• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

  • Obstawiamy? (3)

    Obstawiamy po jakim czasie upadnie kolejne Mevo? A tymczasem hulajnogi na minuty mają się dobrze.

    • 9 1

    • miesiac daje

      • 4 1

    • Juz pada. Rzucili 1200 rowerow i stoja nieaktywne

      • 1 0

    • Hulajnogi to często startupy, które nie przynoszą zysków. Uber przez 10 lat miał straty.

      • 1 0

  • Znów Bateria? (1)

    Ta wymiana baterii to jakaś kpina. Zeszłe Mevo pogrążyła. Rower powinien się ładować przy stojaku ( tam gdzie się parkuje). Nikt nie da rady naokrągło wymieniać baterii od Gdańska do Pucka. Szaleństwo. ..

    • 11 1

    • Wystarczyłoby użyć mózgu i podłączyć stacje do oświetlenia miejskiego. Ale gdzie takie rzeczy z tym samorządem.

      • 2 1

  • Ta cala sytuacja mnie dziwi (7)

    Nie mowie o roznych swirach, przyglupach i dzieciuchach traktujacych rower w sposob uwlaczajacy wszlekiej inteligencji. Takie tatalajstwo jest, bylo i jeszcze troche bedzie zanim w koncu pojda na odstrzal, po raz pierwszy zreszta przydajac sie spoleczenstwu.

    Zastanawia mnie natomiast ladowanie takiej floty pojazdow. Bylem pewny, ze zamkniecie to petla indukcyjna, a stojaki sa ladowarkami. A tu nie! Bo nie, prawda? No, ale jak to ma niby dzialac w praktyce. Jak operator ma zamiar na biezaco ladowac flote 2 tys. rowerow porozrzucanych po wielkiej aglomeracji??? Czy ktos moze to wyjasnic jak cos takiego ma dzialac w praktyce?

    • 13 0

    • Wyjaśniam

      To jest miś. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.

      • 6 0

    • Tak jak przednio czyli nie neda nadazac z wymiana baterii. A to zamkniecie to pic na wode, nie da sie zweryfikowac czy rower zostal przypiety do stacji

      • 6 0

    • tak jak hulajnogi

      Hulajnogi jak się rozładują to się je zbiera i podstawia naładowane. Zgadzam się jednak że dużo lepiej by było, gdyby rowery były ładowane automatycznie po odstawieniu do stacji.

      • 3 0

    • Ładowanie indukcyjne jest koszmarnie nieefektywne. Można się tak bawić z ładowaniem telefonu, ale nie baterii 1000Wh.

      • 0 0

    • Normalnie (2)

      Ładowanie czy wymiana tak samo wygląda w przypadku hulajnóg (a ich jest duuuuużo więcej). Jedna osoba w danej godzinie np od 2 do 4 wymienia baterie w rowerach. To są wybrane godziny i wynikają z tego kiedy najczęściej są te rowery używane. Noc dzień bez różnicy tylko najważniejsze są godziny. Nikt nie będzie jeździł z wymiana baterii w godzinach szczytu na ulicy. Dlatego wymienia się je w nocy bądź przedpołudniem wtedy kiedy ludzie są w pracy bądź szkole. Zeby urządzenia były gotowe w szczycie. Uruchamiają swoją aplikację i jeżdżą w poszukiwaniu urządzeń wymaganych wymiany baterii na naładowane. Takich osób na całe trójmiasto może być nawet 100 albo i więcej. Są to tzw. Juicerzy/Juicer. Oczywiście nazwa pochodzi od hulajnóg lime ale łatwiej wtedy posortować o kogo i o jaką pracę chodzi. Praca dość ciekawa. Kiedyś nawet była bardzo opłacalna ale teraz to już tylko wyzysk. Osoby podejmujące pracę jako Juicer dostają marne wynagrodzenie bo muszą ładować ze swojego gniazdka. No chyba że pracujesz w serwisie to wtedy zwozisz te hulajnogi do magazynu. Mam nadzieję że w mevo będzie to jednak bardziej opłacalne zajęcie. Plus jest taki że są punkty przy których te rowery można zostawić są bezpiecznie dla pieszych , aut jak i samych urządzeń. Niestety hulajnogi są rozrzucane po całym mieście i zagrażają wszystkim. No ale niestety nikt taki jeszcze się nie urodził żeby każdemu dogodził. Mam nadzieję że mevo skończy darmowe testy i wreszcie wkroczy płatna subskrypcja. Odzieli się plew o ziarna i będzie można wtedy normalnie się poruszać. Uważam że jest to świetna !!!!!OPCJA!!!!! żeby poruszać się po miescie kiedy wszyscy stoją w korku.

      • 1 1

      • Dziękuję

        Za obszerne wyjaśnienie

        • 0 0

      • Być może w przypadku hulajnóg się to sprawdza

        Ale z doświadczenia pierwszego Mevo wiemy, że w przypadku sieci rowerów jest to problem.
        Dlaczego więc powielono ten sam błąd?

        • 2 0

  • Mevo Śmiewo skręt w lewo buhahahaha

    • 7 0

  • Ładowania (1)

    Nie można było w strategicznych miejscach postawić ładowarek? Jak odstawisz rower i podepniesz do ładowania to dostajesz bonus. Użytkownik ma taniej a miasto nie płaci tyle za serwis.

    • 9 1

    • nieoplacalne

      Trzeba by mieć wiele ładowarek w wielu miejscach, a i tak część rozładowanych rowerów będzie stała na stacjach bez ładowarek, więc serwis i tak musi jeździć. Dodatkowo trzeba dostosować do tego rowery, oraz zabezpieczyć to w taki sposób, by było bezpieczne dla użytkownika(przepisy) i odporne na uszkodzenia. Inna sprawa, ze wymieniając baterie nie trzeba wyłączać roweru na czas ładowania, tylko podmieniamy baterie. Lepszą opcją byłaby samodzielna podmiana baterii, które można by pobrać w różnych miejscach z takich samoobsługowych ładowarek (coś w stylu paczkomatów) , ale to musiałoby być uwzględnione na samym początku, gdy projektowano mevo

      • 0 3

  • Strach na drogach (1)

    Ja jako rowerzysta skorzystasz z mevo uważam ze jest niebezpieczne, taki pojazd jadący 25km/h jak w kogoś wjedzie to przecież łamie go na miejscu a jak zdążyłem zauważyć ludzie niestety nie potrafią jeździć na rowerach w sposób bezpieczny:(

    • 4 1

    • Ludzie na niczym nie potrafią jeździć bezpiecznie.

      • 0 0

  • (3)

    Wciąż nie mogę pojąć faktu dlaczego nie ma opcji wypożyczenia roweru elektrycznego z rozładowaną baterią? Przecież to wciąż w 100% sprawny rower. Do przejazdu np Niedzwiednik Galeria Bałtycka, lub Piecki - Migowo w okolice Wajdeloty i wszystkie płaskie treny od Oruni dolnej aż po Sopot bateria mi nijak potrzebna. Jest info bateria wyczerpana, rower wciąż w systemie i wypożyczam go na własną odpowiedzialność. To takie trudne?

    • 3 5

    • bo jest do wymiany, a nie będą cię przecież ścigać

      Dla mnie to akurat jest zrozumiałe.

      Mniej zrozumiałe jest ze tylko bodaj 1/4 ma być normalnych rowerów, choć niespecjalnie będą lżejsze chyba jednak.

      • 2 0

    • Bo on wazy 40kg i bys padl

      • 3 0

    • .

      Przypominam że rower waży 40 kilo i raczej pedałowanie takiego roweru nie jest przyjemnie pedałować

      • 2 0

  • Dwie godziny i stop zaczynaja się pieniążki liczyć !!!!!! (1)

    • 5 0

    • Pieniążki? Pięć lat masz?

      • 1 1

  • Nigdzie na świecie nie ma rowerów miejskich więc w Gdańsku wszystkiego się uczą na własnych błędach (2)

    Zawsze winni użytkownicy lub obiektywne przeszkody, nigdy zły pomysł, złe wykonanie, brak wyobraźni czy chciejstwo. Prawda jest taka, że gdańscy urzędnicy i ich zaprzyjaźniona firma są niezdolni do przeprowadzenia z sukcesem nawet tak prostej i powszechnie stosowanej usługi jak rower miejski.

    • 7 0

    • Podstawowy błąd to brak ładowania na stacjach - to jest i będzie główna przyczyna niewydolności i nieopłacalności MEVO

      • 5 0

    • No ale korzystanie z cudzych rozwiązań, choćby nawet były lepsze, to przecież "ojkofobia" jest. Nie wiesz?

      • 0 0

  • No nieźle (2)

    7 rowerów stało na stacji i aplikacja ich nie widziała

    • 1 0

    • (1)

      na wszystko operator ma odpowiedź "hiszpańska firma nad tym pracuje"

      • 1 0

      • Jeszcze niech pogrubi kursywą hiszpański, to ludziom porty spadną.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum