- 1 Jemy na mieście: Aichi (dobrze) Gotuje (70 opinii)
- 2 Psiorbet, tatar lub psierogi. Menu dla psów (184 opinie)
- 3 Azjatycki Market na Ulicy Elektryków (40 opinii)
- 4 Craft Beer Fiesta: święto miłośników piwa (124 opinie)
- 5 Za tym teraz szaleje kulinarny internet (27 opinii)
- 6 Sprawca tej dziwnej kradzieży namierzony (105 opinii)
Pierogi ukraińskie zamiast ruskich. Restauratorzy zmieniają nazwę
Kulinarna rewolucja czy powrót do korzeni? Na skutek bieżących wydarzeń na Ukrainie restauratorzy z całej Polski wykreślają z menu "pierogi ruskie". Nie oznacza to jednak, że miłośnicy pierogów z ziemniakami i twarogiem muszą się z nimi pożegnać. Zmiana dotyczy wyłącznie nazwy - od teraz w menu królują pierogi "ukraińskie". Sprawdziliśmy, czy takie zmiany dokonały się też w trójmiejskich restauracjach.
Pierogarnie w Trójmieście
O tym, że pierogi ruskie nie mają nic wspólnego z Rosją, wiadomo już od dawna. Uwielbiane przez Polaków pierogi z gotowanymi ziemniakami, twarogiem i podsmażoną cebulą pochodzą tak naprawdę z Rusi Czerwonej, czyli historycznej krainy na południowo-zachodniej Ukrainie oraz w południowo-wschodniej Polsce. Nazwa "pierogi ruskie" jest więc nie tylko nieadekwatna, ale w obecnej sytuacji przywołująca złe skojarzenia.
Zobacz także: Murale Mariusza Warasa instrukcją w sprawie Ukrainy
Na zmianę nazwy pierogów zdecydowała się m.in. Stara Pierogarnia. Nie dość, że kupimy tam "pierogi ukraińskie", to właściciele zapraszają wszystkich uchodźców wojennych na darmowy, dwudaniowy obiad.
"Pierogi z twarogiem i ziemniakami" zamiast popularnych ruskich kupimy też w restauracji Tenisowa. Restauracja zdecydowała się też przeznaczyć 10 proc. marcowego utargu z pierogów na pomoc humanitarną dla Ukrainy.
- Jeszcze nie zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, ale rozważamy tę możliwość i jesteśmy skłonni to zrobić, jeśli taka nazwa zacznie funkcjonować - mówi Aleksandra Pachla z restauracji Na Pierogi.
Pierogi ukraińskie znalazły się już w menu Baru Mlecznego Domowy oraz w bufecie Teatru Muzycznego w Gdyni. Na zmianę zdecydował się też Bar Mleczny Słoneczny. Pierogów ruskich nie znajdziemy również w menu restauracji Lucynka ani w Pierogarni u Dzika, gdzie zastąpiły je pierogi lwowskie. W dodatku właściciele obu tych restauracji zobowiązali się przygotować 5 tys. mrożonych pierogów i przekazać je ośrodkom przyjmującym Ukraińców. Szczegóły tej akcji są jeszcze ustalane.
Jak pomagać uchodźcom z Ukrainy? Lista miejsc przyjmujących dary
W niektórych trójmiejskich restauracjach nazwa pierogi ruskie nigdy nie funkcjonowała w menu. W sieci pierogarni Mandu widnieją one jako "pierogi tradycyjne gotowane z białym twarogiem, ziemniakami podawane z białą cebulą zasmażaną na boczku". Natomiast w pierogarni Stary Młyn możemy zamówić "pierogi zza miedzy wschodniej".
Są jednak restauratorzy, którzy choć na zmianę nazwy się nie decydują, mają na pierogi ruskie swój własny pomysł. Pierogarnia Pierożek postanowiła przekazać cały dochód z ubiegłoweekendowej sprzedaży wspomnianego przysmaku na fundację wspierającą ukraińskich uchodźców.
Miejsca
Opinie (282) ponad 20 zablokowanych
-
2022-03-01 15:30
Opinia wyróżniona
Ruskie, nie rosyjskie (7)
Tak samo jak nie mówi się język ruski, tylko rosyjski, bo z Rosji, a nie z Rusi. Jak ktoś napisał w komentarzach, sami napisaliście skąd wywodzi się nazwa tych pierogów. Dla mnie na zawsze pozostaną pierogami ruskimi i nigdy nie kojarzyły mi się z Rosją. Wymyslanie, że będą teraz pierogami z zmieniakami i.... bla bla bla jest sianiem niepotrzebnego zamętu
- 114 10
-
2022-03-14 14:55
przed wojną nie mówiło się ruskie tylko lwowskie
- 0 0
-
2022-03-02 13:31
Otoz to. Jakies szaleństwo
- 2 1
-
2022-03-01 22:39
Racja
Mam identyczne zdanie - ruskie nie znaczy rosyjskie. Oj pismaki a nie prawdziwi dziennikarze. .
- 11 0
-
2022-03-01 21:29
Ruś = Russia (łac.) = Rosja (2)
Zanim zaczniesz się wymądrzać, sprawdź.
- 2 17
-
2022-03-14 14:57
Kłamiesz - róznych Rusi było co najmniej 5
- 0 0
-
2022-03-01 22:13
niestety nie
no niestety, ale nie. Ruś = Ruthenia (łac.) != Rosja za nic.
- 9 0
-
2022-03-01 21:01
Pierogi ruskie - nazwa podchodzi od województwa ruskiego
Które mieściło się w okolicy Małopolski
Wiec nawet tu nie chodzi o Rus ;)
Pozdrawiam- 9 1
-
2022-03-01 10:42
Opinia wyróżniona
Sianie niepotrzebnego zamętu (14)
Może zamiast wymyślać takie głupoty, lepiej realnie wesprzeć Ukraińców i procent z utargu przeznaczyć na pomoc lub jakkolwiek inaczej, tak jak to robią niektórzy restauratorzy. Zmiana nazwy to jest tylko sianie niepotrzebnego zamętu.
- 151 45
-
2022-03-02 11:09
Przecież spora część lokali właśnie przeznacza te dochody na realną pomoc. Poza tym, myślę że ten symboliczny gest znaczy dla Ukrainy teraz naprawdę dużo.
- 1 0
-
2022-03-01 12:53
Potrzebny zamęt kulinarny,który zakończy temat nazewnictwa,pora zawsze na to jest dobra. (4)
Ruskie pierogi są z wołowiny i śmierdzą,i nie polecam.Pierogi ukrąrainskie są smaczne i do tej pory funkcjonowały jako ruskie w nawiązaniu do Rusi Kijowskie w nazwie.
- 1 14
-
2022-03-01 13:50
(2)
Pierogi ruskie, ignorancie / klamco, sa z twarogiem i ziemniakami.
- 10 1
-
2022-03-01 15:55
U ruskich pierogi są śmierdzące i z wołowiny dyletancie. (1)
- 0 6
-
2022-03-01 16:25
Wlascicielu pustej czaszki, rozmowa nie dotyczy ruskich nazw pierogow w Moskwie, tylko tzw. ruskich pierogow w Polsce.
- 10 0
-
2022-03-01 13:04
No właśnie. Pierogi są niewinne !
- 12 2
-
2022-03-01 12:39
Przeczytaj jeszcze raz artykuł.
- 3 2
-
2022-03-01 12:01
(6)
Chlopie, około 4 mln Ukraińców jest w Polsce. Pracują, zarabiają i normalnie żyją. Niech każdy z nich wyskoczy z przysłowiowej "stówki" na głowę a da to kwotę 400 mln złotych i niech ta kwota będzie przeznaczona na pomoc ich rodakom. Mało?
- 24 12
-
2022-03-01 12:49
(5)
Biorąc pod uwagę fakt, że na Ukrainie żyje ok. 40 mln ludzi i z każdym dniem coraz więcej z nich traci życie, zdrowie i dorobek całego życia, to tak, okaże się, że to mało. Na pewno Ukraińcy wspierają swoich rodaków, ale jeden kraj zniszczeń wojennych sam nie udźwignie. Dowód: to, jak długo my podźwigaliśmy się z II wojny światowej i jak długo próbujemy się pozbierać po latach komunizmu...
- 13 11
-
2022-03-01 14:42
(1)
Mam tylko nadzieje ze teraz Polak w tym kraju tez bedzie mógł pracowac, a Janusze biznesu nie będą wykorzystywać sytuacji do tworzenia taniej siły roboczej.
- 10 0
-
2022-03-01 16:24
Popieram, ale mam tez nadzieje, ze ludzkie imiona (i to piekne) nie beda uzywane w formie inwektyw.
- 0 3
-
2022-03-01 13:49
(2)
Może pora sie poddac wobez dramatycznej roznicy potencjalow?
- 5 9
-
2022-03-01 13:58
Paszoł won (1)
Ruski trolu!
- 7 6
-
2022-03-01 14:09
Paszoł won
Bandyto z UPA! Zadowolony jestes z zaproponowanego przez siebie poziomu konwersacji?
- 5 8
-
2022-03-01 07:12
Opinia wyróżniona
Nazwa jest adekwatna (26)
Sami przytoczyliscie jej etymologię.
Nie ma najmniejszego sensu w "politpoprawnej" korekcie wielowiekowych nazw potraw (jak chocby placek cygański czy karp po zydowsku) tylko ze względu na chwilowe skojarzenia.- 228 13
-
2022-03-01 17:11
No właśnie. Zresztą ta nazwa nie powinna nam się kojarzyć z Rosją. To nie są pierogi rosyjskie tylko ruskie.
Po polsku 'russkij jazyk' to język rosyjski nie ruski.
- 5 0
-
2022-03-01 16:27
A po drugie ...
Ruskie to nie to samo co rosyjskie.
- 6 1
-
2022-03-01 14:58
Ignoranci i nieucy (2)
Żeby to jeszcze miało coś wspólnego z poprawnością polityczną! Ja nie mam nic przeciwko zmianie nazwy dania, jeśli kogoś ona uraża, bo wszystko mi jedno co jem, ale widzę ludzi oburzających się na nazwę, która z Rosją nie ma nic wspólnego i jedyne co z tego wynika, widać jaka banda ignorantów i nieuków siedzi w internecie. Założę się też, że przy okazji większość nie widzi błędu w nazywaniu Rosjan Ruskami.
- 12 0
-
2022-03-01 16:28
Wg niektórych Ruś Kijowska to taki sam wróg jak pierogi :D
- 4 0
-
2022-03-01 15:59
Jakich rosjan,jakich ruskich to są faszyści mordujący dzieci.
- 1 6
-
2022-03-01 12:11
Nazwa nie jest adekwatną,ruskie pierogi są z wołowiny,ukraińskie są inne. (1)
- 0 10
-
2022-03-01 14:11
Ruskie pierogi sa bez miesa!!!
- 9 0
-
2022-03-01 12:08
Zmiana jest konieczna z punktu widzenia kulinarnego. Ruskie pierogi sprzedawane u nich są zmwolowiny i strasznie śmierdzą. (13)
Pierogi ruskie Ukraińskie to inne smaczne pierogi,taka to jest prawda z tymi pierogami.
- 0 17
-
2022-03-01 13:43
To nie jest prawda, tylko twoja subiektywna opinia.
- 0 1
-
2022-03-01 12:50
(11)
Francuskie sery też strasznie śmierdzą.
- 14 1
-
2022-03-01 12:58
Francuskie sery pachną francuskim serem,ruskie pierogi śmierdzą. Pawia!puscisz jak powachasz. (9)
- 0 15
-
2022-03-01 14:16
Ty zas pachniesz banderowskim śmieciem. (3)
- 2 1
-
2022-03-01 14:32
z deszczu pod rynnę widzę w tych komentarzach. (2)
- 0 3
-
2022-03-01 15:37
Niby dlaczego? Przecież nie napisałem, ze cuchnie, a powinienem był. (1)
- 1 1
-
2022-03-01 16:57
Nie no jasne, poziom hasła wytrychu z dzieciństwa "ja niechcący"
- 1 0
-
2022-03-01 14:11
(2)
Ja pawia puszczam na widok i**oty.
- 3 0
-
2022-03-01 15:57
Obejrzyj się w lustrze,tylko weź miseczkę (1)
- 0 4
-
2022-03-01 16:27
Napisalam, ze na widok i**oty, wiec to niemozliwe. Widok ciebie jest za to jest doskonaly jako katalizator.
- 1 1
-
2022-03-01 13:38
ty masz coś z głową? jednemu mięso pachnie, innemu śmierdzi, to osobiste preferencje. mi śmierdzi wieprzowina a nie latam po forach i nie bełkoczę o śmierdzących schabowych.
- 7 1
-
2022-03-01 13:01
Jeszcze za mało, jeszcze coś wymyśl, będziesz lepszy, fajniejszy i bardziej super.
Tylko sobie gdzieś to wszystko zapisz, bo jak wiatr zawieje w inną stronę to już będziesz miał gotowe inwektywy.- 10 1
-
2022-03-01 12:56
Ruskie śmierdzą bo się nie myją
- 1 14
-
2022-03-01 10:04
(2)
Etymologia nie ma wiele wspólnego z obecnym rozumieniem słowa (weź pod uwagę choćby bieliznę...). Jak się komuś nazwa "ruskie" źle kojarzy, może nie mieć ochoty jej używać. I tyle. Nie chodzi o poprawność, nie rozmywaj problemu.
- 6 26
-
2022-03-01 14:10
(1)
Jak się komuś pierogi ruskie kojarzą z Putinem, chyba pora na wizyte u lekarza.
- 22 3
-
2022-03-02 12:07
W takim wypadku to już chyba tylko weterynarz!
Bo to już jest na "zwięrzęcym" poziomie intelektu...
- 2 0
-
2022-03-01 09:08
Ale taka h..a sie dzieje ze wszystkim (1)
Jak bylo calkiem niedawno z "murzynek bambo"? Niedlugo połowy slow zabronią bo będą obraźliwe, dyskryminujące, obelzywe
- 43 7
-
2022-03-01 09:44
A najśmieszniejsze jest to, że potem zamienniki też się robią obraźliwe - pewnie za chwilę nazwanie kogoś otyłym będzie obraźliwe, bo już się nie mówi gruby. Ale nazewnictwo nie zmienia stanu rzeczy, więc otyły będzie tak samo otyły, jak gdy był gruby.
No i oczywiście to wszystkie nazwy najbardziej obrażają osoby których bezpośrednio nie dotyczą.- 22 3
Wszystkie opinie
-
2022-03-01 07:09
ruskie (10)
to słowo będzie przez najbliższe pokolenia, źle widziane i negatywnie odbierane.
- 22 44
-
2022-03-01 07:18
zawsze było...
- 14 3
-
2022-03-01 08:31
nigdy nie jadłem pierogów ruskich czy teraz ukraińskich ale mam pytanie z czym są te pierogi ? (7)
....bo jem tylko z mięsem i rzadko ze szpinakiem ....
- 5 4
-
2022-03-01 08:34
Nie jadłeś? Są chyba najbardziej popularne. (6)
Farsz składa się z ugotowanyvh ziemniaków i twarogu z dodatkiem podsmażonej na złoto cebulki. Wszystko doprawione solą i pieprzem.
- 6 4
-
2022-03-01 09:08
dzięki za info ....ale to nie dla mnie ziemniaki + twaróg ...... (2)
- 8 3
-
2022-03-01 09:09
Ble. Też nie lubię :) (1)
- 7 1
-
2022-03-01 09:50
Ja też nie jem !
- 5 1
-
2022-03-01 09:49
(1)
To obrzydlistwo ! Nigdy bym nie zjadł . Wolę z mięsem albo kapustą .
- 3 8
-
2022-03-01 10:01
Sam jesteś odrzydlistwo
Najlepsze pierogi. Podkreślam Pierogi!
- 7 4
-
2022-03-01 11:17
No to już wiem...
... dlaczego ruskich nie znoszę!
- 2 3
-
2022-03-01 12:15
amerykanskie po zrzucie 2 bomb atomowych na japonie kojarza sie tylko z zabijaniem dla swoich korzysci
Ewentualne watliwosci rozwiali pozniej napadajac na wietna, irak, afganistan, syrie...
- 5 6
-
2022-03-01 07:12
Opinia wyróżniona
Nazwa jest adekwatna (27)
Sami przytoczyliscie jej etymologię.
Nie ma najmniejszego sensu w "politpoprawnej" korekcie wielowiekowych nazw potraw (jak chocby placek cygański czy karp po zydowsku) tylko ze względu na chwilowe skojarzenia.- 228 13
-
2022-03-01 07:26
Golonka po bawarsku ze sznapsem jakoś przetrwały II WW i nawet za prylu komuchy nie ingerowały w przyzwyczajenia kulinarno-językowe Polaków ;)
- 10 1
-
2022-03-01 09:08
Ale taka h..a sie dzieje ze wszystkim (1)
Jak bylo calkiem niedawno z "murzynek bambo"? Niedlugo połowy slow zabronią bo będą obraźliwe, dyskryminujące, obelzywe
- 43 7
-
2022-03-01 09:44
A najśmieszniejsze jest to, że potem zamienniki też się robią obraźliwe - pewnie za chwilę nazwanie kogoś otyłym będzie obraźliwe, bo już się nie mówi gruby. Ale nazewnictwo nie zmienia stanu rzeczy, więc otyły będzie tak samo otyły, jak gdy był gruby.
No i oczywiście to wszystkie nazwy najbardziej obrażają osoby których bezpośrednio nie dotyczą.- 22 3
-
2022-03-01 10:04
(2)
Etymologia nie ma wiele wspólnego z obecnym rozumieniem słowa (weź pod uwagę choćby bieliznę...). Jak się komuś nazwa "ruskie" źle kojarzy, może nie mieć ochoty jej używać. I tyle. Nie chodzi o poprawność, nie rozmywaj problemu.
- 6 26
-
2022-03-01 14:10
(1)
Jak się komuś pierogi ruskie kojarzą z Putinem, chyba pora na wizyte u lekarza.
- 22 3
-
2022-03-02 12:07
W takim wypadku to już chyba tylko weterynarz!
Bo to już jest na "zwięrzęcym" poziomie intelektu...
- 2 0
-
2022-03-01 12:08
Zmiana jest konieczna z punktu widzenia kulinarnego. Ruskie pierogi sprzedawane u nich są zmwolowiny i strasznie śmierdzą. (13)
Pierogi ruskie Ukraińskie to inne smaczne pierogi,taka to jest prawda z tymi pierogami.
- 0 17
-
2022-03-01 12:50
(11)
Francuskie sery też strasznie śmierdzą.
- 14 1
-
2022-03-01 12:56
Ruskie śmierdzą bo się nie myją
- 1 14
-
2022-03-01 12:58
Francuskie sery pachną francuskim serem,ruskie pierogi śmierdzą. Pawia!puscisz jak powachasz. (9)
- 0 15
-
2022-03-01 13:01
Jeszcze za mało, jeszcze coś wymyśl, będziesz lepszy, fajniejszy i bardziej super.
Tylko sobie gdzieś to wszystko zapisz, bo jak wiatr zawieje w inną stronę to już będziesz miał gotowe inwektywy.- 10 1
-
2022-03-01 13:38
ty masz coś z głową? jednemu mięso pachnie, innemu śmierdzi, to osobiste preferencje. mi śmierdzi wieprzowina a nie latam po forach i nie bełkoczę o śmierdzących schabowych.
- 7 1
-
2022-03-01 14:11
(2)
Ja pawia puszczam na widok i**oty.
- 3 0
-
2022-03-01 15:57
Obejrzyj się w lustrze,tylko weź miseczkę (1)
- 0 4
-
2022-03-01 16:27
Napisalam, ze na widok i**oty, wiec to niemozliwe. Widok ciebie jest za to jest doskonaly jako katalizator.
- 1 1
-
2022-03-01 14:16
Ty zas pachniesz banderowskim śmieciem. (3)
- 2 1
-
2022-03-01 14:32
z deszczu pod rynnę widzę w tych komentarzach. (2)
- 0 3
-
2022-03-01 15:37
Niby dlaczego? Przecież nie napisałem, ze cuchnie, a powinienem był. (1)
- 1 1
-
2022-03-01 16:57
Nie no jasne, poziom hasła wytrychu z dzieciństwa "ja niechcący"
- 1 0
-
2022-03-01 13:43
To nie jest prawda, tylko twoja subiektywna opinia.
- 0 1
-
2022-03-01 12:11
Nazwa nie jest adekwatną,ruskie pierogi są z wołowiny,ukraińskie są inne. (1)
- 0 10
-
2022-03-01 14:11
Ruskie pierogi sa bez miesa!!!
- 9 0
-
2022-03-01 14:58
Ignoranci i nieucy (2)
Żeby to jeszcze miało coś wspólnego z poprawnością polityczną! Ja nie mam nic przeciwko zmianie nazwy dania, jeśli kogoś ona uraża, bo wszystko mi jedno co jem, ale widzę ludzi oburzających się na nazwę, która z Rosją nie ma nic wspólnego i jedyne co z tego wynika, widać jaka banda ignorantów i nieuków siedzi w internecie. Założę się też, że przy okazji większość nie widzi błędu w nazywaniu Rosjan Ruskami.
- 12 0
-
2022-03-01 15:59
Jakich rosjan,jakich ruskich to są faszyści mordujący dzieci.
- 1 6
-
2022-03-01 16:28
Wg niektórych Ruś Kijowska to taki sam wróg jak pierogi :D
- 4 0
-
2022-03-01 16:27
A po drugie ...
Ruskie to nie to samo co rosyjskie.
- 6 1
-
2022-03-01 17:11
No właśnie. Zresztą ta nazwa nie powinna nam się kojarzyć z Rosją. To nie są pierogi rosyjskie tylko ruskie.
Po polsku 'russkij jazyk' to język rosyjski nie ruski.
- 5 0
-
2022-03-01 07:15
To jest jakaś paranoja (6)
Czy wódka Gorbaczow też zmieni etykietę na np. Zelensky? Zwykli obywatele Rosji nie chcą tej wojny.
- 87 17
-
2022-03-01 07:32
Nie (3)
Interesuje mnie to. Jak nie chcą wojny to niech protestują przeciwko.
- 19 8
-
2022-03-01 08:17
(2)
Oni mają taką cenzurę, że 2/3 Rosjan nie wierzy, że tam się coś dzieje.
- 14 1
-
2022-03-01 08:29
Tak. I lubią silna władzę i jaktu ktoś wczoraj zauważył
Że to charakterystyczne dla azjatyckich państw. Tylko że tu jest Europa i obowiązują europejskie wartości demokracji. Rosja jak chce żyć i działać w Europie nie może oczekiwać że państwa europ zaakceptują autorytarne standardy obce Europie. Chyba że rosjanie chcą żyć tylko w Azji.
- 13 1
-
2022-03-01 08:30
To nie cenz.ura, to prawda. 2/3 myśli, a 1/3 zastraszona jak u nas ko.widem.
- 4 8
-
2022-03-01 07:42
Zwykli obywatele niech ruszą tyłek
Jakby miliony wyszły w Rosji na ulicę to Putin by zmiękł a tak robi co chce bo zwykli chcą imperium
- 15 3
-
2022-03-01 07:50
Kiedy problem jest właśnie w zwykłych obywatelach.
Dzięki nim Putin jest przy władzy od dziesięcioleci, a oni ciągle na niego głosują. Muszą się ogarnąć sami, a nie liczyć na ciągła opiekę władzy, która ma im życie organizować a więc musi być silna. Plus to dziecinne podejście że jestem szczęśliwy że inni się mnie boją. Oni karmią autokratę, który niszczy zarówno ich jak i świat.
- 19 4
-
2022-03-01 07:18
(4)
Jacy restauratorzy takie pomysły. Pierogi ruskie, to właśnie ukraińskie, bo w dawnych czasach obecne pogranicze było Rusią (nie ROSJĄ). Rusini lepili pierogi ruskie. Zamiast zmieniać nazwy trzeba edukować ludzi, którzy w opowieściach o Lechu, Czechu i Rusie widzą Rosjan.
- 100 9
-
2022-03-01 07:20
Jak dla kogoś jedynym sposobem na wsparcie jest zmiana nazwy, to niech zmieni ją na pierogi rusińskie
- 11 3
-
2022-03-01 08:46
(1)
Nie. Teraz czasy są że zmienia się historię.
Tak samo w Smoleńsku zginęlo bohatersko ginąć za ojczyznę, elita i kwiat inteligencji narodu polskiego, a Ewa i Adam w raju byli trans.- 9 0
-
2022-03-01 12:25
Adam i Ewa byli czarni, na insta czy tłitku nawet nie wypada powiedzieć o białej, że wygląda jak Ewa z raju bo się BLM zlatują.
- 5 0
-
2022-03-01 11:32
Ruś to bardzo szerokie pojęcie
obejmujące zarówno Ukrainę, Białoruś jak i Ruś Suzdalską (na wschód od Moskwy). Ruś nie ogranicza się do dawnych ziem RP.
- 8 0
-
2022-03-01 07:22
(1)
Tak sie naznaczać :)
Przypomina mi to naznaczanie sie nakladkami: zostań w domu, zaszczep sie, ratuj życie innym, tylko dla zaszczepionych i tp. a potem ręka w nocniku, wstyd i usuwanie niewygodnych skompromitowanych postów :))
Tu będzie to samo.- 39 18
-
2022-03-01 07:31
Won
Za
- 10 8
-
2022-03-01 07:29
Ruskie nie rosyjskie (6)
Ruś rozciągała się od Kijowa po Nowogród. O Moskwie nikt wtedy nawet nie słyszał.
Do szkoły restauratorzy,- 113 4
-
2022-03-01 08:04
(1)
Otóż to. Nie ma czegoś takiego jak Ukraina. Jesr Ruś Kijowska.
- 15 3
-
2022-03-01 09:02
Słowa "Ukraina" 150 lat temu po prostu nie było
To jest z j. polskiego "u kraja", w nowoczesnej polszczyźnie "na skraju". Pan Wołodyjowski pisząc z Chreptiowa do krewnych w rejonie Lwowa mógł napisać, że "służy u kraja Rzeczpospolitej". Jednak z punktu widzenia Rusina zamieszkałego w Żytomierzu "na swoim", 150 lat temu czy 350 lat temu określanie się tym zwrotem byłby to kompletny nonsens. Ponoć koło Lwowa ten wyraz powstał ok. 120 lat temu, z inspiracji wywiadu austriackiego chcącego w tzw. Galicji (czy Lodomerii - pojęcie zapomniane, a istniało) wytworzyć z rusińskich sz0winistów równowagę dla zawsze p0dejrzanych Polaków.
- 17 0
-
2022-03-01 08:06
To nie ma sensu. Polacy w zdecydowanej większości i tak
Nie rozróżniają gdzie była jaka Ruś.
- 16 3
-
2022-03-01 09:47
Takie czasy
Restauracje teraz prowadzą dzieciaki które dostały od rodzicow lokal i nie wiedzą co z nim zrobić, a później wychodzą takie zabawne sytuacje
- 13 1
-
2022-03-01 13:31
Restauratorzy po gimnazjach
I to nie tych przedwojennych. To nie ma co się dziwić.
- 8 1
-
2022-03-01 13:58
Ewentualnie moze podchodzi od
Województwa Ruskiego - czyli okolice Małopolski..
- 4 0
-
2022-03-01 07:29
Opinia wyróżniona
Taka tradycja... (2)
Za PRLu, w barze na pytanie kelnerki "Kto prosił ruskie?" pada odpowiedź "Nikt. Same przyszli."
- 146 6
-
2022-03-01 09:57
Sienkiewicz gardzi ruską wódką?
- 8 0
-
2022-03-01 14:25
w barach
nie ma kelnerek, ale to pisze tak po prostu, bez intencji bycia złośliwym
- 3 1
-
2022-03-01 07:44
Czekam na pierogi ***** Putina (3)
- 15 6
-
2022-03-01 08:37
Nadzienie - proch
- 4 0
-
2022-03-01 13:23
(1)
To będą pierogi z grzybem atomowym
- 1 1
-
2022-03-02 00:03
Naprawdę?
Ruskie (wszystkie!) lecą w Kosmos?!!! Oby!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.