• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coaching to nie sypanie aforyzmami z rękawa

Agnieszka Śladkowska
29 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności. Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności.

Coaching w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie. Niestety liczba nowych coachów nie idzie w parze z jakością, a wzajemne oskarżenia i punktowanie to niechlubny przykład, jak całe środowisko może tracić przez pojedyncze wypowiedzi. Sam coaching zaczął budzić skrajne emocje. Albo pełen zachwyt, albo negację. A coaching to nie telewizyjne przedstawienie, to ciężka praca jeden na jeden bez oklasków i haseł: "Zostań zwycięzcą", "jesteś biedny, bo nie chcesz być bogaty".



Coachem może zostać każdy. Po weekendowym kursie, po przeczytaniu książki, po chwili przemyśleń. To obniża morale w zawodzie. W świecie mediów społecznościowych łatwo zabłysnąć sypiąc aforyzmami z rękawa. Swobodny dostęp do zawodu daje wiele przykładów, z których szydzi internet. Dzięki temu profil Zdelegalizować coaching I rozwój osobisty ma już 34 tys. fanów, a każdy dzień przynosi kolejne osoby, które coaching zaczynają traktować jako rozwiązanie z przymrużeniem oka.
Magda Eliasz, coach biznesowy Magda Eliasz, coach biznesowy

Kiedy w mediach społecznościowych trwa walka między zwolennikami a prześmiewcami coachingu, w organizacjach coaching zyskuje. Powód?

Przynosi wymierne zyski - stwierdza Magda Eliasz, która zajmuje się coachingiem od ośmiu lat, a od pięciu jest coachem w jednej z największych trójmiejskich firm.

Dlaczego coaching wzbudza tak skrajne emocje?

Magda Eliasz: Wiele rzeczy, które coachingiem wcale nie są, nazywa się tak dla uproszczenia. Niektórzy psychoterapeuci zaczęli nazywać tak swoje usługi. W końcu na fakturze czy w rozmowie lepiej wyglądają sesje coachingowe niż psychoterapia. Coach jest też mylony z showmanem, który mową motywacyjną ma pobudzić do osiągania sukcesu. Właściwie ciężko stwierdzić, skąd takie błędy się biorą. Pewnie przez błędne określanie swojej profesji przez samych psychoterapeutów czy showmanów. Kto na tym traci? Przede wszystkim ci, którzy reprezentują wysoki poziom usług. Z dobrym coachingiem wcale nie musi iść w parze wielka sława, co więcej - rzadko idzie. Co więc musí iść? Wyczucie, wiedza i doświadczenia. Dziesiątki, setki przepracowanych przypadków. Coaching dotyka osobowości, więc bez merytorycznego zaplecza ciężko efektywnie, z zyskiem dla klienta poprowadzić cały proces.

Czym w takim razie jest coaching biznesowy, z którym możemy się spotkać w firmach?

Czy chciałbyś, żeby pracodawca umożliwił ci bezpłatne spotkania z coachem?

Najprościej mówiąc coach, czyli trener pomaga klientowi wyznaczyć i zrealizować cel. Np. pracownik niechętnie realizuje zadania ze swojego zakresu obowiązków, nie odpowiada na zapytania współpracowników, jest wycofany w relacjach. Problem zgłasza przełożony. Pracownik, który w procesie coachingowym staje się klientem definiuje wspólnie z coachem cel, którym w tym przypadku jest zmiana postaw i zachowań wobec współpracowników. Rozpoczynamy serię spotkań, pytań, szukamy możliwości, aby w optymalny dla klienta sposób przeprowadzić go przez zmianę. Bo to właśnie klient najlepiej czuje, w jaki sposób dokonać zmiany, a coach weryfikuje deklaracje działań z poszczególnych etapów sesji. Takich przykładów może być więcej: pracownik nie wierzy w swoje siły, brakuje mu motywacji, ma problem z relacjami w zespole, nie radzi sobie w pracy z trudnym klientem, albo ciężko mu przyjąć rolę lidera w zespole, w którym do tej pory był współpracownikiem. To wszystko sytuacje, w których coach może efektywnie pomóc.

Kto zyskuje na takich działaniach?

W coachingu biznesowym zyskuje zarówno pracownik, jak i organizacja, która niekoniecznie musi być zleceniodawcą usługi. Pracownik pogłębia wgląd w siebie, swoje nawyki, postawy wobec wyzwań zawodowych. Wzmocnienie tego, co w pracowniku najlepsze, jest wartością bezcenną. Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności. Organizacja, w której realizowany jest coaching osiąga realnie lepsze wyniki biznesowe oraz zwyczajnie sprawniej realizuje cele eliminując bariery. Prowadzenie coachingu w biznesie jest zazwyczaj bardzo dobrze odbierane i doceniane przez pracowników, a to zwiększa motywację i lojalność wobec pracodawcy, a dalej przekłada się na zaangażowanie w rozwój firmy. Organizacje unikają niepotrzebnej rotacji, zatrzymują najbardziej wartościowy kapitał intelektualny w firmie. Koncentrując uwagę ludzi na rozwiązaniach, a nie problemach, firma staje się rzetelnym partnerem w biznesie.

Czy wiele firm w Trójmieście decyduje się na wprowadzenie coacha?

Coraz więcej. I jest to przemyślana i skalkulowana decyzja o wdrożeniu usługi coachingu w organizacji. Dzisiaj są to nie tylko oddziały międzynarodowych korporacji, gdzie kultura pracy z coachem jest bardziej powszechna i właściwie rozumiana jako wartość. Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwujemy wzrost klientów wśród małych i średnich firm z rodzimym kapitałem. Dla tych klientów przewagę konkurencyjną stanowią doświadczeni menedżerowie i  pracownicy średniego szczebla, którzy z różnych powodów potrzebują wsparcia w uświadomieniu i realizacji swojego zawodowego celu. Bardzo często to sam pracownik podejmuje próbę przepracowania swojego celu biznesowego zwracając się bezpośrednio do coacha. Taka "zewnętrzna" relacja coachingowa może dać klientowi większy komfort. Nikt z firmy nie wymaga rezultatów, nie ma presji.

Kiedy mamy największe szanse, że założenia coachingu uda się zrealizować?

Najefektywniejszą relację coachingową stworzą klient i wybrany, właśnie przez klienta, coach. Rolą coacha jest wspieranie klienta w odkrywaniu najbardziej optymalnej dla niego drogi prowadzącej do realizacji celu. Coach w uważny sposób powinien słuchać klienta i z pełnym zaangażowaniem prowadzić spotkanie w taki sposób, aby klient sam zrozumiał problem oraz wybrał i podjął najlepsze w jego ocenie działania. Pierwsza sesja definiuje nam cel spotkań, zasady współpracy i możliwe metody wsparcia. Spotkania planujemy z częstotliwością od jednej do czterech sesji w miesiącu. Każde spotkanie nie powinno trwać dłużej niż półtorej godziny. Optymalną formą współpracy są bezpośrednie spotkania z klientem. Choć zdarza się, że coaching realizowany jest również przez Skype lub telefon.

Jak rozpoznać dobrego coacha, z którym warto współpracować?

Po doświadczeniu i klientach. Decydując się na coaching warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: Po co poszukuję wsparcia? i wstępnie nakreślić sobie obszar do ew. pracy z coachem. Jeśli uświadomimy sobie, że nasz cel rozwojowy dotyczy np. życia zawodowego - szukajmy wśród coachów takich osób, których doświadczenia wpisują się w naszą potrzebę. Coach biznesowy powinien mieć doświadczenie zawodowe w pracy z organizacjami i pracownikami. Dobry coach nie musi legitymować się certyfikatami i ukończonymi szkoleniami, choć umiejętności są bardzo ważne. Zdecydowanie odradzam wybór coacha jedynie w oparciu o ukończone kursy i certyfikacje, bowiem oferta edukacyjna w zakresie coachingu jest bardzo mocno zróżnicowana. To osobiste doświadczenia coacha są kluczowe dla relacji coachingowej. Przed ostateczną decyzją warto spotkać się z co najmniej dwoma coachami i zdecydować, z którym z nich czujemy się bardziej komfortowo. Warto wspomnieć, że takie spotkanie wstępne powinno rozwiać wszelkie nasze wątpliwości w zakresie procesu coachingu i niezależnie czy zleceniodawcą jest firma, czy osoba prywatna, powinno być bezpłatne.

Opinie (131)

  • Manipulacja i wyciąganie kasy od ludzi - tym jest dla mnie coaching.
    Człowieku szukający coacha - pamiętaj, że ten coach jest taka samą leniwą świnią jak Ty, ale na waszej relacji to tylko on zarobi.

    • 3 1

  • dobry artykuł :) (1)

    Bardzo dobry artykuł. W pigułce wszystkie najważniejsze informacje oraz wyjaśnienie przyczyn budzących kontrowersje wokół kwestii coachingu. Dopóki nie zostanie to w żaden sposób uregulowane one na pewno nie znikną.
    Znam Magdę Eliasz - jest świetnym specjalistą, z dużym doświadczeniem i wysokim poziomem kompetencji. Do każdej osoby ma indywidualne podejście, co w tym zawodzie jest niezwykle ważne.

    • 3 8

    • Coach - specjalista, przecież to się wyklucza, gdyby znała się na czymkolwiek to nie byłaby coachem a skoro jest coachem to oczywistym jest, że na niczym się kompletnie nie zna czyli nie jest żadnym specjalistą.

      • 4 2

  • Komentarze

    Jestem ciekawy ile osób wypisujących te komentarze chociaż raz korzystało z tego typu usług? A ilu z Was tylko słyszało od kogoś lub oglądało bzdurne filmy w necie.. :D

    • 1 7

  • Serce (1)

    rośnie jak czyta się te komentarze, ludzie budzą się powoli z kapitalistycznej ściemy w którą wpędzono ich zaraz po chorym komunizmie.

    • 4 1

    • A co system korporacyjny, gdzie firma zależy od wirtualnych udziałów (de facto nie należy do nikogo), ma wspólnego z kapitalizmem?

      Ford czy taki Rockefeller pogoniliby takich ściemniaczy na kopach...

      • 0 0

  • (1)

    wszyscy myślą iż coaching załatwi wszystko, lecz tak naprawdę wszystko zależy od która jest klientem - ona musi chcieć i współpracować....
    A ważną rolą coacha jest aby na początku przełamać bariery, obiekcje klienta...
    Osobiście nie lubię słowa klient, wolę współpracownik, kolega

    • 2 1

    • piszesz jak c*ota

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane