• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory, rozjazdy i wiadukty za prawie 2 mld zł. Lepszy dojazd do Portu Gdynia

erka
22 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (179)
Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni.

W gdyńskim porcie zakończyły się główne prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży. Inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF "Łącząc Europę". Dzięki tej inwestycji dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni.



Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 m, oraz cięższe, o nacisku 22,5 t na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją - najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.



Dłuższe i cięższe pociągi w gdyńskim porcie



- Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją, także w kierunku portów morskich. W Gdańsku zrealizowaliśmy już prace, a w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu zbliżają się do zakończenia. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych zapewniają sprawniejszy transport ładunków dzięki znacznemu zwiększeniu przepustowości kolei - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Pojechaliśmy drezyną na budowę wiaduktu na Puckiej.


Inwestycja PKP za prawie 2 mld zł



W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 m, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni.



Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2023 roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowy w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.

Nowe tory do. Portu Gdynia

erka

Miejsca

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • (1)

    Zakaz fotografowania. Infrastruktura krytyczna.

    • 7 2

    • Z satelity nic nie widać!

      • 0 1

  • (7)

    Ale linia kolejowa z 3miasta nie jest w stanie obsłużyć większej ilości pociągów. Już teraz jest problem z obsługą pasażerską i towarową. Brakuje nam linii towarowych, które umożliwiłby częstsze kursowanie składów towarowych. Aktualnie każdy towarowy pociąg musi przejechać przez każdy przystanek i dworzec osobowy w 3mieśćie, jadąc z i do Gdyni. Potrzebujemy nowych jak i starych szlaków, które trzeba będzie zmodernizować. Aktualnie PKP nawet nie modernizuje tego co posiada.
    3miasto jest odcięte od reszty kraju, mamy tylko jedną linie kolejową, z której korzysta się, a jej przepustowość nie jest z gumy...
    Region potrzebuje linii pasażerskich i towarowych, a mamy wspólną jedną linię...
    Potrzebny jest bajpas dla aglomeracji, który wychodziłby z portu w Gdyni i jechał dookoła, umożliwiając częstsze kursowanie pociągów towarowych. A w przyszłości umożliwienie kursowania po tej linii składów pasażerskich.
    Teraz ciężkie i głośne składy towarowe jeżdżą dzień i w nocy przez centra wszystkich naszych miast.
    Dlaczego nikt tym nie zajmuje się tym? Dlaczego takich inwestycji NIE MA?

    • 20 1

    • Zakłada się dojazd pociągów towarowych linią nr 201 (1)

      z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni - wykonanie drugiego toru i elektryfikacja
      Ale gdy pkp plk będzie rządziła obecna ekipa to modernizacja tej linii jest raczej utopią

      • 2 0

      • a właśnie uruchamiają większe zadanie

        na Podhalu...

        • 4 0

    • Masz wyjazd z portu do Rumi, z portu północnego w Gdańsku też masz (1)

      osobny wyjazd. Linię 202 na terenie 3city wyremontowano do ,,16,,, a 201 i pozostała częśc 202 miała być kończona do 2023 r. Brak pieniędzy, których ponoć nie brak!

      • 2 0

      • wyjazd z portu do Rumii... Litości...

        Zbudowania przez Niemców w wojennych warunkach prowizorka.
        Na dodatek, nieskończona...

        Ale słusznie, to właściwy kierunek i podejście.
        Tylko że przez cały powojenny czas nikt się tym nie zainteresował...
        Dobrze jest, jak jest...

        • 4 0

    • "wychodziłby z portu w Gdyni i jechał dookoła" (2)

      Taka linia istniała (prawie), z Lęborka przez Linię do Sierakowic. Tam brakuje 20 km do Skorzewa i jesteśmy na "węglówce".
      Bez premii górskiej nad jeziorami Raduńskimi i w Gdyni. Bez przejazdów przez środek miasta. Bez skomplikowanej sieć torowisk potrzebnych do zmiany czoła składów kierowanych do różnych części portu. Przed wojną nie było innego wyjścia. Ale dlaczego w tym trwamy?

      "Dlaczego takich inwestycji NIE MA"
      Bo interesu trzeba pilnować.
      Górale go pilnują, dlatego kolejne rządy potulnie budują i "zakopiankę".
      Dlatego państwo przebuduje sieć kolejową między Krakowem a Zakopanem kosztem 12 miliardów złotych...
      Ktoś przy tym interesie chodzi...

      Kto chodzi przy interesie Pomorza i nadmorskich miast?
      W koniunkturze mieliśmy za to "psa ogrodnika", który doił region siłami spółdzielni władzy wszystkich szczebli.

      • 5 0

      • A ile więcej kilometrów? 202 obecnie nie wyrabia, a ty chcesz jej jeszcze dodać pociągów? (1)

        Gdy dojdzie tor do Słupska i dwa kolejne z Wejherowa, ok.

        • 2 0

        • przecież to oczywistości, że nie na tym ogryzku po Rosjanach.

          Ile więcej?
          20? 30?

          Żadna różnica.
          Za to parametry znacznie lepsze.
          Ile placu do składowania?
          Na 201 depot jest planowany pod... Bydgoszczą.

          • 2 0

  • Bardzo dobrze, tiry na tory. Poza tym ewentualną stagnacja Portu to zawsze aktywność deweloeprki, pisanej przez Pato.

    • 5 0

  • PiS inwestuje w to co powinno być zrobione już 10 lat temu i to mi się podoba. (9)

    • 10 16

    • (3)

      A co powiesz o Drodze Czerwonej? Porcie Zewnętrznym? Znowu za 10 lat spodobają się ci pisopodobni ?

      • 4 5

      • o "drodze czerwonej"? plany od lat 70, to brakujący kawałek obwodnicy (2)

        Port Zewnętrzny miał powstać między Puckiem a Helem, na osuszonej części zatoki Puckiej.
        Też pomysły z lat 70.
        Po roku 80, a 89 tym bardziej pomysły się skończyły...

        • 1 0

        • Port miał być rozbudowany w stronę EC. (1)

          z otwieraną estakadą.

          • 1 1

          • to przedwojenne pomysły

            na spotkanie szwedzkiej rudy z polskim węglem.
            Dlatego huta była w... Szczecinie. I w Gdyni miała być, na Mościch Błotach. Kanał portowy miał kończyć się w okolicach Rewy, a Oksywie stać się wyspą.

            Obecnie to anachronizm. Nie przewidziano, że statki będą miały po 400m. Technologia budowy portów zewnętrznych jest obecnie na tyle dojrzała, że robi się to na masową skalę. Nawet w Polsce były pomysły ('70) na taki węzeł na (osuszonej) Zatoce Puckiej.
            Natomiast postawienie EC w tym konkretnym miejscu to mocno nieszczęśliwy pomysł, bo stało się to kosztem terenów portowych i wewnętrznej logistyki "ostatniej mili". Tak jest, jak do zarządzania dostają się ludzie "z awansu".

            Z niecierpliwością czekam na szczegóły projektu "drogi czerwonej", jak sobie poradzą z tym galimatiasem stworzonym przez ludzi bez wyobraźni. A raczej z wyobraźnią ukierunkowaną przez kurortowe współzawodnictwo z Sopotem i Władysławowem i przytulnym, niewielkim, doraźnym ale własnym interesikiem.

            • 2 0

    • Plany modernizacji stacji Gdynia Port powstały już w latach 1990 - 2000 (4)

      ale czerwone paski TVP info blokują myslenie

      • 6 5

      • No costy powstały już w 1939. (2)

        Dziadek donalda obiecywał w Gdyni, więcej informacji o tym tylko w TVN.

        • 3 7

        • Ujawniłeś jednak że masz IQ pelargonii

          tego się nie da już leczyć

          • 3 5

        • Akurat te tereny kolejowe powstawały od 1937 roku.

          Elektryfikację zaczęto w 1989 i trwa do tej pory.

          • 7 0

      • i po blisko 25 latach

        Powinny zostać zweryfikowane i dostosowane do rzeczywistości.
        Bo od "przełomu wieków" wiele się zmieniło...

        • 1 0

  • (1)

    Już dawno powinni zrobić tunel na hutniczej, teraz pociągi będą tam częściej jeździć a korki będą do Gdyni głównej.

    • 8 0

    • Nie tunel tylko woonerf. I rowerki.

      • 1 1

  • Kurka takie inwestycje z budżetu unii w Polsce gdy jesteśmy skłóceni z całym swiatem a nawet wszechświatem? (4)

    Tunel Swinoujscie, kolej w porcie Gdynia, linia kolejowa szybkich prędkości w ramach CPK warszawa - Lódz, VIA Carpatia i projekt Trojmorza.

    Donald chyba znowu kłamał....

    • 13 11

    • O Wielkim Kaczym Rowie przez Mierzeję zapomniałeś (3)

      a ten rzucił Rosję na kolana

      • 5 6

      • Wiadomo, wolicie prosić ruskich na kolanach o przepłyniecie.....najlepsza charakterystyka platformy.

        • 3 1

      • już Tewje Mleczarz śpiewał o bogatym człowieku, co miał wspaniały dom... (1)

        w którym były schody w dół i były schody do góry...
        A nawet były schody donikąd, bo to był tak bogaty pan...

        Jabu, dabu, dibu, dibu, daj!

        My też mamy.
        I dobrze, przyda się...
        Nawet ładnie wygląda...

        • 2 2

        • bo to ludzie, co kiepełe na karku noszą

          a nie wieszak na kapelusz...
          Albo koronę... ;)

          • 1 0

  • Kradną na potgę

    a za ukradzione pieniądze budują drogi, tunele, przekopy, tory.

    • 5 7

  • tory (3)

    Taka zależność , im więcej torów wybudowano tym pojawiło się więcej ciężarówek w Gdyni , powietrze skażone , hałas , poruszanie się Wiśniewskiego aby dojechać na północ miasta to traumatyczne przeżycie , rodziny z małymi dziećmi na rowerach po krzywych chodnikach to jest widok , ale tym się nie chwalą.

    • 3 1

    • Widać mocno ciebie skaziło. Idź na detox nóg, bo na mózg już za późno.

      • 1 0

    • Na wsi jest czyste powietrze

      albo handel i bogactwo, albo czyste powietrze i bieda. pana zapraszamy na wieś. nie można mieć ciastka i zjeść ciastka

      • 2 0

    • to są skutki działań reaktywnych

      Rozkręciła się koniunktura, do której nie jesteśmy przygotowani...
      Gdy było gorzej, to nie inwestowano, bo "poconaco, niedasie, nieopłcasie" - no i bęc, klęska urodzaju.

      Zapomina się, że możliwości rodzą możliwości.
      Tory dopiero co rewitalizowano, bo to, co było to totalnie zdekapitalizowany złom.
      Ale to nie wszystko, bo jeszcze ten port musi być do czegoś podłączony a jedyna sprawna linia ledwie zipie.

      • 3 0

  • Inwestycje kolejowe w Gdyni (4)

    Dzięki PiS bo Tusk tylko dbał o Gdańsk. Przykladem jest zamknięcie lotniska cywilnego w Gdyni Babie Doły.

    • 11 11

    • (2)

      To lotnisko nigdy nie było uruchomione - więc jak można było je zamknąć ;)?

      • 5 4

      • ale można zamknąć projekt (1)

        i to zrobiono...

        • 3 1

        • w sposób wysoce dwuznaczny

          i niesmaczny...

          • 1 0

    • Nie zamknięcie a sprzedanie. Obecnie lotnisko Kosakowo.

      • 4 1

  • Super, świetnie, ale wolałbym przeczytać o oddaniu do użytku SKM -ki na Oksywie.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane