• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego. Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

Na początku kwietnia Stena Line ogłosiła, że wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe, duże promy. Pierwszy już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie. Czy to oznacza, że w końcu dojdzie do faktycznego uruchomienia Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Tak, i to jeszcze przed wakacjami, o ile gotowa będzie... instalacja oddymiania.



Czy wiesz, że Port Gdynia obchodzi w tym roku stulecie?

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak nie udało się.

Wszystko tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. A branża zastanawiała się, po co w takim razie we wrześniu odbyła się uroczystość, jak to określono "oddania Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia". Nieoficjalnie mówiło się, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



Trwa rozbudowa instalacji oddymiającej



Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

- Stena Line w chwili obecnej prowadzi w terminalu prace przygotowawcze. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Na przełomie czerwca i lipca przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m klasy E-flexer. Podkreślić należy, że jest to uwarunkowane skutecznym zakończeniem w maju bieżącego roku prób związanych z trwającą od początku tego roku rozbudową instalacji oddymiającej w Budynku Dworca Terminalu zgodnie z  dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Z uwagi na powyższe, od pierwszego kwartału 2022 r. Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników



Stena Line przenosi się, a co z drugim armatorem? Zgodnie z zapewnieniami z terminalu w Gdyni miał też operować polski państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries.

- Termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Polferries w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego  jest  uwarunkowany  terminem zakończenia rozmów handlowych - powiedział Aleksander Wicka.
Równie tajemniczo wypowiedział się też przedstawiciel PŻB.

- Proces jest długotrwały, wymaga określonej reorganizacji. Rozmowy w sprawie zmiany lokalizacji terminala z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia trwają. Z uwagi na ich charakter oraz tajemnicę przedsiębiorstwa nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi. O ewentualnych zmianach dotyczących tras i rozkładów kursowania promów Polferries będziemy informować w stosownym czasie - powiedział Michał Arciszewski, rzecznik prasowy armatora.
Promy Polferries wciąż pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Nowa lokalizacja terminalu skróci czas pobytu promów w porcie



Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

To nie wszystko. Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • nie wiem dlaczego ale w środę 13 04 2022 zdjęto logo Steny z budynku terminala

    • 2 0

  • Powodzenia z tą kładką

    I kilometrami rękawa.

    • 1 1

  • Proponuję cały ruch puścić przez wizytówkę Gdyni- pl.Konstycucjii ! Co trzeci staci zawieszenie i "odpłyną" z Polski...

    • 4 1

  • pic

    Ten od lotnisk towarzysz Horała z kolegą Meizą już odebrali w BCT jak pracował po znajomości partyjnej miał 3500 brutto a teraz wyrzuca kontrolerów niech sam lata

    • 3 0

  • terminal

    to po co ta heca z horala gdynia z farby i kredy porazka

    • 1 0

  • nieważne

    nieważne że to nie działa-ważne że jest dyrekcja która bierze kasę i oby jak najdłużej nie działało bo mają spokój-tak się działa w państwowych firmach-nie ważne że nie działa ! ważne że można na tym zarobić nie robiąc nic ! a wadze Gdyni to ludzie żyjący w matrixie,niby coś robią tylko efektów nie widać

    • 1 0

  • "A branża zastanawiała się"

    ta pani to w imieniu branży fryzjerskiej się może najwyżej wypowiadać!?
    (nie chciałam urazić fryzjerów)

    • 2 0

  • Hej

    Teraz Horałe za to obciążyć albo go wywalić z pisu

    • 2 0

  • Wraz z lotniskiem będzie wspaniały tandem

    Dobrze, że chcociaż Horała się za to nienwziął, bo koszty by wzrosły na wynagrodzenia dla działaczy

    • 0 0

  • Nowe otwarcie ?

    Jest 1 czerwca,a promu nie widać.
    Czekamy na nowy pokropek?
    Ale to nie problem.
    Nowe lotnisko w Berlinie otwierano kilka razy w ciągu chyba 10 lat.
    My nie możemy być gorsi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane