Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach
Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.
W jaki sposób?
Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.
Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.
Zepsuty rower Mevo (9 opinii)
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.
Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.
W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.
Po to są testy, by eliminować błędy
- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.
- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery i akcesoria rowerowe na sprzedaż
Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:
- rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
- rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
- niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
- błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem
- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
Kłopoty także z Centrum Kontaktu
Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.
- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.
System odrzuca karty płatnicze
Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:
- zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
- zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).
- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)
Miejsca
Opinie (606) 5 zablokowanych
-
2023-09-15 15:53
(4)
Aha, czyli należy zrobić tak, wypożyczyć rower, pojeździć nim do woli, odstawić na stację Mevo, ale nie potwierdzać tego w aplikacji. Jutro można powtórzyć tą procedurę i tak do woli, aż skończą się testy! Mam nadzieję, że operator zrozumiał, co napisałem i błyskawicznie wprowadzi poprawkę do aplikacji. Może to być np. ograniczenie czasowe lub wysokie kary finansowe za przetrzymywanie roweru.
- 9 0
-
2023-09-15 15:56
niekończenie wypożyczenia jest ryzykowne bo co jeśli taki rower skończy w rzece?
- 0 0
-
2023-09-15 16:07
Po prostu od razu wprowadzić ograniczenie czasowe do 1 godz. Problem solved. Nie pojmuję jak można było tego nie zrobić w ogóle. Było do przewidzenia, że pierwsze rzuci się na rowery cwaniactwo i złodziejstwo.
- 9 0
-
2023-09-15 16:10
skoro tego nie przewidział, to nie spodziewaj się, że zrozumie (1)
- 6 0
-
2023-09-15 17:41
Wszyscy wiedza oprocz tych co biora za to kase hahah
- 3 0
-
2023-09-15 15:59
Natychmiast udostępnić podgląd rowerów na żywo, również będących "w ruchu" (5)
Albo wyłączyć możliwość bezterminowego parkowania i zacząć naliczać opłatę po godzinie. Od razu wyjdzie kto zaparkował i trzyma w piwnicy, w garażu, na klatce, itd. Nie ma innego wyjścia, tylko w ten sposób można coś zdziałać, choćby idąc pod ten adres w środku nocy!
Czy wy tam kompletnie nie myślicie? Po co daliście te rowery bez ograniczeń? Żeby szajbusy wszystko rozkradły i rozwaliły jeszcze na testach? I koniecznie posprawdzać trasy i lokalizacje i zbanować tych wszystkich którzy pochowali rowery.- 11 0
-
2023-09-15 16:02
(2)
Dokładnie. Było do przewidzenia, że pierwsze rzucą się na te rowery cwaniaczki, pajace i złodziejaszki.
- 5 0
-
2023-09-15 20:51
I pijaki! (1)
Bo każdy pijak to złodziej!
- 0 2
-
2023-09-15 23:13
A pijany złodziej na rowerze to morderca!
- 1 0
-
2023-09-15 16:40
Otóż to!
Co to za testy skoro nie testuje się ograniczenia godzinowego? Po co było rozdawać te rowery bez limitu? To wygląda jak specjalnie zrobione żeby ktoś jest zdewastował/rozkradł.
- 6 0
-
2023-09-17 02:49
Najwięcej to rozwoziciele żarcia skorzystali. Już prywatne rowery sobie porobili z tego. Powiązane na zapleczach knajp itp. itd.
- 0 0
-
2023-09-15 15:59
Nie rozumiem - funkcja postoju zablokowana, a przecież można się zatrzymać z wypożyczonym rowerem nawet na pół dnia. (5)
- 7 2
-
2023-09-15 16:02
(3)
Nie. Zatrzymujesz sie po dojezdzie do pracy i konczysz wypozyczenie
- 0 0
-
2023-09-15 16:49
(2)
A najbliższa stacja 1.5km od pracy. Dzięki.
- 2 1
-
2023-09-15 17:43
To kończysz wypozyczenie przed praca i placisz 10zl kary
- 1 0
-
2023-09-16 16:44
Ideą Mevo nie jest sposób na "taksówkę" do pracy! Dla cwaniaków i kombinatorów to zbyt trudne do zrozumienia?!
- 0 0
-
2023-09-15 16:04
Jak widać amatorka tym się zajmuje. Nic nie potrafią zrobić. Tylko czekać jak te rowery zostaną rozkradzione albo już zostały. Skoro można tak łatwo schować do garażu i zrobić z nim wszystko przez nockę. Tylko kompletny czubek wymyślił, żeby dać rowery na testy bez ograniczeń czasowych i nadal tego nie zmieniają! To wręcz śmierdzi świadomym przekrętem, jakby chcieli rozwalić system już na starcie, umyć rączki i powiedzieć sorry, chcieliśmy dobrze. Albo znajomym królika narozdawać rowerów i części od nich.
Sprzedali mieszkańcom parę rowerów za 160 baniek. Biznes życia.- 8 0
-
2023-09-15 16:01
cały pomysł MEVO jest bez sensu, a jego koszty ogromne (3)
wystarczyło ucywilizować prywatnych operatorów rowerów i hulajnóg, może z dwoma podpisać umowy na wyłączność. System powstałby natychmiast, bo operatorzy mają odpowiednie aplikacje, infrastrukturę i sprzęt, a miasto jeszcze by zarobiło.
- 7 2
-
2023-09-15 16:10
A kogo to obchodzi. Grunt, że samorządowcy mają ciepłe posadki. 160 baniek publicznej kasy poooszłooo. Zupełnie jak Fala, wodorowce i inne wały.
- 4 1
-
2023-09-15 16:23
Nie zrobili tego bo wtedy nie byłoby ciepłych stołków dla samorządowców i znajomych.
- 3 1
-
2023-09-15 16:29
Za tę kasę można było dać bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich oraz kupić świeżutkie, ekologiczne wodorowce. Tylko wtedy nie byłoby posadek dla znajomych królika.
- 4 2
-
2023-09-15 16:01
Fajny ten filmik. Gosc ma siodlo duzo za nisko
- 0 1
-
2023-09-15 16:03
Pan Patryk
...się odnalazł
- 1 0
-
2023-09-15 16:10
No to niezłe testy (2)
Akurat dzisiaj chciałem przetestować, bo oddałem samochód na myjnie. Z pracy do zakładu detailingu 3 km. Wychodze przed chwilą z pracy, rejestruje się i 0 rowerów. Ekstra. Tak samo można na tym polegać jak na komunikacji miejskiej
- 7 0
-
2023-09-15 16:24
(1)
A będzie jeszcze lepiej jak weźmiesz abo :) Będziesz płacił za ten brak rowerów i będziesz zadowolony bo jak nie to ktoś z propagandówki miasta nazwie cię ruskim trollem. Mało tego, nie odważysz się zrezygnować z abo bo nazwą cię szkodnikiem społecznym i burżujem w blachosmrodzie, który wypina się na ekologiczny projekt.
- 4 0
-
2023-09-15 16:28
Dokladnie. Bedzie tak, ze najblizszy wolny rower na drugim koncu miasta
- 0 0
-
2023-09-15 16:11
(2)
Wcale nie jest brak rowerów mevo i przestańcie pisać takie głupoty. Pozdrawiam Pawlo Gdynia
- 0 6
-
2023-09-15 16:12
jeszcze powiedz że kto tak twierdzi ten się wpisuje w propagandę kremla
- 4 2
-
2023-09-15 16:22
pilnie zgłoś się do okulisty
- 2 2
-
2023-09-15 16:15
Moim skromnym zdaniem problem jest brak stacji do ładowania w stojakach (2)
Gdyby były stację do ładowania rowerów, to nie byłoby problemu z wymianą akumulatorów ponieważ stacje można by podłączyć do instalacji dostarczających prąd do latarni ulicznej. A w niedalekiej przyszłości można byłoby zbudować nad stojakami zadaszenie z panelami słonecznymi co mogłoby obniżyć koszty za zużyty prąd.
- 9 2
-
2023-09-15 18:41
Pan to wie, pani to wie, a urzędnik nie ogarnie i idzie w zaparte
- 7 0
-
2023-09-15 19:08
Zrobić mniejsze stacje (1-2 rowery), a gęściej, przytulić je do latarni ulicznych, stamtąd brać prąd. Takie proste. Ale nie dla samorządowców.
- 4 0
-
2023-09-15 16:21
Przeanalizować historię wypożyczeń i zbanować szkodników! (6)
Zwłaszcza tych, którzy podczas jazdy zatrzymali się na 12h w swoim garażu.
- 8 0
-
2023-09-15 18:17
a przeczytaj regulamin (5)
i znajdź tam jakiś punkt, który tego zakazuje... :)
- 0 3
-
2023-09-15 19:01
Konstruujesz głupie regulaminy (1)
Wygrywasz głupie nagrody.
- 0 0
-
2023-09-15 19:17
jak się pisze regulaminy na kolanie
to są takie efekty
- 1 0
-
2023-09-15 19:15
(2)
Dla takich mądrali jest specjalny punkt, który pozwala zbanować dowolnego usera w dowolnym momencie :)
- 1 0
-
2023-09-15 20:18
(1)
a później pójdzie taki do sądu i jeszcze odszkodowanie dostanie
- 0 3
-
2023-09-15 23:16
Pomarzyć zawsze można.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.