• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziób już jest, wodowanie w październiku

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (133)
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.

Co to jest i dokąd płynie? Zadawali sobie pytanie mieszkańcy i turyści stojący w sobotę, 16 września, przy wejściu do Portu Gdańsk. Okazuje się, że mieli okazję obserwować transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla polskiego armatora PŻM, powstającego w Gdańskiej Stoczni Remontowa i budowanego przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Duży blok był transportowany barką ze Stoczni Wisła, która jest podwykonawcą Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jest to ostatni element kadłuba, część dziobowa, promu zamówionego przez spółkę Promy Polskie do Polskiej Żeglugi Morskiej. Teraz kadłub jest scalany i prawdopodobnie jeszcze w październiku dojdzie do wodowana. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.



Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.



Jakie promy powstają w Gdańsku?
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (133) ponad 10 zablokowanych

  • Wygląda jak stalowy pomnik połowy bułki.

    Takie pierwsze skojarzenie.

    • 0 2

  • (4)

    co na to grabarz Stoczni Gdańsk Jaworski albo grabarz Stoczni Gdynia Smoliński? Pchają się do Sejmu, ale dostaną kopa, bo ludzie na Pomorzu pamiętają też likwidację Grupy Lotos albo uwalenie Ustawy Metropolitarnej

    • 34 9

    • jak to co liczą swoje kupki dolarów w bankach

      • 6 0

    • Na wypadek godziny W

      maja zdeponowane srodki w bankach szwajcarskich i pokupowane apartamenty w bezpiecznych dla nich krajach.

      • 5 0

    • (1)

      Czemu o mordercy stoczni czyli Tusku nic nie napiszesz, który również pcha się do koryta?

      • 0 0

      • Guzik wiesz o tej sprawie. Wiec zapytaj Smolińskiego w pierwszej kolejności

        • 0 0

  • Hmm... Jakoś ten dziób mało podobny do projektu. (4)

    • 3 2

    • (3)

      Chyba kiepsko u Ciebie z widzeniem przestrzennym ;)

      • 3 4

      • Naprawdę? A gdzie ten prostokątny otworek? (2)

        • 1 0

        • To się wytnie (1)

          • 1 0

          • Sasin wytnie za opłatą

            • 0 0

  • Szpilek (4)

    Chciałbym budować taki prom albo być marynarzem .

    • 1 1

    • Ja bym chciał być obajtkiem. (1)

      • 2 0

      • A ja

        redemptorystą

        • 0 0

    • Zrób kurs montera kadłubowego i będziesz budował

      • 1 1

    • Marynarzem być i po świecie się rozbijać.

      To jest dopiero frajda...

      • 0 0

  • Z całkiem innej beczki, ale chyba ciekawe (1)

    W Gdyni jest dziś jakiś niemiecki stateczek (holownik albo pchacz do barek?) w basenie przed Marriottem. Napis mówi że jest napędzany wodorem.

    • 3 0

    • No i co z tego?

      • 0 1

  • GSR (6)

    Pensja nowo przyjętych w GSR 3600 brutto śmiechu warte Kotlarnia całą jeszcze należy do związku solidarnosc

    • 5 1

    • Co to za bzdury (5)

      Wypisujesz 4900 brutto to absolutny minimum dla świeżakow, ale fakt namawiają na wstąpienie do związku jedynego , prawdziwego czci godnego

      • 3 0

      • Yy

        • 2 0

      • Ile (1)

        Ile sobót niedziel i nadgodzin w kieracie

        • 3 0

        • Wszystkie

          • 0 0

      • to PRL tam wrocil?.

        • 0 0

      • 4900

        Czyli 3600 na stoczni (śmiech na sali) gdzie ja w warsztacie konstrukcji stalowych mam 4500 netto za pracę od pon do piątku po 8h....

        • 0 0

  • Oj tam (6)

    Czy elementów tego bloku nie można było wykonać z większych giętych blach? Ten dziób wygląda, jak jakiś patchwork albo blaszany terris i jeżeli spoiny nie zostaną oszlifowane na "0" to po malowaniu będzie wyglądał mało efektownie. No i patrząc na kadłub dziób jest pierwszym elementem statku, ostatnim jest rufa lub pawęż.

    • 6 33

    • z kadluba Soldka nity wystaja zeszlifowac na zero!!.

      • 6 0

    • pierwsze słysze (1)

      by wręgi rosły do rufy :)
      wręg 0 to zawsze pawęż

      • 5 2

      • brawo!

        brawo!

        • 1 0

    • nie można było

      nie można było, było trzeba przyjść i giąć a nie narzekać teraz.

      • 1 0

    • xxd

      Taki z ciebie spawacz a nie wiesz, że spoin nie można szlifować na 0

      • 4 0

    • Nie mam zielonego pojęcia o czym mówię ale się wypowiem.

      Typowe na forum...

      • 2 0

  • Ale to musi boleć PO KO (3)

    • 8 9

    • Co? Prom w budowie po 5 latach od machania młoteczkiem przez pinokio? (2)

      Czekamy na milion aut el, z gór Izerskich ( przyp. Fogiel )

      • 7 1

      • (1)

        POlszewie zalewa krew bo na każdym odcinku ich proroctwa biorą w łeb , według tych pseudo POlityków a w rzeczywistości sługusów opcji niemiecko-ruskiej w Polsce nie da się nić zrobić , ani portu lotniczego ,ani promu ani nawet płotu.

        • 2 6

        • A co zrobili? Płot?

          Wow imponujące.

          • 2 0

  • Totalna opozycja zaraz może polecieć z tym do Brukseli że Polska Żegluga promy będzie miała (1)

    • 4 10

    • Juz ma ... pierwszy nowy wybudowano we Wloszech

      Bardziej sie staraj pis mingu

      • 5 1

  • Stocznia Wisła nie ma kim tego robić. To jest surówka. Inne bloki były pomalowane ten to nieskończony bubel... stocznie Wisła to powinni zaorać i zasadzić ziemniaki

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane