• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy deweloper musi budować parkingi? Kierowcy chcą parkować, ale nie płacić

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (207)
Zaspokojenie potrzeb parkingowych w obrębie działki jest obowiązkiem dewelopera. Jednak to mieszkańcy ostatecznie decydują, czy chcą zapłacić za możliwość postoju czy szukać parkingu w sąsiedztwie. Zaspokojenie potrzeb parkingowych w obrębie działki jest obowiązkiem dewelopera. Jednak to mieszkańcy ostatecznie decydują, czy chcą zapłacić za możliwość postoju czy szukać parkingu w sąsiedztwie.

Dlaczego deweloperzy nie realizują większej liczby miejsc postojowych? Dlaczego miejsca w hali garażowej trzeba wykupić? Kiedy wreszcie skończą się oszczędności na infrastrukturze dla aut? Takie pytania przewijają się wielokrotnie w komentarzach. Wyjaśniamy zatem czym podyktowane są działania inwestorów. Najczęściej nie wynikają one z ich złej woli, lecz przepisów prawa, planów zagospodarowania oraz... przyszłych nabywców mieszkań.



Czy miejsca postojowe powinny być obowiązkowo sprzedawane z mieszkaniami?

Zacznijmy od prawa krajowego, które - co może być dla niektórych zaskoczeniem - w żaden sposób nie definiuje obowiązkowej liczby miejsc postojowych do realizacji na działce inwestycyjnej.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynku i usytuowanie "zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne".


Pełna odpowiedzialność spoczywa na lokalnym samorządzie



Ten sam dokument wskazuje na obowiązek dostosowania liczby stanowisk postojowych do wymagań określonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub decyzjach o warunkach zabudowy (o nich piszemy nieco dalej w tekście).

To oznacza, że za całą politykę parkingową w zakresie nowych inwestycji odpowiada lokalny samorząd. Ten z kolei zobligowany jest do:
  • opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym najczęściej wskazywane są tzw. strefy parkingowe z określonymi wskaźnikami na potrzeby miejscowych planów zagospodarowania,
  • opracowania tychże planów zagospodarowania, gdzie uwzględniane są strefy parkingowe ze studium (plan zagospodarowania pod rygorem nieważności musi być zgodny ze studium),
  • zaś w przypadku braku planu zagospodarowania - wydania na wniosek inwestora decyzji o warunkach zabudowy.

Czy można grodzić osiedla? Wpływ uchwały krajobrazowej na przestrzeń miasta Czy można grodzić osiedla? Wpływ uchwały krajobrazowej na przestrzeń miasta

Bez wyjątku dla wybranych inwestycji, decyzja należy do radnych



Tak usankcjonowany porządek prawno-planistyczny oznacza, że samorząd nie może zrobić wyjątku i dla działki zlokalizowanej w miejscu, gdzie w studium przewidziano rygorystyczną strefę parkingową z niewielkim górnym limitem miejsc postojowych wymusić budowę wielkich parkingów w nowym planie zagospodarowania.

Dodajmy, że od strony formalnej organem sporządzającym dokumenty planistyczne w mieście jest prezydent, który może powierzyć to zadanie podmiotom zewnętrznym lub wyspecjalizowanym jednostkom organizacyjnym miasta (w Trójmieście są to odpowiednio: Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Urbanistyki i Architektury w Sopocie, Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni).

Studium i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego muszą ponadto zyskać aprobatę radnych miasta, którzy podejmują stosowne uchwały na sesjach.



Liczba miejsc postojowych zależna od lokalizacji inwestycji



Jak wyglądają strefy parkingowe wyznaczone w studiach Gdańska, Sopotu i Gdyni?

Gdańsk w studium dzieli miasto na trzy strefy parkingowe:
  • Strefa A: ograniczonego i kontrolowanego parkowania w obrębie Śródmieścia Historycznego, w którym dopuszcza się całkowitą rezygnację z budowy miejsc postojowych na potrzeby nowych inwestycji. Wskazane są tutaj maksymalne wskaźniki miejsc na poziomie 1 miejsce postojowe na 1 lokal, których nie wolno przekraczać.
  • Strefa B: ograniczonego parkowania, obejmująca przede wszystkim obszar Centralnego Pasma Usługowego (wzdłuż torów SKM), gdzie wskaźniki są nieco łagodniejsze od Strefy A i wynoszą dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej minimum 1 miejsce na 1 lokal.
  • Strefa C: nieograniczonego parkowania na pozostałych obszarach, w tym tzw. dzielnicach rozwojowych południa Gdańska, gdzie obowiązuje minimalny limit 1, 2 miejsca na 1 lokal.


Zapisy w studium Gdańska w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Gdańska w zakresie miejsc postojowych.

W centrum można budować bez parkingów dla mieszkańców



Przekładając powyższe wskaźniki na praktykę, deweloper realizujący zabudowę mieszkaniową wielorodzinną liczącą 20 mieszkań w Gdańsku:
  • w strefie A: może całkowicie odstąpić od budowy miejsc postojowych, zmuszając przyszłych mieszkańców do rezygnacji z własnego auta, najmu miejsc w innych lokalizacjach (np. na prywatnych parkingach) lub maksymalnie zbudować 20 miejsc postojowych,
  • w strefie B: musi zrealizować minimum 20 miejsc postojowych; w tej strefie nie może zrezygnować z parkingów,
  • w strefie C: musi zrealizować nie mniej niż 24 miejsca postojowe, przy czym dopuszcza się warunkowo zmniejszenie wskaźnika w planach do wskaźnika 1 miejsca na 1 lokal (czyli łącznie 20 miejsc postojowych) w lokalizacji z dobrą dostępnością do sieci tramwajowej.


Gdynia w studium dzieli miasto na cztery strefy parkingowe:

Zapisy w studium Gdyni w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Gdyni w zakresie miejsc postojowych.
  • Strefa I: Historyczne Śródmieście, gdzie dla zabudowy wielorodzinnej ustalono wskaźnik na poziomie 0 (brak obowiązku realizacji miejsc postojowych) - 1 miejsce postojowe na 1 lokal.
  • Strefa II: tereny rozwojowe Śródmieścia oraz obszary obsługiwane komunikacją zbiorową o dużym potencjale przewozowym - dla zabudowy wielorodzinnej wskaźniki jak w strefie I.
  • Strefa III: pozostałe obszary dobrze obsługiwane komunikacją zbiorową - dla zabudowy wielorodzinnej wskaźniki ustalono na poziomie 0-1, 2 miejsca na 1 lokal,
  • Strefa IV: obszary słabo obsługiwane komunikacją zbiorową ze wskaźnikami jak w Strefie III.

Gdynia ponadto dopuszcza odstępstwa od ww. wskaźników parkingowych w planach zagospodarowania w oparciu o lokalne uwarunkowania i sytuację parkingową w bezpośrednim sąsiedztwie.

Zapisy w studium Sopotu w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Sopotu w zakresie miejsc postojowych.
Sopot w studium dzieli miasto na trzy strefy parkingowe:

  • Strefa I: centrum miasta z ograniczonym i kontrolowanym parkingowym wskaźnikiem dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej na poziomie 1+10 proc. miejsc na każdy 1 lokal.
  • Strefa II: intensywnej zabudowy mieszkaniowej, gdzie wskaźnik ustalono na poziomie 1 miejsce na 1 lokal.
  • Strefa III: obszar ekstensywnej (nieintensywnej) zabudowy mieszkaniowej ze wskaźnikiem 1,2 miejsca na 1 lokal.

Sopot w treści studium zastrzega, że są to wskaźniki orientacyjne - zalecane, zaś w strefie I należy podejmować decyzje w sposób indywidualny dla konkretnych działek w oparciu o faktyczne możliwości realizacji miejsc postojowych w terenie.



Wskaźniki miejsc postojowych zależne od funkcji zabudowy



Oczywiście we wszystkich miastach Trójmiasta osobne wskaźniki obowiązują dla pozostałych rodzajów funkcji zabudowy, w tym biur (tu odniesieniem do wyliczeń jest powierzchnia obiektu), centrów handlowych (w oparciu o powierzchnię sprzedaży) czy obiektów noclegowych (liczba pokoi, kategoryzacja obiektu).

Nieco bardziej skomplikowana sytuacja występuje w sytuacji, gdy na danym terenie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania. Wówczas inwestor może wystąpić o wydanie warunków zabudowy.

I w tym zakresie od lat trwa spór prawny, czy taka decyzja powinna zawierać liczbę miejsc postojowych, czy należy to uczynić w kolejnym etapie postępowania.

Zastawione chodniki na nowych osiedlach to nie zawsze efekt zbyt małej liczby miejsc postojowych zbudowanych przez deweloperów. Zastawione chodniki na nowych osiedlach to nie zawsze efekt zbyt małej liczby miejsc postojowych zbudowanych przez deweloperów.

Miejsca postojowe nie muszą być na sprzedaż



Brak takiej informacji w decyzji o warunkach zabudowy nie zwalnia jednak z obowiązku budowy miejsc postojowych.

Warunki zabudowy muszą określać bowiem przede wszystkim zasady, których spełnienie warunkuje uzyskanie pozwolenia na budowę. W praktyce oznacza to zapewnienie niezbędnej liczby miejsc postojowych - najczęściej liczonych właśnie w oparciu o obowiązujące studium.

Miejsca postojowe (w większości przypadków) muszą zatem powstać, ale prawo, zarówno na szczeblu krajowym, jak i planowania przestrzennego na poziomie samorządu, w żaden sposób nie odnosi się do kwestii ogólnodostępności miejsc postojowych. To oznacza, że deweloper musi wprawdzie zrealizować parkingi w obrębie działki inwestycyjnej, ale sposób ich użyczenia czy sprzedaży jest jego indywidualną decyzją.

Przepisy prawa nie nakazują urządzenia miejsc postojowych dla gości. Przepisy prawa nie nakazują urządzenia miejsc postojowych dla gości.

Puste parkingi na osiedlach, ulice pełne samochodów



Możliwe jest zatem stosowanie wygórowanych cen miejsc lub sprzedaż kilku miejsc dla właściciela tylko jednego lokalu. Stosowanie różnych cen dla miejsc postojowych w zależności od ich lokalizacji (podziemnych, nadziemnych) jest również w pełni zgodne z prawem, podobnie jak oferowanie ich w cenie mieszkania bez dodatkowych dopłat.

Istnieje także możliwość wprowadzenia bezterminowo opłat (abonamentów) za wynajem wszystkich lub części miejsc postojowych, co jest standardową praktyką np. w biurowcach, centrach handlowych czy budownictwie mieszkaniowym w formule TBS.

Przerzucanie odpowiedzialności (i kosztów) na samorząd



W efekcie często dochodzi do sytuacji, gdy parkingi w obrębie osiedla czy biurowców pozostają puste, zaś wszystkie chodniki i niezagospodarowane działki w bezpośrednim sąsiedztwie wypełniają się autami, ponieważ za taki postój nie trzeba uiszczać żadnych opłat.

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Szukanie oszczędności przez kierowców sprawia natomiast, że deweloperzy realizują tylko minimalną liczbę miejsc postojowych - zwłaszcza, że koszt ich realizacji ma ogromny wpływ na ostateczną cenę metra kwadratowego całej inwestycji (szczególnie w przypadku potrzeby budowy miejsc podziemnych w terenach silnie zurbanizowanych lub trudnym terenie).

Mieszkańcy natomiast domagają się budowy miejsc przez lokalny samorząd, który przecież już wcześniej, w opisanych powyżej aktach prawnych, narzucił obowiązek ich realizacji przez dewelopera w granicach należącej do niego działki.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.



Miejsca

Opinie (207) 3 zablokowane

  • (22)

    Dbając o komfort mieszkańcow i estetykę osiedli powinien być obowiązek sprzedaży mieszkania z miejscem parkingowym i przynajmniej niewielką komórką. Zawalone autami osiedla to koszmar, do tego graty na balkonach, klatkach i ogródkach. A miasto powinno dążyć do zapewnienia funkcjonalnej komunikacji aby zachęcić do przerzucenia się na transport miejski.

    • 101 22

    • to nic nie da! a podniesie tylko koszt budowy mieszkan (11)

      i tak tych miejsc będzie za mało.

      • 8 14

      • (5)

        Najlepiej, jak cwaniacy na osiedlu parkują na miejscach specjalnie wyznaczonych dla gości albo na cudzych miejscach postojowych... Niektórzy nawet potrafią do hali garażowej wjechać i na cudzym stanąć...

        • 22 0

        • (3)

          T jest już chamstwo ze strony wiejskich buraków mieszkających w mieście.

          • 5 2

          • Dziwnym trafem na rejestracjach zawsze GD...

            • 2 0

          • (1)

            nie kminię, czemu obrażasz ludzi ze wsi. moje miejsce zwykle zajmują "miastowi".

            • 1 0

            • moze kolega blednie zalozyl ze wlasciciele aut z rejestracja na GD to zawsze ludzie mieszkajacy od urodzenia w miescie

              w koncu mozesz mieszkac w prowincjach a potem sie zameldowac w Gdansku i tam zarejestrowac pojazd

              • 0 0

        • Jest jeszcze jeden myk-ochroniarze wiedza Ktory właściciel jest nieobecny i wpuszczają "swoich" do garaży których

          niby pilnuja..Tak nie dzieje w okolicy Starego Miasta..

          • 2 0

      • Tak owszem koszty deweloperów podniesie, ale dlaczego "nic" nie da? Otóż da całkiem dużo. (4)

        W naszym kraju funkcjonuje rynek mieszkaniowy, na którym standardowo i nagminnie kupuje się "najtaniej" czyli bez prywatnego miejsca postojowego, a potem samochód próbuje się zaparkować na trawniku lub w sposób, który uniemożliwia dojazd do budynku.
        Gdyby prawo wymuszało na deweloperach inną politykę, zyskalibyśmy odgracenie osiedlowych ulic z samochodów i to wcale niekoniecznie za znacząco wyższą cenę zakupu, bo developerzy musieliby tutaj cały czas konkurować.

        • 12 2

        • Każde mieszkanie byłoby droższe o koszt garażu (3)

          Czyli dopłaciłby każdy klient, niezależnie czy potrzebuje miejsca parkingowego, czy nie.

          • 5 2

          • Koszt miejsca w hali garażowej ok 25 tyś na które bank nie daje do kredytu hipotecznego. Więc jest kombinowanie, nagle cena miejsca postojowego spada do 2-5 tys (płatnych gotówką) a cena za mieszkanie wzrasta aby pokryć koszty za miejsce postojowe.

            • 2 1

          • Gdyby było zbyt drogie, to ludzie by go nie kupili, a że nie można by go sprzedać bez garażu, to by potaniało. Zasady rynku.

            • 1 0

          • Mieszkanie bez garażu traci na wartości..Nie kupie takiego mieszkania..

            • 3 0

    • Te wszystkie graty to masakra (2)

      Ludzie powinni ograniczyć konsumpcję

      • 12 6

      • Sam się ogranicz.

        • 6 11

      • Łatwo powiedzieć. Gdyby każdy miał piwnice z klatek zniknęły by rowerki, hulajnogi, sanki a z ogródków opony, kosiarki i inne graty psujące estetykę osiedli. Wystarczy się rozejrzeć jak wyglądają po oddaniu do użytku te apartamenty po 15- 20 tys.

        • 3 0

    • Tak wygląda cięcie kosztów i zyski developera.

      Jeszcze nie tak dawno zamiast tzw. komórek lokatorskich w każdym budynku były normalne, zagracone do granic możliwości, ale jednak piwnice, a dzisiaj?

      • 2 1

    • (1)

      Mylisz przyczyny i skutki, przyczyna - korki, skutek - miasto nie może zapewnić sprawnej komunikacji miejskiej choćby na głowie stanęło, przyczyna - nadmiar ludzi jeżdżących samochodami choć przy braku korków pewnie wybraliby autobus - skutek jeszcze większe korki, przyczyna - nadmiar parkingów, skutek - jeszcze więcej samochodów i gigantyczne korki. Rozwiązanie - brak darmowych parkingów w dzielnicach, w centrum całkowity brak parkingów - korki znikają od zaraz, komunikacja miejska z obecnym rozkładem jeździ sprawnie dowożąc wszystkich na czas a jedyne korki w trójmieście przenoszą się na drogi rowerowe.

      • 3 3

      • Wybraliby autobus

        I znowu byłby kryzys, bo nie ma tyle autobusów, ścisk w autobusach, no i Fala nie wpuszcza bez odbicia biletu...

        • 1 1

    • (2)

      Kiedy w 2015 roku kupiłam mieszkanie obowiązkowo trzeba było wykupić miejsce parkingowe (nawet jeśli jesteś daltonistą czy osobą niepełnosprawną nie mogącą prowadzić auta). Miejsca nie były w jednakowych cenach, w zalezności od wielkości mieszkania i jego wartości wachały się od 4 do 15 tyś. choć każde miejsce było naziemne i tej samej wielkości. Deweloperzy w ten sposób zarabiają i nie myślą o tym co będzie dalej bo przekażą osiedle wspólnocie i umywają ręce.
      dot. Polnord w latach 2014-2016

      • 3 0

      • No i gdzie problem

        Możesz to miejsce sprzedać za wielokrotność ceny zakupu i sobie spokojnie jeździć autobusem.

        • 3 0

      • niech te ceny wroca, ze mozesz kupic chociazby za 20k za jedno miejsce :(

        • 0 0

    • chcielismy drugiej Japonii

      mamy druga u-kraine :))))

      • 3 0

  • Parkowanie auta (3)

    w obrębie całego miasta powinno być płatne i to sporo.
    Na dzisiaj jest zbyt dużo samochodów.

    • 49 57

    • (2)

      Śnią ci się komunistyczne czasy, auta tylko dla towarzyszy.

      • 10 13

      • ty chcesz komuny - każdemu miejsce za darmo

        • 10 6

      • komunistyczne to bidoki w zlomach, ktorzy domagaja sie darmowych miejsc parkingowych

        mam autkjo, wydalem na nie 15tys, moje 4 pensje, dej miejsce na chodniku

        • 10 3

  • Nie jest w interesie miasta jak i dewelopera budować miejsca postojowe

    to się po prostu nie opłaca

    • 16 13

  • W Gdańsku deweloper nic nie musi! To prawda stara juz jak świat

    Jeśli w Gdańsku deweloper potrzebuje parkingu, ulicy, chodnika itp zwraca się z tym żądaniem do miasta i miasto szybciutko na nasz koszt to buduje dla niego .

    • 24 12

  • Parkingi są, tylko Polacy to cwaniacy i nie chce się im płacić

    • 30 8

  • Trzeba starac sie zmniejszyc ilosc samochod. Tutaj raczej obowiazkiem powinno byc budowanie zatoczek autobusowych na osiedlach, rond takich aby bylo jak dojechac, a nie parkingow. Bo potem mamy krzykaczy co kupili auto za 5k, wiedzac, ze garazu i za 50 nie dostanie, ale jak to sie mu zabrania na chodniku parkowac, w koncu zaplacil

    • 15 8

  • (2)

    Bzdura, że nie chcą płacić. Ja do każdego mieszkania kupuję przynajmniej 2-3 miejsca postojowe w hali garażowej (nadmiar zawsze można wynająć, gdyby któreś miejsce miało być dłużej nieużywane). Jeśli deweloper ma z tym problem to nie dobijamy targu i tyle. Inna sprawa, że kiedyś można było kupić miejsca w garażu za 15k, a dzisiaj deweloperzy życzą sobie kwoty z przedziału 50-100k. Ale i tak warto, bo po co się stresować czy będę miał gdzie zaparkować, gdy przyjadę wieczorem. Uważam też, że deweloperzy przewidują i budują zdecydowanie za mało miejsc postojowych pod budynkami. Pod każdym powinny być ze 3 poziomy hal garażowych.

    • 20 10

    • 50-100k? (1)

      Hahah na jakim ty świecie żyjesz xD

      • 5 4

      • Widzisz, synku. Tak się składa, że nie ma ostatnio roku, w którym bym nie kupił jakiegoś mieszkania, więc wiem ile płacę.

        • 8 10

  • Co to za pytanie? (1)

    Przecież ten portal to tuba 3 UM, z którymi developer bardzo dobrze żyje.......
    W Gdyni developer to król. Nowe osiedla bez dróg to standard. Barany postoją w korkach

    • 24 5

    • Jak kupuje mieszkanie za obwodnicą, to chyba normalne, że postoi

      Na całym świecie zawsze mieszkania na dalekich peryferiach były tańsze nie bez powodu - fatalne skomunikowanie. Więc jak ktoś wierzy, że w jakimś kraiku o 0,5% populacji światowej ta mechanika akurat nie działa - to zaiste jest baranem i sobie pobeczy w korku

      • 4 0

  • Wiem, że polska złota zasada brzmi: im drozsza fura = właściciel który oszczędza nawet na parkingu, a druga: słój musi mieć 3 auta, w tym tylko jedno sprawne, ale ta cechy narodowe musimy odsunąć na drugi plan, bo problemy parkingowe osiedli deweloperskich są powodowane ogromnymi kwotami które sobie spiewaja za miejsca parkingowe, nawet jeśli są pod chmurką.

    • 20 3

  • Kiedys (2)

    Ludzie w ogóle nie mieli samochodów i było OK, później był jeden i było wystarczająco, a teraz po trzy na rodzine i za mało

    • 23 9

    • Nie mieli też paszportów

      I ogólnie samochodami jeździli tylko wysocy komuniści, bogaci aktorzy, adwokaci i lekarze. Reszta była nie mobilna, ewentualnie do rodziny na wieś to pociągiem niepośpiesznym druga klasa

      • 4 0

    • kiedyś końmi jeździli...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane