• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego. Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

Na początku kwietnia Stena Line ogłosiła, że wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe, duże promy. Pierwszy już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie. Czy to oznacza, że w końcu dojdzie do faktycznego uruchomienia Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Tak, i to jeszcze przed wakacjami, o ile gotowa będzie... instalacja oddymiania.



Czy wiesz, że Port Gdynia obchodzi w tym roku stulecie?

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak nie udało się.

Wszystko tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. A branża zastanawiała się, po co w takim razie we wrześniu odbyła się uroczystość, jak to określono "oddania Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia". Nieoficjalnie mówiło się, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



Trwa rozbudowa instalacji oddymiającej



Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

- Stena Line w chwili obecnej prowadzi w terminalu prace przygotowawcze. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Na przełomie czerwca i lipca przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m klasy E-flexer. Podkreślić należy, że jest to uwarunkowane skutecznym zakończeniem w maju bieżącego roku prób związanych z trwającą od początku tego roku rozbudową instalacji oddymiającej w Budynku Dworca Terminalu zgodnie z  dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Z uwagi na powyższe, od pierwszego kwartału 2022 r. Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników



Stena Line przenosi się, a co z drugim armatorem? Zgodnie z zapewnieniami z terminalu w Gdyni miał też operować polski państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries.

- Termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Polferries w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego  jest  uwarunkowany  terminem zakończenia rozmów handlowych - powiedział Aleksander Wicka.
Równie tajemniczo wypowiedział się też przedstawiciel PŻB.

- Proces jest długotrwały, wymaga określonej reorganizacji. Rozmowy w sprawie zmiany lokalizacji terminala z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia trwają. Z uwagi na ich charakter oraz tajemnicę przedsiębiorstwa nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi. O ewentualnych zmianach dotyczących tras i rozkładów kursowania promów Polferries będziemy informować w stosownym czasie - powiedział Michał Arciszewski, rzecznik prasowy armatora.
Promy Polferries wciąż pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Nowa lokalizacja terminalu skróci czas pobytu promów w porcie



Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

To nie wszystko. Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • Kolejna inwestycja Szczurka i spolki (1)

    Czyli nic nie dziala! Bedzie kolejny hit jak lotnisko miedzynarodowe w gdyni

    • 8 6

    • Przecież to inwestycja rządowego portu.

      Ile bierzesz za takie wPiSy? Tylko naiwni wyznawcy jarozbawa uwierzą w twoje brednie.

      • 1 0

  • Którego roku? Miał być gotowy już w grudniu 2021

    • 5 0

  • Znam temat (2)

    Problemem nie jest system oddymiania tylko to że port nie rozumie co się do niego mówi, stenaline nie chce obecnej infrastuktury i pomieszczeń tylko wymaga swojej i port po odbiorach zabrał się za przerabianie nowo co otwartego terminalu pod ich dyktando. To samo z drugim operatorem. Zamiast od początku wcielić przyszłych najemców do fazy projektowej to jak to zwykle w państwowej spółce robi się wszystko na odwrót. Ale nikt się nie przyzna oczywiście. To że terminal zaraz po hucznym otwarciu zostanie przebudowany wiedzieli już na etapie budowy.

    • 9 1

    • I teraz pytanie, dlaczego?

      Odpowiedź nasuwa się sama.

      • 0 0

    • Terminal był budowany pod dyktando Steny. Dla drugiego przewoźnika nie chcą nawet kiwnąć palcem. Więc go nie będzie i trzeba będzie zwracać kasiurkę

      • 2 2

  • (1)

    Buhahahahaha. Czyli będzie otwarty po pół roku pierwszego, uroczystego otwarcia. Pan Szczurek powinien kontynuować dzieła Barei.

    • 7 2

    • a co ma do tego Szczurek???

      • 1 0

  • Polokokta

    Pamietam jak na dworcu morskim piliśmy Polokokte i czekali na Stefana Batorego. Nie tak dawno to było. Jakieś 45 lat temu. Przypominało to trochę dworcowy Wars. To były cudne klimaty. Wtedy wszystko się rozwijało. A teraz ???

    • 18 4

  • to zupełnie tak samo jak odsłonięcie pomnika na skwerze, na chwilę dla Dudy potem ogrodzone parkanem i dalszy bałagan na miesiące. więc i terminal podobnie. obywatele proszeni są o rozejście się i nie robienie zbiegowiska....

    • 3 0

  • To będzie gotowy przed promem pinokio

    • 4 0

  • Horała będzie drugi raz wstęgę przecinał? (2)

    • 6 0

    • Tym razem Morawiecki

      • 4 0

    • raczej że tak

      przeciągnie do 2023, żeby jeszcze 3 raz przed samymi wyborami cichnąć

      • 2 0

  • Polecam Ukraińcom wycieczkę do Szwecji (2)

    Bardzo przyjazny kraj.

    • 0 2

    • Nie ska uchodzcow z Ukrainy (1)

      Panstwo szwedzkie nie udziela praktycznie zadnej pomocy uchodzcom z Ukrainy.

      • 0 1

      • Praktycznie jesteś tak bystry jak suski

        • 2 0

  • Terminal wstydu Szczurka (1)

    Następny dramat prezydentaod 7 boleści.

    • 2 6

    • Ile bierzesz za takie wPiSy?

      Wszyscy wiedzą, że to inwestycja rządowego portu. Jak już trolujesz to rób to z jakimś sensem.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane