• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie pociągi mają mniej spóźnień. Poziom punktualności 91 proc.

erka
23 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (86)
Średnie opóźnienie pociągu w pierwszym kwartale to niespełna osiem minut - twierdzi Urząd Transportu Kolejowego. Średnie opóźnienie pociągu w pierwszym kwartale to niespełna osiem minut - twierdzi Urząd Transportu Kolejowego.

W I kwartale 2023 r. poziom punktualności wyniósł niemal 91 proc. dla pociągów pasażerskich oraz ponad 48 proc. dla pociągów towarowych. Łącznie przewoźnicy uruchomili blisko 572,4 tys. pociągów (ponad 466,3 tys. pasażerskich oraz blisko 106,1 tys. towarowych) - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.





Jak wynika raportu UTK, w okresie od stycznia do marca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,94 proc. pociągów pasażerskich.

Ponad 90 proc. pociągów pasażerskich nie miało opóźnień



Czy zauważasz coraz większą punktualność pociągów?

Najniższy wskaźnik punktualności odnotowano w styczniu - 90,70 proc. Kolejne miesiące wyglądały już lepiej, w lutym wskaźnik wyniósł 90,96 proc., a w marcu - 91,16 proc. W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,31 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności był o niecałe 0,01 punktu procentowego niższy.

Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosło niespełna osiem minut dla wszystkich uruchomionych pociągów. Punktualność pociągów PKP SKM wyniosła 98,11 proc., Polregio - 91,33 proc., a PKP Intercity - 74,04 proc.



Liczba pociągów pasażerskich uruchomionych przez przewoźników w I kwartale 2023 r. jest o 18,1 tys. wyższa w porównaniu z I kwartałem 2022 r. Na podstawie danych przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wśród głównych przyczyn opóźnień w I kwartale 2023 r. wskazano: wydłużony czas przejazdu, wydłużony czas wymiany pasażerskiej (lokowania podróżnych) oraz naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek występujących awarii.

  • Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w I kwartale 2023 r.
  • Dane o punktualności przewozów pasażerskich w podziale miesięcznym.

Punktualność się poprawia, ale nadal jest wiele do zrobienia



- Punktualność w I kwartale 2023 r. poprawiła się względem poprzednich miesięcy. Jednak nadal jest wiele do zrobienia, by pasażerowie mniej odczuwali skutki opóźnień. Duża część opóźnień wynika z awarii taboru, dlatego jest to obszar, który powinien być traktowany szczególnie uważnie przez przewoźników. Inne istotne przyczyny to kwestie infrastrukturalne, w tym planowanie rozkładu jazdy nieadekwatnego do przepustowości linii kolejowych. Konieczność właściwego planowania potwierdziła sytuacja z marca w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. W przypadku opóźnień kluczowa jest także rzetelna, aktualna i wiarygodna informacja dla pasażerów - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.


Przewozy towarowe ze średnim opóźnieniem 630 minut.



Liczba pociągów towarowych uruchomionych w I kwartale 2023 r. wyniosła 106,1 tys. i była niższa o 5 proc. (5640 pociągów) względem I kwartału ubiegłego roku. Do stacji końcowej punktualnie dotarło 48,45 proc. pociągów towarowych. W przypadku pociągów uruchamianych wyłącznie w relacji krajowej wskaźnik ten wyniósł 50,29 proc., natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych - 41,01 proc. W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,46 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności wzrósł o 6,4 punktu procentowego.

Najlepszy pod względem punktualności pociągów towarowych był marzec, kiedy punktualność na przybyciu wyniosła 50,26 proc. W styczniu odnotowano 46,74 proc. punktualnych przyjazdów do stacji końcowej, natomiast w lutym - 48,26 proc.. Średni czas opóźnienia wyniósł 630 minut.
erka

Miejsca

Opinie (86) 10 zablokowanych

  • Taaa jechalem z Wroclawia to 3godz opoznienia

    • 6 1

  • Nawet gdyby ta opowieść z mchu i paproci była prawda to jest drogo

    • 6 0

  • Jak fałszuje się punktualność.

    Wystarczy wejść przez internet w zakładkę "Opóźnienia pociągów" i wpisać dowolną stację i mamy jaskrawy dowód, że większość przyjeżdżających pociągów jest opóźniona. Najwięcej opóźnień odnotowują pociągi Spółki IC, gdyż układany rozkład jazdy dopasowany jest do możliwości wymian drużyn pociągowych, maszynistów i obiegów składów celem zminimalizowania kosztów obsługi a nie potrzeb pasażerów. Kuriozalne są rozkładowe postoje pociągów po jednej minucie na stacjach generujących największe potoki podróżnych. Swoją drogą aby poprawić poziom punktualności Urząd Transportu Kolejowego w Warszawie podniósł granicę opóźnienia z 5 minut do 6 umożliwiając traktowanie przyjazdów pociągów na stację końcową jako rozkładowy.

    • 8 1

  • Warto by było dodać, że statystyka spóżźnień do 5 minut nie uznaje. Inaczej wynik skm oscylowałby gdzieś w okolicy 5%. Brawa dla ststystyków, wyciągneliście to! Po co inwestować w infrastrukture i tabor, jak można w kreatywnych statystyków.

    • 7 0

  • to jakiś żart w czerwcu korzystałem dwa razy z pendolino

    w jedną stronę spóźnił się 56minut a w drugą 70 minut..
    Poziom punktualności 0%
    wskaźnik spóźnień 100%

    • 9 0

  • Mniej

    Niż japońskie?

    • 4 1

  • Jest nieco lepiej niż w zeszłym roku.

    Ale wciąż daleko do ideału.

    • 2 1

  • Mniej spóźnień, piszecie?

    Mój pierwszy od kilku lat przejazd Pendolino. Relacja Kołobrzeg - Kraków Główny, dzisiaj rano. Godzina spóźnienia i przesiadka do zastępczego pociągu

    • 5 0

  • Pkp (1)

    moim zdaniem powinno dojść do całkowitej zmiany zarządu. Młodzi ludzie którzy znają problemy i mankamenty kolei. Codziennie korzystają z nich, wiedzą co trzeba zmienić na lepsze. Wyobrażam sobie ze na kolejowych stołkach zasiadają wciąż stare grube, capy z wąsem od płóga odciągnięci granatem

    • 5 2

    • Młodzi ludzie, to często ludzie, którzy wszysto mają gdzieś i nie mają doświadczenia.

      • 0 0

  • jakoś nie zauważam tego

    Stojąc wieczorem na peronie w Gdańsku...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane