• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Jak widać, PŻB nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni. Jak widać, PŻB nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni.

Nie ma wyznaczonego ani nawet przybliżonego terminu przeniesienia działalności Polferries do Portu w Gdyni - przyznał rzecznik PŻB. W tej sytuacji tylko Stena Line będzie korzystać z nowego terminalu. Problem w tym, że we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano na budowę terminalu, zapisano, że z obiektu będzie korzystało dwóch armatorów.



Publiczny Terminal PromowyMapka w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na początku września szwedzki armator wprowadził na tę linię jeden ze swoich najnowszych promów - Stena Estelle. Drugi, czyli Stena Ebba, wejdzie w grafik rejsów już 2 stycznia.

Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę

Zgodnie z założeniami nowy terminal w Gdyni miał jednak na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries. Niestety ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

W lipcu 2021 r. testowano nawet cumowanie promu Nova Star w gdyńskim terminalu, a przez ostatni rok padały różne deklaracje w sprawie przeprowadzki. Na konferencji w styczniu tego roku mówiono, że do wakacji, potem, że na jesieni. A jaka jest wersja na dziś?

- Nie ma wyznaczonego ani nawet przybliżonego terminu przeniesienia działalności Polferries do Portu w Gdyni. Prowadzone są rozmowy z Zarządami Portów Gdynia i Gdańsk w przedmiotowej sprawie - poinformował nas Michał Arciszewski, rzecznik PŻB.
Jak widać, narodowy armator nie chce rezygnować z Gdańska, ale nie może też z Gdyni. Być może chodzi o zapisy dotyczące unijnego dofinansowania budowy terminalu. Co ciekawe, Andrzej Madejski, prezes PŻB, w wywiadzie dla portalu wnp.pl przyznał wręcz, że Gdańsk jest atrakcyjniejszy.

Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.
Władze Portu Gdynia liczyły, że sprawa wyjaśni się do końca tego roku - jak widać, tak się nie stanie.

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym z nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro, w ostatnim czasie znacznie wzrosło. Zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdyni w sierpniu tego roku.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 r. obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line.

Miejsca

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • o proszę...

    znowu nazwisko Arciszewski - krewni i znajomi królika

    • 5 2

  • Polferries to nie firma tak prężna jak Stena.

    • 9 3

  • Zburzyć terminal w Gdyni to jedyne rozwiazanie.

    • 4 7

  • Przecież to była ustawka, aby dostać dofinansowanie z UE

    • 1 3

  • (1)

    I dobrze, ze nie chca do Gdyni. Terminal bez dojazdu, parkingow, w wiecznie zakorkowanym miejscu

    • 6 7

    • Jako Gdynianin muszę przyznać ci rację brak infrastruktury drogowej to główny czynnik że Gdynia jest mało atrakcyjna

      • 2 4

  • polferries to takie wodne intercity

    promy a'la komuna

    • 4 0

  • Stena line

    Podejrzewam,że dla Steny line wejście np TT-line byłoby duża konkurencją, dlatego cisną Polferries , który pływa do Stockholmu,

    • 1 1

  • Z Gdańska do Sztokholmu pasuje Polferisem z Westerplatte często pływam. (1)

    Gdańsk jest dużo większy i atrakcyjniejszym miastem l, jak również dojazd z głębi Polski A1 perfekcyjny.

    • 3 4

    • To jest jedna aglomeracja. A że władze centralne i regionalne od lat realizują plan "wszystko dla Gdańska", to inna sprawa - krótkowzroczne działanie i może się odbić nieprzyjemną czkawką, biorąc pod uwagę, ile państwo zarabia na gdyńskim porcie. Ostatnia delikatna odwilż w postaci Trasy Lęborskiej nie rozwiązuje problemów.

      Poza tym do/z Sztokholmu oczywiście, że Polferries - ale już do/z południowej Szwecji Stena. Przecież nikt nie będzie się pchał się do Karlskrony przez Nynashamn. W Trójmieście to 30km różnicy, w Szwecji - kilkaset kilometrów.

      • 1 0

  • (1)

    I czasem niech się nie przenoszą. Dojazd do Westerplatte zacznie lepszy niż przez zakorkowaną Gdynię i środek miasta

    • 5 3

    • Lepiej jak się nie przeniosą.

      Nowy armator w Gdyni oznacza większe zróżnicowanie portów, do których można dopłynąć z Trójmiasta.

      • 2 0

  • Niech w Gdyni poządek na wiezdzie zrobią

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane