• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

  • (4)

    Aha, czyli należy zrobić tak, wypożyczyć rower, pojeździć nim do woli, odstawić na stację Mevo, ale nie potwierdzać tego w aplikacji. Jutro można powtórzyć tą procedurę i tak do woli, aż skończą się testy! Mam nadzieję, że operator zrozumiał, co napisałem i błyskawicznie wprowadzi poprawkę do aplikacji. Może to być np. ograniczenie czasowe lub wysokie kary finansowe za przetrzymywanie roweru.

    • 9 0

    • niekończenie wypożyczenia jest ryzykowne bo co jeśli taki rower skończy w rzece?

      • 0 0

    • Po prostu od razu wprowadzić ograniczenie czasowe do 1 godz. Problem solved. Nie pojmuję jak można było tego nie zrobić w ogóle. Było do przewidzenia, że pierwsze rzuci się na rowery cwaniactwo i złodziejstwo.

      • 9 0

    • skoro tego nie przewidział, to nie spodziewaj się, że zrozumie (1)

      • 6 0

      • Wszyscy wiedza oprocz tych co biora za to kase hahah

        • 3 0

  • Natychmiast udostępnić podgląd rowerów na żywo, również będących "w ruchu" (5)

    Albo wyłączyć możliwość bezterminowego parkowania i zacząć naliczać opłatę po godzinie. Od razu wyjdzie kto zaparkował i trzyma w piwnicy, w garażu, na klatce, itd. Nie ma innego wyjścia, tylko w ten sposób można coś zdziałać, choćby idąc pod ten adres w środku nocy!

    Czy wy tam kompletnie nie myślicie? Po co daliście te rowery bez ograniczeń? Żeby szajbusy wszystko rozkradły i rozwaliły jeszcze na testach? I koniecznie posprawdzać trasy i lokalizacje i zbanować tych wszystkich którzy pochowali rowery.

    • 11 0

    • (2)

      Dokładnie. Było do przewidzenia, że pierwsze rzucą się na te rowery cwaniaczki, pajace i złodziejaszki.

      • 5 0

      • I pijaki! (1)

        Bo każdy pijak to złodziej!

        • 0 2

        • A pijany złodziej na rowerze to morderca!

          • 1 0

    • Otóż to!

      Co to za testy skoro nie testuje się ograniczenia godzinowego? Po co było rozdawać te rowery bez limitu? To wygląda jak specjalnie zrobione żeby ktoś jest zdewastował/rozkradł.

      • 6 0

    • Najwięcej to rozwoziciele żarcia skorzystali. Już prywatne rowery sobie porobili z tego. Powiązane na zapleczach knajp itp. itd.

      • 0 0

  • Nie rozumiem - funkcja postoju zablokowana, a przecież można się zatrzymać z wypożyczonym rowerem nawet na pół dnia. (5)

    • 7 2

    • (3)

      Nie. Zatrzymujesz sie po dojezdzie do pracy i konczysz wypozyczenie

      • 0 0

      • (2)

        A najbliższa stacja 1.5km od pracy. Dzięki.

        • 2 1

        • To kończysz wypozyczenie przed praca i placisz 10zl kary

          • 1 0

        • Ideą Mevo nie jest sposób na "taksówkę" do pracy! Dla cwaniaków i kombinatorów to zbyt trudne do zrozumienia?!

          • 0 0

    • Jak widać amatorka tym się zajmuje. Nic nie potrafią zrobić. Tylko czekać jak te rowery zostaną rozkradzione albo już zostały. Skoro można tak łatwo schować do garażu i zrobić z nim wszystko przez nockę. Tylko kompletny czubek wymyślił, żeby dać rowery na testy bez ograniczeń czasowych i nadal tego nie zmieniają! To wręcz śmierdzi świadomym przekrętem, jakby chcieli rozwalić system już na starcie, umyć rączki i powiedzieć sorry, chcieliśmy dobrze. Albo znajomym królika narozdawać rowerów i części od nich.

      Sprzedali mieszkańcom parę rowerów za 160 baniek. Biznes życia.

      • 8 0

  • cały pomysł MEVO jest bez sensu, a jego koszty ogromne (3)

    wystarczyło ucywilizować prywatnych operatorów rowerów i hulajnóg, może z dwoma podpisać umowy na wyłączność. System powstałby natychmiast, bo operatorzy mają odpowiednie aplikacje, infrastrukturę i sprzęt, a miasto jeszcze by zarobiło.

    • 7 2

    • A kogo to obchodzi. Grunt, że samorządowcy mają ciepłe posadki. 160 baniek publicznej kasy poooszłooo. Zupełnie jak Fala, wodorowce i inne wały.

      • 4 1

    • Nie zrobili tego bo wtedy nie byłoby ciepłych stołków dla samorządowców i znajomych.

      • 3 1

    • Za tę kasę można było dać bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich oraz kupić świeżutkie, ekologiczne wodorowce. Tylko wtedy nie byłoby posadek dla znajomych królika.

      • 4 2

  • Fajny ten filmik. Gosc ma siodlo duzo za nisko

    • 0 1

  • Pan Patryk

    ...się odnalazł

    • 1 0

  • No to niezłe testy (2)

    Akurat dzisiaj chciałem przetestować, bo oddałem samochód na myjnie. Z pracy do zakładu detailingu 3 km. Wychodze przed chwilą z pracy, rejestruje się i 0 rowerów. Ekstra. Tak samo można na tym polegać jak na komunikacji miejskiej

    • 7 0

    • (1)

      A będzie jeszcze lepiej jak weźmiesz abo :) Będziesz płacił za ten brak rowerów i będziesz zadowolony bo jak nie to ktoś z propagandówki miasta nazwie cię ruskim trollem. Mało tego, nie odważysz się zrezygnować z abo bo nazwą cię szkodnikiem społecznym i burżujem w blachosmrodzie, który wypina się na ekologiczny projekt.

      • 4 0

      • Dokladnie. Bedzie tak, ze najblizszy wolny rower na drugim koncu miasta

        • 0 0

  • (2)

    Wcale nie jest brak rowerów mevo i przestańcie pisać takie głupoty. Pozdrawiam Pawlo Gdynia

    • 0 6

    • jeszcze powiedz że kto tak twierdzi ten się wpisuje w propagandę kremla

      • 4 2

    • pilnie zgłoś się do okulisty

      • 2 2

  • Moim skromnym zdaniem problem jest brak stacji do ładowania w stojakach (2)

    Gdyby były stację do ładowania rowerów, to nie byłoby problemu z wymianą akumulatorów ponieważ stacje można by podłączyć do instalacji dostarczających prąd do latarni ulicznej. A w niedalekiej przyszłości można byłoby zbudować nad stojakami zadaszenie z panelami słonecznymi co mogłoby obniżyć koszty za zużyty prąd.

    • 9 2

    • Pan to wie, pani to wie, a urzędnik nie ogarnie i idzie w zaparte

      • 7 0

    • Zrobić mniejsze stacje (1-2 rowery), a gęściej, przytulić je do latarni ulicznych, stamtąd brać prąd. Takie proste. Ale nie dla samorządowców.

      • 4 0

  • Przeanalizować historię wypożyczeń i zbanować szkodników! (6)

    Zwłaszcza tych, którzy podczas jazdy zatrzymali się na 12h w swoim garażu.

    • 8 0

    • a przeczytaj regulamin (5)

      i znajdź tam jakiś punkt, który tego zakazuje... :)

      • 0 3

      • Konstruujesz głupie regulaminy (1)

        Wygrywasz głupie nagrody.

        • 0 0

        • jak się pisze regulaminy na kolanie

          to są takie efekty

          • 1 0

      • (2)

        Dla takich mądrali jest specjalny punkt, który pozwala zbanować dowolnego usera w dowolnym momencie :)

        • 1 0

        • (1)

          a później pójdzie taki do sądu i jeszcze odszkodowanie dostanie

          • 0 3

          • Pomarzyć zawsze można.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum