- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Zmiany w pakiecie tylko za zgodą. Multimedia Polska ukarana przez UOKiK
Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych w ramach pakietu. Umowa obejmuje również zawartość programową i nie można jej zmienić bez wiedzy klienta - orzekł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zobowiązał gdyńską spółkę Multimedia Polska do rekompensaty publicznej oraz nałożył karę w wysokości ponad 4,81 mln zł. Firma zapowiada odwołanie.
- W toku postępowania przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi - podał UOKiK w komunikacie.
Według Urzędu, gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy.
- Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów - czytamy w komunikacie.
Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce. Ze skarg konsumentów wynikało bowiem, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej.
Rekompensata publiczna, czyli? Urząd nałożył na spółkę obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.
Spółka ma prawo odwołać się od decyzji UOKiK. Czy to zrobi?
- Nie komentujemy sprawy na tym etapie. Będziemy się odwoływać - poinformowała nas Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska.
To nie jedyne działania Urzędu na rynku operatorów telewizji dotyczące wprowadzenia przez przedsiębiorców zmian w ofercie programowej w czasie trwania umów abonenckich. W marcu 2015 UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował jednostronną zmianę umowy przez ITI Neovision. Obecnie Urząd prowadzi także postępowanie wyjaśniające wobec UPC Polska.
Multimedia Polska jest dostawcą usług telekomunikacyjnych: telewizji cyfrowej z wideo na żądanie (VoD), internetu szerokopasmowego i mobilnego oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej. Firma działa od ponad 20 lat. Z usług Multimedia Polska korzystało na koniec września 2015 roku ok. 818,5 tys. klientów, z czego ok. 310 tys. było użytkownikami dwóch usług (spośród telewizji, internetu, telefonu i pozostałych), a ok. 131 tys. to abonenci Multi Play (trzech lub więcej usług łącznie). Na koniec III kwartału 2015 r. Spółka dostarczała swoim klientom ok.1,65 mln usług. W okresie od 1 stycznia 2015 r. do 30 września 2015 r. przychody Grupy Multimedia Polska wyniosły 527 mln zł, skorygowany zysk EBITDA wyniósł 248,8 mln zł, a zysk netto za 9 miesięcy wyniósł 37,8 mln zł (dane przed audytem).
Miejsca
Opinie (110) 1 zablokowana
-
2016-02-27 00:38
Należało im się (1)
Bez informowania kogokolwiek zabrali z dnia na dzień pakiet BBC i wstawili nikomu niepotrzebne badziewne programy. Za czasów jedynego, prawdziwego Top Gear z Clarksonem Mayem i Hammondem to było jak zbrodnia!
- 2 0
-
2016-02-28 22:30
racja, w zamian dali kolejne kanały z multiplexu, które i tak muszą operatorzy dodawać do swoich pakietów, bo są po prostu
- 1 0
-
2016-05-27 08:43
Opinia
Mam bez przerwy coś, ta kara to zasłużona rzeczywiście nie informują o niczym, a rekompensaty za brak tv lub awarii żadnej, opryskliwe panie z obsługi klienta to karygodne niech ktoś z tym coś zrobi
- 0 0
-
2018-09-08 13:53
rezygnacja z uslug
Dzwownia do mnie z infolinii 1 dzien przed koncem umowy i informuja ze pakiet ktory mam:
TV + internet + hbo w cenie 140 zł jesli przelduze umowe to bede placic 180 zł za to samo.
Za pozno obudzilem sie i nie zdazylem z wypowiedzeniem. Jesli teraz bym zdecydowal wypowiedziec umowe to musialbym zaplacic podwojna wartosc 2 kolejnych faktur aby sie z nimi rozstac.
Gdy zapytalem, czy mozna w jakis sposob zmniejszyc wysokosc abonamentu na nowy okres umowy poinformowali mnie ze o nizszy pakiet to moge prosic tylko w punkcie lokalnym w godzinach 8-16 (normalni ludzie w tych godzinach pracuja). Jednak udalo sie telefonicznie zrezygnowac z HBO, wiec rachunek ma sie ksztaltowac na tej samej wysokosci co placilem teraz z tym HBO 140 zł. Oszusci! proponuja ten same warunki programowe i chca 40 zł wiecej na miesiac za ten sam pakiet. Dodatkowo okazalo sie ze przez ta rezygnacje z HBO weszlo to w okres wypowioedzeniania i faktura kolejna ktora miala byc juz na 140 zł jest na 210 zl (to efekt mojej rezygnacji z HBO) doliczyli sobie 70 zł kijki.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.