Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach
Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.
W jaki sposób?
Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.
Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.
Zepsuty rower Mevo (9 opinii)
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.
Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.
W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.
Po to są testy, by eliminować błędy
- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.
- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.
Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:
- rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
- rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
- niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
- błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem
- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
Kłopoty także z Centrum Kontaktu
Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.
- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.
System odrzuca karty płatnicze
Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:
- zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
- zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).
- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)
Miejsca
Opinie (606) 5 zablokowanych
-
2023-09-16 18:53
Rowery są i owszem. Wszystkie z rozładowanymi bateriami. Jeśli to są testy działania to są położone po całości, bo rowery po prostu nie działają.
- 1 0
-
2023-09-16 19:02
Po co te elektryki.
Wszędzie na świecie jest wybór takie lub takie a u nas nie, tylko elektryki i nara...durne
- 1 0
-
2023-09-16 19:30
Użytkownik (1)
Łamiacy regulamin powinien dostać 3000 kary, debetu na swoim koncie. Może wtedy bufony zaczną się zachowywać
- 1 1
-
2023-09-16 22:17
tobie bym dal 4000 kary
- 0 0
-
2023-09-16 19:37
Ten kraj ysk działa
Weź daj coś ludziom......
- 0 1
-
2023-09-16 20:56
Polak i poszanowanie prawa... Jasne...
Popłakałem się ze śmiechu. W tym narodzie jeszcze przez lata nie wykorzeni się homo sovieticus "prawo jest po to, żeby je łamać"... Jeszcze ze trzy pokolenia muszą kopnąć w kalendarz i musi wzrosnąć kultura, empatia i szacunek dla obcego człowieka. Na razie jednak króluje chamstwo, egocentryzm i cwaniactwo.
- 3 2
-
2023-09-16 21:36
brak limitu czasowego (1)
Z jednej strony piszą, że chcą, by jak najwięcej osób testowało, z drugiej, wiedząc, że ludzie przetrzymują rowery, nawet na nich nie jeżdżąc, "na później", nie chcą wprowadzić limitu czasowego. To po co chrzanić takie głupoty? Kto przy tym w ogóle pracuje? A pensje lecą?
- 1 0
-
2023-09-17 02:35
Ano lecą. I tylko o to chodzi przecież.
- 0 0
-
2023-09-16 21:40
Miejski Rower działa w Bydgoszczy ale tam od wielu lat rządzi PiS. (1)
U nas z PO to pewnie juz Mevo 3.0 jest na horyzoncie.... pamiętamy jak ostatnio zrobili wałek na owcach co miały jeśc trawę. Pani Olu, proszę odejść.
Kacper- 3 1
-
2023-09-16 22:19
jeszcze jak zanakomity tristar dziala? ruszasz na zielonym na nastepnym czerwone wskakuje
- 0 0
-
2023-09-16 22:24
Mevo jest super, wygodne i z fajną apkom
tylko użytkownicy są źli ! to na pewno pisowcy co odstawiają rower na peryferia albo chowają do piwnicy , celowo żeby ludzie nie mogli jeździć
- 2 0
-
2023-09-16 22:58
Uwielbiam piwrwsze zdjęcie z Mewo 1.0
Jak rower wisiał na trakcji trolejbusowej w Gdyni xD
- 0 0
-
2023-09-17 09:23
Użytkownik
Dodałbym jeszcze brak możliwości rezerwowania roweru na maksymalnie 5 minut, bo teraz idę do stacji i widzę w apce 2 rowery. Do celu mam 200 m przede mną idzie 5 ludzi i nie wiem czy ktoś z nich weźmie rower przede mną czy wszyscy pójdą dalej, to zniechęca. Mogę z daleka już otworzyć rower ale przecież gdy to zrobię to ktoś go zabierze i pojedzie na moje konto. Rezerwacja musi wejść, bo wychodząc z domu, a mieszkam idealnie pomiędzy 2 stacjami mevo chciałbym mieć możliwość rezerwacji tak na max 5 min i dojść do któregoś roweru.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.