • 3 0

  • Kiedyś Gdynia to Morska Potęga Polski a dzisiaj Gdynia to Miasto Upadłe (3)

    • 14 11

    • Skutki uboczne nie rządów Peło będziemy długo odczuwać

      • 2 2

    • (1)

      Super, "miasto upadłe". I złotówka wpadła.

      • 5 0

      • Raczej 50 groszy.

        Ciekawe, że portal nie usuwa takich powtarzających się wpisów? Jak ja napiszę dwie podobne odpowiedzi to ta druga z automatu jest nie dodawana. Ktoś ma wejścia na tym portalu.

        • 0 0

  • Tiry (1)

    Jeszcze więcej samochodów ciężarowych na Janka Wiśniewskiego,ile jeszcze wytrzyma ta droga,rano korki , popołudniu również,brak drogi czerwonej, a ciężarówek przybywa.

    • 12 8

    • To jedz inną drogą tiry muszą jeździć byś miał z czego głupie komentarze pisać

      • 1 0

  • Pamiętam jak za czasów Tuska zwijano Żeglugę Polską i nie tylko

    • 9 13

  • Ludzie dlaczego nie działacie jak w Górach? (2)

    kasa ogólnym dobrem wszystkich więc trzeba współpracować a nie drzeć "koty" Awersja do siebie głównie ze strony Gdyni, i chęć zbudowania super metropolii spowoduje, że zostaniemy znowu bez rozbudowy terminala?

    • 7 8

    • Co za bzdura... Jakie "góry"? Jaka rozbudowa?

      Przede wszystkim - co ma miasto Gdynia do rzeczy? Chodzi o porty, którymi miasta nie zarządzają.

      Po drugie, jw.: Polferries wystartowało w konkursie, wygrało (eliminując niemiecką konkurencję), po czym się... rozmyśliło. Kompletnie niepoważna postawa. Co się zmieniło? Na etapie konkursu o gdyński terminal nie byli jedynym operatorem w Gdańsku? Mieli inne promy? Zmieniły się połączenia z A1/E7? Nie zrobili biznes planu, nie sprawdzili, czy to się opłaca? Żałosne.

      Jeżeli ktoś ma coś do kogoś, to "progdański" prezes Polferries, który najwyraźniej przystąpił bez przygotowania do przetargu o gdyński terminal a teraz udziela wywiadów o wyższości Gdańska. W normalnych realiach takie podejście powinno się skończyć dymisją.

      • 5 0

    • Prawda jest taka, że to Gdańsk blokuje inwestycje w Gdyni.

      To Gdańsk boi się konkurencji. To Gdańsk zbiera większość dofinansowań. Terminala już nie trzeba rozbudowywać, właśnie został rozbudowany. Problem jest taki, że przez działania Rządu dofinansowanie trzeba będzie oddać.

      • 2 1

  • Gdynia , Radom północy

    Uśmiechnij się, jesteś w Gdynii

    • 11 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane