- 1 Kto odpowiada za wypadek przy pracy? (47 opinii)
- 2 Praca w branży edukacyjnej. Warto? (96 opinii)
Czy należy mi się podwyżka po powrocie z urlopu macierzyńskiego?
W ciągu ostatnich lat rynek pracy znacząco się zmienił. Inflacja dla jednych firm oznaczała redukcję etatów, a dla innych wręcz przeciwnie - waloryzację wynagrodzeń pracowników. Osoby wracające do pracy po dłuższej przerwie zmuszone są mierzyć się z nową rzeczywistością. W takiej sytuacji znalazła się nasza czytelniczka.
Porady prawne w serwisie Praca
Niedługo wracam do pracy po czteroletniej przerwie spowodowanej urlopem macierzyńskim, wychowawczym i kolejnym macierzyńskim (drugie dziecko). Pracowałam w korporacji na stanowisku średniego szczebla. Wiem, że w czasie mojej nieobecności zarobki na równorzędnych stanowiskach znacząco wzrosły. Niestety podczas rozmowy o powrocie do pracy nie było mowy o podwyższeniu mojej pensji i dorównaniu do obecnych stawek. Czy mogę się tego domagać?
Na pytanie odpowiada Tomasz Siemoński, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego - Tomasz Siemoński
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 183c § 1 Kodeksu pracy pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. Wynagrodzenie powyższe obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna. Z punktu widzenia praktycznego zastosowania omawianego przepisu kwestią najbardziej istotną a zarazem sprawiającą największe problemy jest zdefiniowanie pojęcia "jednakowej pracy" i "pracy o jednakowej wartości" w odniesieniu do konkretnej analizy porównawczej.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż przepisy prawa pracy nie zawierają definicji legalnej pojęcia "jednakowej pracy". Niemniej jednak w ocenie doktryny "potoczne rozumienie słowa "jednakowy", które oznacza "identyczny, analogiczny lub taki sam", z powodzeniem można zaadaptować do wyjaśnienia pojęcia jednakowej pracy. Prace jednakowe to prace takie same pod względem rodzaju, kwalifikacji koniecznych do ich wykonywania, warunków, w jakich są świadczone, a także ilości i jakości. Wszystkie cechy charakteryzujące pracę jednakową powinny być rozpatrywane łącznie. Innymi słowy ten sam rodzaj wykonywanej pracy czy to samo zajmowane stanowisko nie przesądza o jednakowym wynagrodzeniu, skoro sposób jej wykonania przez pracowników może być różny, na przykład co do staranności, nakładu pracy, terminowości itd." M. Tomaszewska [w:] Kodeks pracy. Komentarz. Tom I. Art. 1-93, wyd. VI, red. K. W. Baran, Warszawa 2022, art. 18(3(c)).
Zgodnie z art. 183c § 3 Kp "pracami o jednakowej wartości" są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku. Praktyczne zastosowanie niniejszego przepisu z samej jego natury jest zadaniem trudnym i wymaga dużego wyczucia, gdyż sprowadza się do komparacji prac w istocie niejednorodnych. Zgodnie z literaturą prawniczą "orzecznictwo wraz z doktryną wypracowało płaszczyzny porównywalności prac różnych rodzajowo, dzięki którym nabierają one waloru pewnego podobieństwa.
Odpowiednie ukształtowanie systemu wynagrodzeń w zakładzie pracy jest przejawem realizacji przez pracodawcę zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Zgodnie z art. 183D Kp osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
Z punktu widzenia omawianej tematyki niezwykle istotnym był wyrok Sądu Najwyższego z 22 lutego 2007 r. sygn. akt I PK 242/06, w którym Sąd Najwyższy stwierdził, że postanowienia umów
o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast takich postanowień stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy, a w razie braku takich przepisów - postanowienia te należy zastąpić odpowiednimi postanowieniami niemającymi charakteru dyskryminacyjnego. Powyższy wyrok ugruntował linię orzeczniczą, zgodnie z którą sądy pracy są uprawnione do ingerencji w stosunek pracy poprzez zastępowanie nieważnych postanowień umowy o pracę odpowiednimi postanowieniami niemającymi charakteru dyskryminującego. Taka ingerencja dotyczy ukształtowania na przyszłość trwającego stosunku pracy z zastrzeżeniem zachowania przez pracownika prawa do dochodzenia różnicy pomiędzy dotychczas wypłacanym wynagrodzeniem a wynagrodzeniem, które należałoby mu się w przypadku przestrzegania zasady równego traktowania.
W ocenie Sądu Najwyższego jako dopuszczalne należy uznać zróżnicowanie wynagrodzeń pracowników wykonujących jednakową pracę, jeżeli pracodawca jest w stanie udowodnić, że stosując takie zróżnicowanie kierował się obiektywnymi powodami. Przy powołaniu się pracodawcy na różne kwalifikacje zawodowe i staż pracy oznacza to konieczność wykazania, że miały one znaczenie przy wykonywaniu zadań powierzonych pracownikom.
W świetle powyższych uwag udzielenie odpowiedzi na pytanie czytelniczki wymagałoby kompleksowego porównania zajmowanego przez nią stanowiska pracy ze stanowiskami objętymi podwyższeniem wynagrodzenia. Takie porównanie obejmuje w szczególności komparację zakresu obowiązków, posiadanych kwalifikacji, stażu itp., które to nie zostały opisane w zadanym pytaniu. Biorąc pod uwagę powyższe, udzielenie pełnej odpowiedzi nie jest możliwe.
O autorze
Tomasz Siemoński
radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Siemoński
Miejsca
Opinie (144) 4 zablokowane
-
2023-08-09 08:49
madeczki i ich roszeniowość (22)
Nie, nie należy się podwyżka. Przez 4 lata Pani siedziała na tyłku a ktoś inny za nią zasuwał więc niby dlaczego ma dostać podwyżkę? Bo jej się należy? Wróć dziewczyno do pracy, pokaż że jesteś na czasie z wszystkimi aspektami swojego stanowiska, że nie odbiegasz poziomem i jakością pracy od reszty zespołu i wtedy ubiegaj się o podwyżkę/wyrównanie. Chyba rezygnując świadomie z pracy na 4lata nie oczekujesz że wszystko stanęło w miejscu i czekało aż wrócisz?! Też mam w pracy kilka takich maDek, z czego 2 w moim dziale: wróciły po macierzyńskim, nie robią nic poza ciągłym gadaniem o kupkach swoich bombelków, co chwilę do kuchni na kawę albo na zmianę na zwolnieniach lub zdalnej, a reszta jak wcześniej za nie robiła tak dalej musi robić bo one są pod ochroną przez rok i doskonale o tym wiedzą że nic nie muszą.
- 51 12
-
2023-08-09 08:54
Tak, bo jej się należy... (18)
Inaczej pójdzie na socjal i dalej będziesz za nią zapierniczał. Gdybym ja miała wrócić na stanowisko i zarabiać połowę tego co reszta zespołu to siedziałabym na wychowawczym do osiemnastki bombelka.
- 7 18
-
2023-08-09 09:04
Nie zarabiasz połowy, (17)
tylko tyle ile masz na umowie. To już nie te czasy, że czy się stoi, czy się leży
- 18 4
-
2023-08-09 09:12
Dlatego 40% kobiet w wieku produkcyjnym (16)
Nie pracuje, a taki komentarz jak twój tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że nie warto się spieszyć z powrotem do pracy. XD
- 6 13
-
2023-08-09 09:38
brak kwalifikacji? lenistwo? (9)
to są powody w zdecydowanej większości przypadków
- 13 6
-
2023-08-09 09:51
Mylisz się... (8)
To czysta kalkulacja. Przy średnich płacach niższego i średniego szczebla dla kobiet i przy kosztach opieki nad dzieckiem rzędu 2-5 tysięcy praca dla nich staje się po prostu nieopłacalna.
- 10 9
-
2023-08-09 09:58
(6)
To niech nie pracują, ale niech nie oczekują, że za brak pracy ich zarobki będą na tym samym poziomie co tych pracujących, doszkalajacych się i podnoszących kwalifikacje.
- 9 6
-
2023-08-09 10:20
Za jaki brak pracy? (5)
Ty wiesz w ogóle co komentujesz? Mówimy o wynagrodzeniu za pracę, a nie o zasiłku dla bezrobotnych.
- 3 10
-
2023-08-09 11:39
(3)
Jak siedzi na wychowawczym to jest brak pracy, chociaż pozostaje zatrudniona w firmie. Czego nie rozumiesz?
- 7 2
-
2023-08-09 12:20
(2)
wychowawczy jest bezpłatny geniuszu, a w artykule mowa jest o powrocie do pracy, czyli o wynagrodzeniu za pracę.
- 4 5
-
2023-08-09 15:04
(1)
Nie za pracę tylko za 4 ostatnie lata, kiedy nie pracowała geniuszu.
- 5 1
-
2023-08-09 20:27
Czytania ze zrozumieniem
To cie chyba matka na wychowawczym uczyła i coś jej nie wyszło
- 0 2
-
2023-08-09 13:28
przecież sama piszesz powyżej ,że praca jest dla was nieopłacalna
czyli mowa o życiu na zasiłkach
- 4 1
-
2023-08-10 22:35
2-5K?
żłobek z wyżywieniem 1100zł, dziękuję dobranoc
- 1 0
-
2023-08-09 09:48
(5)
Nie śpiesz się z powrotem, roszczeniowych leni nikt nie potrzebuje
- 12 5
-
2023-08-09 10:01
Cieszę się... (4)
Miłej pracy. Tylko pamiętaj. ASAP
- 4 7
-
2023-08-09 10:02
(3)
Pracę układaj swoim podwładnym. Innymi się nie interesuj
- 3 4
-
2023-08-09 10:20
XD (2)
Asap asap
- 2 6
-
2023-08-09 10:25
(1)
Tylko tyle umiesz? Nie dziwota, że się do pracy nie nadajesz. ;-D
- 4 3
-
2023-08-09 10:34
Bekę mam z takich jak ty.....
Pewnie sam rowy kopiesz, a oceniasz czyjesz kompetencje po komentarzu na trójmiasto.pl au revoir...
- 2 6
-
2023-08-09 10:01
Praca (2)
Najlepsze jest, że większość kobiet wpisuje sobie te 4 lata jako doświadczenie w pracy w CV gdzie w ogóle nie pracowały. A potem się chwała stażem pracy i chcą wyższe podwyżki niż inni bo przecież tyle lat już "pracują".
- 16 1
-
2023-08-09 14:09
A ty jakieś statystyki prowadzisz, że twierdzisz, że PONAD połowa kobiet tak robi?? LOL
- 3 4
-
2023-08-10 20:17
Bo do stażowego liczy się urlop macierzyński.
Naprawdę tak cię boli, że matka, która zajmowała się w tym czasie dzieckiem, dostanie te kilkaset zł więcej? Co za zawiść.
- 0 1
-
2023-08-09 08:54
Roszczeniowość (4)
> należy mi się podwyżka
> Czy mogę się tego domagać?
Typowa madka. Jej się należy i już!
Otóż nie. Umowa o pracę, jak sama nazwa wskazuje, jest umową wzajemną. Coś za coś. Pracodawca czegoś oczekuje i coś w zamian proponuje. Podobnie pracownik. Jeśli ich oczekiwania się za bardzo rozmijają, do umowy nie dojdzie (albo zostanie rozwiązana przy najbliższej okazji) i cały Kodeks Pracy można se głęboko wsadzić.
Pokaż, kobieto, że twój pracodawca odniesie koszyść z zatrudniania ciebie, a tematu nie będzie.
Bo na razie pokazałaś, że dobrze ci wychodzi prokreacja.- 42 7
-
2023-08-09 14:20
(3)
Prokreacja jest ważniejsza niż twoja marna praca. Jeśli nie będzie prokreacji - nie będzie komu zapierd... na twoją emeryturkę. Wtedy docenisz prokreację którą dziś tak wyśmiewasz i umniejszasz.
- 3 15
-
2023-08-09 15:03
(2)
a pomyślałaś z czego żyłaby Twoja babcia albo z czego byłby płacony socjal z którego Ty żyjesz gdyby nie jego marna praca?
- 10 0
-
2023-08-09 15:17
mamy prawie zapaść demograficzną, jeszcze trochę i nie będzie komu pracować ani na emerytury ani na socjal.
- 0 6
-
2023-08-11 12:53
No na pewno nie z jego marnej pracy
sadzać po głupocie komentarza max jego możliwości to zamiatanie ulic.
- 0 0
-
2023-08-09 08:55
(1)
I to jest fachowa porada prawna.
- 5 4
-
2023-08-09 09:30
150 się należy
Mam nadzieję, że pomogłem
- 3 0
-
2023-08-09 08:56
jawne płace wszedzie (5)
musimy do tego dojrzec
narazie prawo dżungli - wywalczylem i siedze cicho bo jeszcze ktos sie temu przyjrzy- 14 15
-
2023-08-09 09:07
(4)
Wynagrodzenie, jak zresztą i inne warunki pracy, powino być kwestią swobodnej umowy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Nie widzę najmniejszego powodu, aby kogokolwiek innego te warunki miały interesować - czy to będzie urzędnik czy inny pracownik.
- 12 6
-
2023-08-09 10:03
(1)
Cudze wynagrodzenie najbardziej interesuje nierobów
- 11 2
-
2023-08-10 20:19
Dokładnie
Stale się porównują do innych "na tym samym stanowisku". Tak, tylko, że ten inny "na tym samym stanowisku" robi swoją robotę w 100% a nawet więcej, a ty na pół gwizdka i pracodawca to widzi, stąd niższe wynagrodzenie.
- 0 1
-
2023-08-09 15:18
(1)
to jest świetny argument dla różnicowania zarobków z powodu widzimisie szefa
- 1 2
-
2023-08-09 18:41
Zarobki są różnicowane ze względu na obowiązki i jakość pracy. Jeśli twoje zależą od widzimisię szefa, to zmień pracę.
- 1 0
-
2023-08-09 09:00
wersja tl;dr: "nie wiem"
- 10 0
-
2023-08-09 09:09
nie
- 5 2
-
2023-08-09 10:15
(1)
dom, basen i samochod sie należą.....kto pisze te bzdury?
- 9 2
-
2023-08-09 14:18
Nie, nie ma mowy o domu, basenie i samochodzie, nie wiem skąd wziąłeś te bzdury.
- 1 2
-
2023-08-09 10:17
W momencie urodzenia dziecka byłam na JDG i już nie udało mi się powrócić do prowadzenia działalności - urlop macierzyński trwał wtedy 4 mc (można było wydłużyć go o dwa tygodnie) i - co jest jawną dyskryminacją przedsiębiorczych kobiet - nie mogłam wziąć urlopu wychowawczego. Summa sumarum kolejne władze nie dbają o powroty mam do pracy. O dostępności do żłobków i przedszkoli nawet nie wspominam.
- 17 3
-
2023-08-09 10:20
(6)
Po urlopie macierzynskim to tylko do zwolnienia. Wraca taka mamusia, wypadla z obiegu, nie ogarnia co sie dzieje, a do tego od razu chce co chwila wolne bo dziecko chore itp
- 19 10
-
2023-08-09 10:45
A ty ile razy wziąłeś wolne na swoje dziecko? (2)
Biorą wolne bo mają mężów do d. Ja wolnego nie brałam bo chorymi dziećmi zajmował się mąż.
- 13 3
-
2023-08-09 15:21
czyli mąż jest na twoim utrzymaniu? spoko, ale jak oboje pracują to zawsze któreś musi ograniczyć pracę i zawsze ktoś kogoś w (1)
- 2 1
-
2023-08-09 16:10
Mąż pracuje tak jak ja
I tak jak ja może wziąć opiekę nad dzieckiem kiedy jest chore. Najpierw sami nie garniecie się do opieki nad własnymi dziećmi, a potem macie pretensje do kobiet, że one to robią.
- 6 3
-
2023-08-09 12:52
Teraz w miejsce taka mamuśka wstaw czas przeszły i imię własnej mamy. Zmienia się optyką, prawda?
- 5 4
-
2023-08-09 14:10
(1)
Czytam komentarze i nie dziwię się, że kobiety nie chcą sie rozmnażac.
- 9 2
-
2023-08-09 15:23
prawda, nie dość że ryzykujemy własnym zdrowiem i życiem podczas ciązy to potem powrót na rynek pracy to jest jakas mordęga. I nie wiem co za siano maja ci co wyśmiewają matki biorące opiękę podczas choroby dzieci- kto niby ma się nimi zająć? no kurde, dzieci chorują, oni tez chorowali i z nimi pewnie tez matki siedziały. Taka kolej rzeczy. Mamy być ciągle karane za biologiczne uwarunkowania? No sorry ale nie.
- 14 2
-
2023-08-09 10:21
Mamusia (1)
Mi szef nie chciał dać podwyżki po macierzyńskim to zaczęłam krasć papier toaletowy.
- 6 4
-
2023-08-09 14:17
Taka z ciebie mamusia jak ze mnie ksiądz. Biedny mizoginie.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.