• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego. Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

Na początku kwietnia Stena Line ogłosiła, że wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe, duże promy. Pierwszy już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie. Czy to oznacza, że w końcu dojdzie do faktycznego uruchomienia Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Tak, i to jeszcze przed wakacjami, o ile gotowa będzie... instalacja oddymiania.



Czy wiesz, że Port Gdynia obchodzi w tym roku stulecie?

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak nie udało się.

Wszystko tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. A branża zastanawiała się, po co w takim razie we wrześniu odbyła się uroczystość, jak to określono "oddania Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia". Nieoficjalnie mówiło się, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



Trwa rozbudowa instalacji oddymiającej



Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

- Stena Line w chwili obecnej prowadzi w terminalu prace przygotowawcze. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Na przełomie czerwca i lipca przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m klasy E-flexer. Podkreślić należy, że jest to uwarunkowane skutecznym zakończeniem w maju bieżącego roku prób związanych z trwającą od początku tego roku rozbudową instalacji oddymiającej w Budynku Dworca Terminalu zgodnie z  dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Z uwagi na powyższe, od pierwszego kwartału 2022 r. Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników



Stena Line przenosi się, a co z drugim armatorem? Zgodnie z zapewnieniami z terminalu w Gdyni miał też operować polski państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries.

- Termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Polferries w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego  jest  uwarunkowany  terminem zakończenia rozmów handlowych - powiedział Aleksander Wicka.
Równie tajemniczo wypowiedział się też przedstawiciel PŻB.

- Proces jest długotrwały, wymaga określonej reorganizacji. Rozmowy w sprawie zmiany lokalizacji terminala z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia trwają. Z uwagi na ich charakter oraz tajemnicę przedsiębiorstwa nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi. O ewentualnych zmianach dotyczących tras i rozkładów kursowania promów Polferries będziemy informować w stosownym czasie - powiedział Michał Arciszewski, rzecznik prasowy armatora.
Promy Polferries wciąż pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Nowa lokalizacja terminalu skróci czas pobytu promów w porcie



Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

To nie wszystko. Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • (1)

    Moze wreszcie te gory wegla znikna z ul Polskiej

    • 4 5

    • co ci przeszkadzają łaunki w porcie?

      • 6 0

  • (1)

    Wszystko fajnie ale sytuacja jest frustrujaca

    • 3 3

    • UjRała jest zawiedziony ?

      • 0 0

  • Przestańcie już za wszystko obwiniać Jarka. (1)

    On takimi drobnostkami jak opóźnienia inwestycji rządowych się nie zajmuje, ma od tego ministrów i innych pomniejszych urzędników.

    • 3 1

    • Wina tuska

      No co Ty to wina Tuska

      • 0 0

  • ciekawe, że ktoś bierze forsę za planowanie, a ktoś inny za zatwierdzanie palnów

    wszystko w Polsce jest dokładnie sprecyzowane, opisane i znormalizowane, a potem nagle okazuje się, ze odwalono fuszerkę i trzeba przedłużać prace (oczywiście wykonawca bubla nie zapłaci z własnej kieszeni) aż o parę miesięcy...

    gdyby ktoś twierdził, że nie ma odpowiednich przepisów, to radzę zorientować się jakie warunki trzeba spełnić, by otworzyć głupią kawiarnię, a bez tego (normy i odbiór przez Sanepid) nie można działać...

    • 1 0

  • Jak powinien być gotowy w czerwcu jeżeli rząd już go oficjalnie otworzył w zeszłym roku?!!

    • 11 2

  • słowo klucz - "ma być"

    • 5 0

  • nie na temat (3)

    dzisiejsze wiadomości:
    Szykuje się nowy hit turystyczny w Polsce. Mowa o Orientarium, czyli nowej atrakcji łódźkiego zoo.
    a u nas klepicho...

    • 1 1

    • wybiegi i woliery zajmują powierzchnię ponad 10 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

      • 0 0

    • Takie hity (1)

      są dla prowincjonalnych albo podupadających miasteczek. Co ma robić Łódź? Przecież to miasto w tej chwili nie istnieje i nie kojarzy się z niczym.

      • 1 1

      • zobacz zdjęcia, filmy

        • 0 1

  • (1)

    A czemu oficjalnego otwarcia nie robił Pinokio?

    • 6 1

    • nie bój, będzie i ponownie otwarcie. on nie przepuści takiej okazji, żeby znowu brednie opowiadać

      • 3 0

  • Na Westerplatte do polferies przynajmniej bez korków się jechało a tam przez dziurawe centrum miasta i do tego dojdą następne tiry

    • 11 5

  • Terminal

    A parkomaty już zainstalowano

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane