• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Nowe oblicze pętli tramwajowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 października 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (116)
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu pętli tramwajowejMapka w Oliwie zakłada, że stanie się ona wizytówką centrum tej dzielnicy. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian na Zaspie - Rozstajach, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla rejonu ul. Zakopiańskiej, Bema i KartuskiejMapka na Siedlcach.



Jak zabudowa powinna powstać przy pętli w Oliwie?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska dla rejonu pętli tramwajowej w Oliwie zakładają przede wszystkim dostosowanie zagospodarowania tego miejsca do jego rangi i funkcji w układzie transportowym aglomeracji.

Opracowanie GPL przewiduje utrzymanie pętli tramwajowej w dotychczasowej lokalizacji, lecz z korektą układu torowego oraz lokalizacji przystanków autobusowych - zgodnie z wnioskiem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.

Nowe przejście przez al. Grunwaldzką i tereny zieleni



Na listę pożądanych zmian wpisano także realizację nowego przejścia dla pieszych przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Poczty GdańskiejMapka, a także drobne "przesunięcie" istniejącego przejścia na wysokości ul. CeynowyMapka.

W środku pętli, w ramach idei "Zielonej Poczekalni", wprowadzone mają zostać dodatkowe nasadzenia zieleni (na grafice teren oznaczony jako 3a). Proponuje się także urządzenie kolejnego zieleńca w kierunku ul. Wita Stwosza (3b). Będzie on jednak zlokalizowany na uboczu ciągów pieszych, na zapleczu zabudowy i odseparowany torowiskiem tramwajowym.



Czy urbaniści nie obawiają się, że teren 3b stanie się przestrzenią niebezpieczną i szybko ulegnie degradacji?

- Zarówno torowisko, jak i pozostałe zagospodarowania mogą być realizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo, poprawę jakości i estetyki przestrzeni. Wewnętrzny teren zieleni stanie się buforem dla istniejącej zabudowy i poprawi jakość zamieszkania. Wskazane w opracowaniu tereny 3a i 3b mają pełnić także funkcje "zielonych łączników" z gęstą siecią nowych powiązań pieszych umożliwiających ominięcie ruchliwych ulic - przekonuje Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG, podkreślając, że zagospodarowanie terenu 3b wprowadzone zostało na wniosek mieszkańców.
Teren oznaczony w opracowaniu GPL jako 3b. Teren oznaczony w opracowaniu GPL jako 3b.

Pawilony handlowe zastąpione niewielką zabudową



Wracając w bezpośrednie sąsiedztwo pętli: od strony ul. Obrońców Westerplatte (1a) przewiduje się usunięcie istniejących prowizorycznych pawilonów na rzecz nowego niewielkiego budynku, który jednak będzie znacznie odsunięty od al. Grunwaldzkiej i nie domknie urbanistycznie narożnika skrzyżowania, ani też nie przesłoni mało atrakcyjnego wizualnie łuku torów tramwajowych.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.
Czy pętla Oliwa nie zasługuje na porządną śródmiejską zabudowę zamiast kolejnego prowincjonalnego obiektu?

- Zaproponowana kubatura nowego obiektu wynosi ok. 400 m kw. - ponad dwukrotnie więcej od istniejących pawilonów - zwraca uwagę Zaborowska. - W wizji zagospodarowania sąsiedniego placu 1a [otoczenie istniejących pawilonów-red.] dopuszczono ażurowe zadaszenie przestrzeni wraz z nowym obiektem. Możliwa jest też realizacja obiektu wyższego - zgodnie z obowiązującym planem.
  • Pawilony przy pętli tramwajowej przewidziane do zastąpienia jednym nowym budynkiem.
  • Pawilony przy pętli tramwajowej przewidziane do zastąpienia jednym nowym budynkiem.
Artykuł z 2018 r.: modernizacja zamiast likwidacji pętli w Oliwie Artykuł z 2018 r.: modernizacja zamiast likwidacji pętli w Oliwie

Ślepa ściana kamienicy i parterowy pawilon wizytówką Oliwy?



Po północnej stronie pętli tj. przy parku Oliwskim (1b) w opracowaniu GPL również zwycięża podejście urbanistyczne z nikłą intensywnością zabudowy, czyli utrzymaniem parterowego pawilonu handlowego przy "ślepej" ścianie kamienicy i to mimo odsunięcia torów od zabudowy i ich "wyprostowania" po tej stronie pętli.

- Przylegająca do kamienicy działka prywatna nie ma parametrów umożliwiających uzupełnienie pierzei zabudowy od strony ul. Opata Jacka Rybińskiego, a pozostała przestrzeń docelowo będzie zajęta pod układ torowiska i przystanku. Bardziej zasadnym stało się zorganizowanie bezpiecznej i funkcjonalnej przestrzeni, z której już teraz często korzystają mieszkańcy i pasażerowie - argumentuje przedstawicielka BRG.
Choć układ torowy po przebudowie zostanie odsunięty od zabudowy, to w opracowaniu GPL nie przewiduje się domknięcia pierzei, lecz utrzymanie parterowego pawilonu. Choć układ torowy po przebudowie zostanie odsunięty od zabudowy, to w opracowaniu GPL nie przewiduje się domknięcia pierzei, lecz utrzymanie parterowego pawilonu.

Utrzymanie skweru, nowe nasadzenia drzew i uspokojenie ruchu



Ponadto w ramach opracowania przewiduje się utrzymanie skweru im. Marka Bezruczki przy ul. Kaprów (3c) z zaleceniem wprowadzenia akcentu kompozycyjnego (np. elementu sztuki) w osi ul. Poczty Gdańskiej oraz uspokojenie ruchu w bezpośrednim sąsiedztwie.

Strefą uspokojonego ruchu powinna być również objęta ul. Poczty Gdańskiej, która po realizacji przejścia dla pieszych stanie się głównym połączeniem pieszym z dworcem kolejowym.

Należy także odnotować postulat nowych nasadzeń szpalerowych drzew wzdłuż al. Grunwaldzkiej jako zielonego buforu od pętli tramwajowej.

Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść

Opracowanie we współpracy z lokalną Radą Dzielnicy



Jak informuje BRG, opracowanie GPL dla rejonu pętli tramwajowej powstało przy współpracy z Radą Dzielnicy Oliwa, która przekazała najważniejsze postulaty mieszkańców. Ostateczna wersja dokumentu zyskała pozytywną opinię Zarządu Rady Dzielnicy w lipcu 2023 r.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (116)

  • Mieszkam przy pętli

    I nie wyrażam zgody na te pseudo ulepszenia. Szkoda pieniędzy. Robienie żeby robić. Jak coś to przydadzą się drzewa na pasie dzielącym Al.Grunwaldzka. Może w końcu da to mieszkańcom trochę prywatności i wygłuszenia od tego niekontrolowanego hałasu!!! Nie mówię tu o klasycznym ruchu ulicznym tylko o tych psycholach co specjalnie montują rury klozetowe do aut i motorów żeby bardziej hałasować. Szanowna rado dzielnicy, zajmijcie się problemami które na prawdę dotyczącą mieszkańców i tej dzielnicy a nie wyszukujecie sobie sztuczne inwestycje, dla sztuki, oby wydac pieniądze i na siłę uszczęśliwiać faktycznie mieszkające tu osoby.

    • 23 0

  • Od tej petli sie odpierdutta

    Jak od skweru inwalidów!
    Też chcieliście tam robić na siłę rewolucję!
    Finalnie parę ławek by wystarczyło,jak w całej dIelnicy. Wielka rado zacznijcie myśleć!

    • 23 3

  • wszystko pięknie..

    Ciekawe tylko czy w tych pięknych zieleńcach i drzewach motorniczy dalej kijem będzie zmieniał kierunek jazdy....?

    • 15 0

  • Oliwa

    Po prostu szajba!!

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Wreszcie te obskorne budy pamietajace Gierka zostana usuniete no narazie to jest miejsce wstydu (1)

    • 12 14

    • ehhh ile się tam piwerek wypiło z kumplami

      zostawcie w spokoju takie wspaniałe miejsca

      • 0 0

  • Najbardziej dziadowski

    jest tem budynek należący do ztm

    • 11 0

  • Chciałem tam namiot rozstawić

    Przecież nie ma zakazu. Myślicie, że dostałbym mandat? Jedną noc na trzeźwo sobie zrobić pod jedną z choinek.

    • 4 1

  • Byleby

    Zachował się bar piwny gdzie lubie po pracy wpasc na piwko i najlepsze saszłyki w mieście.

    • 7 4

  • Dodatkowe przejscie? Ktos oszalal chyba (3)

    Budować przejscie odległe o 50m od obecnego? Ktoś oszalał naprawdę. To powinno byc karalne absolutnym zwolnieniem że stanowiska osoby która w ogóle daje takie pomysły. Poszekalnia zielona to jakaś pomyłka. Codziennie wysiadam na pętli w oliwie i ani razu od czasu jej powstania nie widzialem tam nikogo prócz meneli z piwem. Urzędnicy nie powinni mieć wpływu na wymyślanie tych bzdurnych pomysłów bo są kompletnie odklejeni od rzeczywistości!

    • 31 1

    • Opinia wyróżniona

      jakie 50 metrów (2)

      Raczej 150 m. A to oznacza, że od dworca do większości adresów w Oliwie nadrabia się teraz pieszo 300 m za każdym razem dla wygody kierowców. Zresztą wątpliwej bo dodatkowe światła w tym samym rytmie niczego nie opóźnią.,

      • 14 17

      • Zmierzyłem. 88 metrów od krawędzi aktualnych pasów do krawędzi planowanych. Trudno odnaleźć sens robienia w tym miejscu przejścia.

        • 5 1

      • Czy ja na serio widzę wpis który ma za przeproszeniem b*l d**pt.ze musi przejście 150m dalej? Nie jestem kierowcą i nie mam prawa jazdy, ale w życiu bym nie pomyślała o tym żeby mieć problem z dojściem do dworca zamiast 100 to 300 metrów. I nadal mówimy o dworcu kolejowym a nie przystanku...

        • 5 0

  • Najpierw zabierzcie plakaty wyborcze

    Niby #gdanskbezplastiku a wszędzie politycy wieszają banery

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane