• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

  • Oznakowanie roweru

    Rowery mają diody pod kierownicą.
    Jeśli nie można wypożyczyć niech świeci się na czerwono.
    Zaoszczędzi to czasu.
    Jeśli jest możliwy do wypożyczenia niech świeci się na zielono. Takie to trudne ?

    • 2 0

  • Na dabrowie (1)

    Jest duzo

    • 0 0

    • W aplikacji dostepny jest teraz tylko jeden na całą dzielnicę

      • 0 0

  • Myślę, że już czas przyznać odpowiedzialnym za wdrożenie mevo 2.0 urzędnikom nagrody!

    (zanim mevo 2.0 się zawali) i zabierać się za wdrażanie kolejnego systemu mevo 3.0

    • 3 0

  • Ha ha ha (1)

    Polacy... Ten naród nie powinien istnieć ha ha haa

    • 0 1

    • Oj, Mykoła, Mykoła. Wracaj już do siebie.

      • 0 0

  • Prościej będzie...

    Albo po prostu jeżeli przez X czasu rower nie jedzie to jest zwracany do systemu.

    • 0 0

  • Na stacjach w promieniu 3km zero MEVO, a wokół bloków młodzież jeździ nimi non stop (2)

    Chciałam bardzo spróbować przejechać się chociażby jednym z rowerów, bo mieszkam obok jednej ze stacji, ale od 3 dni jeszcze nie udało mi się zobaczyć chociaż jednego MEVO w okolicznych punktach. Za to przy ławkach porobiły się pikniki - 4 siedzi na Mevo i dyskutują z tymi na ławce, co ich nie mają, potem się wymieniają i tak mają te 4 rowery bez końca.
    Tak więc rowery MEvo widzę nieustannie wokół siebie, ale chyba Ci, co je wypożyczyli potraktowali je jako swoją własność, bo na stacjach jest ZERO od 8:00 do 23:00...
    Jeśli regulamin ma liczyć na zdrowy rozsądek z krajów rozwiniętych, to ten eksperyment mikromobilności, mimo, iż bardzo potrzebny, nie uda się na dłuższą metę... Co najwyżej pokaże buractwo i cwaniakowanie mieszkańców

    • 1 0

    • My wszyscy to wiemy, ale niestety urzędnicy wiedzą lepiej i są głusi i ślepi na uwagi, że w ramach testu należy wprowadzić ograniczenie czasowe do 1 godz. dziennie. Jak widać jest powód ku temu wyraźny. A poza tym co to za test jak nie testuje się czy ograniczenie działa prawidłowo. Paranoja urzędniczna w pełnym galopie.

      A rowerów nie ma nie tylko od rana do nocy, ale także późną nocą. Sprawdzam okresowo Gdynię - patrząc na 30-40 stacji jest może 1 rower lub 2 dostępne. Nawet o 4 rano. i**otyzm, aż strach się bać co będzie później.

      • 1 0

    • A na co więcej liczyć wśród młodzieży i studencików jak nie na cwaniactwo i buractwo? W nocy widziałem 2 kolesi po pijaku na takich rowerach, ledwo jechali. Pod samymi kamerami monitoringu. I co? I nic.

      • 1 0

  • Ładowarki w Stojakach (2)

    Czy to takie trudne aby były ładowarki w noektorych stojakach? Najgorsze jak stoją fizycznie rowery. Podchodze wyciagam telefon , sprawdzam a rowery sa niewidoczne na mapie. To tak jak dostać lizaka a potem ktoś go nam zabiera. Zróbcie stojaki ładujące jak w innych miastach. Jest rower, podchodze wyciagam jade. Te relokacje i doworzenie baterii nie przejdzie

    • 1 0

    • Stary, to jest mała sycylia, a nie normalne miasto (trójmiasto). Tu nikt nie myśli i nie umie nic zrobić porządnie, tu się goli kasę z dotacji i z obywateli miasta oraz organizuje ciepłe posadki dla swoich. Ten projekt to kolejny miś i potwierdzenie tego co napisałem.

      Najgorsze jest to, że na samorządowców nie ma bata. Rząd ma to w du**e.

      • 0 0

    • Stacje powinny być malutkie, na 1-2 rowery, ale za to gęsto. Przy słupach oświetleniowych (oczywiście tam, gdzie się da). Prąd podpięty z tych słupów i sprawa załatwiona. Ale nie, to za trudne dla tutejszych urzędników.

      • 0 0

  • Stacja 12044

    Co za głupek postawił ją w tym miejscu? Na samym przejściu dla pieszych, na wąskim chodniku. Po drugiej stronie ulicy, tam gdzie stoi ten bzdurny koszyk na zakrętki (pełny po brzegi, nikt tego nie wybiera od miesięcy) jest full miejsca. Koszyk wywalić gdziekolwiek, a w tym miejscu dać rowery, zmieści się ich 8-10 i taka ilość jest niezbędna w tak dużej dzielnicy. W sumie ten koszyk może nawet stać tak jak stoi bo jest na gruncie przyległego "parku", a nie na chodniku.

    Jeśli czyta to ktoś od was to zróbcie to bo obecna lokalizacja tej stacji to choroba umysłowa. Ciasny chodnik, metr przejścia, murek, 2m dalej przejście dla pieszych. Jak w takim punkcie manewrować rowerem ważącym 40kg?

    • 0 0

  • Apka powinna być jedynie opcjonalna

    A rowery powinny posiadać czytniki kart. Wkładasz kartę, odblokowujesz i jedziesz. Po zakończeniu jazdy pobierana jest opłata, wyjmujesz kartę i idziesz.

    • 0 0

  • Czyli, innymi słowy, absolutnie nic się nie zmieniło od poprzedniego razu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum