• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pakiecie tylko za zgodą. Multimedia Polska ukarana przez UOKiK

VIK
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Spółka ma prawo odwołać się od decyzji UOKiK. Spółka ma prawo odwołać się od decyzji UOKiK.

Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych w ramach pakietu. Umowa obejmuje również zawartość programową i nie można jej zmienić bez wiedzy klienta - orzekł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zobowiązał gdyńską spółkę Multimedia Polska do rekompensaty publicznej oraz nałożył karę w wysokości ponad 4,81 mln zł. Firma zapowiada odwołanie.


Czy miałe(a)ś kiedyś problem z dostawcą telewizji?


- W toku postępowania przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi - podał UOKiK w komunikacie.
Według Urzędu, gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy.

- Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów - czytamy w komunikacie.
Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce. Ze skarg konsumentów wynikało bowiem, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej.

Rekompensata publiczna, czyli? Urząd nałożył na spółkę obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

Spółka ma prawo odwołać się od decyzji UOKiK. Czy to zrobi?

- Nie komentujemy sprawy na tym etapie. Będziemy się odwoływać - poinformowała nas Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska.
To nie jedyne działania Urzędu na rynku operatorów telewizji dotyczące wprowadzenia przez przedsiębiorców zmian w ofercie programowej w czasie trwania umów abonenckich. W marcu 2015 UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował jednostronną zmianę umowy przez ITI Neovision. Obecnie Urząd prowadzi także postępowanie wyjaśniające wobec UPC Polska.

Multimedia Polska jest dostawcą usług telekomunikacyjnych: telewizji cyfrowej z wideo na żądanie (VoD), internetu szerokopasmowego i mobilnego oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej. Firma działa od ponad 20 lat. Z usług Multimedia Polska korzystało na koniec września 2015 roku ok. 818,5 tys. klientów, z czego ok. 310 tys. było użytkownikami dwóch usług (spośród telewizji, internetu, telefonu i pozostałych), a ok. 131 tys. to abonenci Multi Play (trzech lub więcej usług łącznie). Na koniec III kwartału 2015 r. Spółka dostarczała swoim klientom ok.1,65 mln usług. W okresie od 1 stycznia 2015 r. do 30 września 2015 r. przychody Grupy Multimedia Polska wyniosły 527 mln zł, skorygowany zysk EBITDA wyniósł 248,8 mln zł, a zysk netto za 9 miesięcy wyniósł 37,8 mln zł (dane przed audytem).
VIK

Miejsca

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Należało im się (1)

    Bez informowania kogokolwiek zabrali z dnia na dzień pakiet BBC i wstawili nikomu niepotrzebne badziewne programy. Za czasów jedynego, prawdziwego Top Gear z Clarksonem Mayem i Hammondem to było jak zbrodnia!

    • 2 0

    • racja, w zamian dali kolejne kanały z multiplexu, które i tak muszą operatorzy dodawać do swoich pakietów, bo są po prostu

      • 1 0

  • Opinia

    Mam bez przerwy coś, ta kara to zasłużona rzeczywiście nie informują o niczym, a rekompensaty za brak tv lub awarii żadnej, opryskliwe panie z obsługi klienta to karygodne niech ktoś z tym coś zrobi

    • 0 0

  • rezygnacja z uslug

    Dzwownia do mnie z infolinii 1 dzien przed koncem umowy i informuja ze pakiet ktory mam:
    TV + internet + hbo w cenie 140 zł jesli przelduze umowe to bede placic 180 zł za to samo.
    Za pozno obudzilem sie i nie zdazylem z wypowiedzeniem. Jesli teraz bym zdecydowal wypowiedziec umowe to musialbym zaplacic podwojna wartosc 2 kolejnych faktur aby sie z nimi rozstac.
    Gdy zapytalem, czy mozna w jakis sposob zmniejszyc wysokosc abonamentu na nowy okres umowy poinformowali mnie ze o nizszy pakiet to moge prosic tylko w punkcie lokalnym w godzinach 8-16 (normalni ludzie w tych godzinach pracuja). Jednak udalo sie telefonicznie zrezygnowac z HBO, wiec rachunek ma sie ksztaltowac na tej samej wysokosci co placilem teraz z tym HBO 140 zł. Oszusci! proponuja ten same warunki programowe i chca 40 zł wiecej na miesiac za ten sam pakiet. Dodatkowo okazalo sie ze przez ta rezygnacje z HBO weszlo to w okres wypowioedzeniania i faktura kolejna ktora miala byc juz na 140 zł jest na 210 zl (to efekt mojej rezygnacji z HBO) doliczyli sobie 70 zł kijki.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane