• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy posłać zdrowe dziecko do grupy z dziećmi niepełnosprawnymi?

Elżbieta Michalak
23 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dobrze prowadzone przedszkole integracyjne jest wspaniałym rozwiązaniem zarówno dla dzieci z lekką niepełnosprawnością, jak i dla dzieci zdrowych. Dobrze prowadzone przedszkole integracyjne jest wspaniałym rozwiązaniem zarówno dla dzieci z lekką niepełnosprawnością, jak i dla dzieci zdrowych.

Działające w przedszkolach grupy integracyjne mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Sprawdziliśmy, które trójmiejskie przedszkola otwierają takie grupy od września i jakie korzyści (lub zagrożenia) niosą one dla dzieci - zarówno zdrowych, jak i niepełnosprawnych

.

Czy posłał(a)byś swoje dziecko do grupy integracyjnej?

Przedszkola integracyjne to placówki, do których uczęszczają dzieci w pełni zdrowe, oraz niepełnosprawne umysłowo lub fizycznie (ruchowo, niewidzące i niedowidzące, niesłyszące i słabosłyszące, z autyzmem, niedostosowane społecznie albo dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną). Te przedszkola prowadzą tzw. grupy integracyjne, w skład których wchodzi do 25 osób, w tym nie więcej niż pięciu uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania wydają po wcześniejszym zbadaniu dziecka poradnie psychologiczno-pedagogiczne. W zależności od stopnia niepełnosprawności, dzieci mogą trafić bądź do przedszkola specjalnego, bądź do grupy integracyjnej, o ile pozwala na to stan ich zdrowia. Pisaliśmy o tym niedawno w artykule na temat przedszkoli specjalnych i grup integracyjnych.

W każdym przedszkolu realizowany jest taki sam program nauczania, dlatego dzieci mają równe szanse. Nie inaczej jest w przypadku grupy integracyjnej, z tą różnicą, że dzieci z grup integracyjnych mają do swojej dyspozycji dodatkową pomoc - nauczyciela lub specjalistę wspomagającego.

W rozpoczynającym się niebawem roku przedszkolnym w Sopocie i Gdańsku powstanie siedem grup integracyjnych. W sopockim przedszkolu nr 12 ruszy jeden taki oddział, a w gdańskich przedszkolach nr 35, 48 i 81 sześć kolejnych. Dodatkowo w Sopocie działają cztery przedszkola niepubliczne, które przyjmują dzieci niepełnosprawne z różnymi dysfunkcjami, między innymi rzadko jeszcze spotykane przedszkole stricte integracyjne: Tuptusie - jedyna tego typu placówka na terenie Polski Północnej, z oddziałami w Rumii i w Wejherowie.

W gdyńskich przedszkolach jest inne podejście do integracji dzieci niepełnosprawnych i zdrowych. Każde z 37 miejskich przedszkoli może przyjąć dzieci niepełnosprawne. Choć nie tworzy się tu zwykłych grup integracyjnych, rok rocznie do gdyńskich przedszkoli trafia 40-60 dzieci z orzeczeniami. Jak to się dzieje? Kiedy rodzic wybierze placówkę, dyrektor zatrudnia dodatkowych specjalistów i nauczycieli wspomagających - jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

Z punktu widzenia rodzica, także dziecka zdrowego, przedszkola i grupy integracyjne mają sporo plusów. Po pierwsze: grupy są mniej liczne, liczba dzieci w nich nie może przekraczać 25. Do każdej z grup uczęszcza nie więcej niż pięcioro dzieci z orzeczeniem. Po drugie: zatrudniani są dodatkowi nauczyciele posiadający specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne, m.in. psychologowie, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, rehabilitanci. Jest też możliwość zatrudnienia pomocy nauczyciela. Dzieci niepełnosprawne mają szansę obcowania z realnym światem i ze zdrowymi rówieśnikami, a ci z kolei mogą uczyć się wyrozumiałości i akceptacji.

- Dobrze prowadzone przedszkole integracyjne jest wspaniałym rozwiązaniem zarówno dla dzieci z lekką niepełnosprawnością, jak i dla dzieci zdrowych. W mniej licznej grupie dzieci mają zapewnioną profesjonalną opiekę wielu specjalistów. Dzieci z niepełnosprawnością uczą się przez naśladownictwo, natomiast dzieci zdrowe mają okazję do wykształcenia większej tolerancji, odpowiedzialności i opiekuńczości - przyznaje Magdalena Giers, psycholog dziecięcy.

Jednak część rodziców ma obawy czy ich dzieci powinny na co dzień przebywać z dziećmi niepełnosprawnymi. Podobne obawy kilka lat temu wyraził jeden z polskich publicystów i polityków, Janusz Korwin-Mikke: - Swojego dziecka [do klasy z dziećmi niepełnosprawnymi - przyp. red.] bym nie posłał. Oczywiście, że nie. Dlatego, że jeśli ja sam się jąkam i przebywam z człowiekiem, który się jąka, to ja zaczynam się jąkać jeszcze bardziej.

Taka postawa nie jest odosobniona. Rodzice dzieci zdrowych bywają niemili i źle traktują rodziców dzieci z niepełnosprawnością.

- Przez długi czas pracowałam w stowarzyszeniu dla osób z niepełnosprawnością i wiem bezpośrednio od rodziców, że często spotykają się z nieprzyjaznym traktowaniem przez rodziców zdrowych dzieci. Zachowania te tak naprawdę podszyte są lękiem o zdrowie własnych dzieci, nieświadomością problemu a nawet uprzedzeniami i stereotypami - tłumaczy Magdalena Giers. - Pocieszające jest, że coraz więcej młodych osób charakteryzuje duża otwartość i tolerancja - dodaje.

Opinie na temat grup integracyjnych można przeczytać na forum trojmiasto.pl, a ofertę przedszkoli integracyjnych znajdziecie w katalogu trojmiasto.pl.
Elżbieta Michalak

Opinie (133) ponad 200 zablokowanych

  • hydra

    hydra tor - hydra tor, hydra tor

    • 0 0

  • good website platform

    blog here broker

    • 0 0

  • highly praised resource crypto-mining

    hop over to this website https://crypto-mining.club/en/software/xmr-stak-rx-1-0-5-cpu-gpu-randomx-miner-for-windows-linux/

    • 0 0

  • moj starszy synek chodzi do takiej placowki integracyjnej i nie uwazam by bylo to zle miejsce, mlody fajnie sie w niej rozwija. dla corki jednak wybralam inne przedszkole. spodobał nam się Bajkoland w Gdańsku na Jabłoniowej. Mloda szybko łapie słowa wiec poszła do anglojezycznego i to chyba najlepsze miejsce na ziemi :D

    • 0 0

  • pc game deweloper

    game developer - pc game publishers, game publisher

    • 0 0

  • Syn po dwóch latach w grupie integracyjnej

    Mam pytanie do wszystkich zadowolonych z pracy grup integracyjnych. Syn niestety zareagował w ten sposób że zaczął się zachowywać jak te dzieci niepełnosprawne, na początku jeszcze rozumiał kiedy zachowuje się nieprawidłowo ale teraz po dwóch latach pracy w takim przedszkolu moczy się dwa razy w nocy, nie odpowiada na pytania, nie reaguje na podstawowe polecenia a co najgorsze dla niego jest to zachowanie normalne dlatego że dzieci niepełnosprawne tak zachowują się nacodzień w przedszkolu. Panie przedszkolanki nie próbują nawet zrozumieć tematu. W jaki sposób przywrócić takiemu dziecku normalne postrzeganie świata? Posłałem zdrowe dziecko do przedszkola a teraz mam mu załatwić takie zaświadczenie jak inne dzieci mają?

    • 0 0

  • nvidia inspector download

    nvidia profile inspector - nvidia inspector последняя версия, nvidia inspector 2.13

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (3 opinie)

(3 opinie)
28 zł
wystawa

Kosmiczna Baza - Mobilne Centrum Nauki

35 zł
wystawa

Najczęściej czytane