Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach
Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.
W jaki sposób?
Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.
Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.
Zepsuty rower Mevo (9 opinii)
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.
Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.
W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.
Po to są testy, by eliminować błędy
- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.
- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.
Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:
- rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
- rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
- niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
- błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem
- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
Kłopoty także z Centrum Kontaktu
Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.
- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.
System odrzuca karty płatnicze
Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:
- zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
- zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).
- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)
Miejsca
Opinie (606) 5 zablokowanych
-
2023-09-15 13:42
(2)
1. Zniszczyć rowery jazdą w koszyku albo schować u siebie w garażu
2. Krzyczeć jak najgłośniej, że nie działa, że kasa w błoto, że Dulkiewicz- 13 20
-
2023-09-15 13:46
Obrońcy Oli już w akcji
A przecież wiadomo, że to kaczor dyktator zepsuł system, wina PiS.
- 12 3
-
2023-09-15 13:46
3. Znowu zamówić dużą liczbę elektrycznych rowerów z niewydolnym serwisem a winę zwalić na PiS, mieszkańców i media
- 11 3
-
2023-09-15 13:42
Błagam (2)
Błagam ludzie zrozumcie to nie są rowery do jeżdżenia na wycieczki tylko do dojazdów. Przemieszczania się z punktu A do B uzywac do 20 min i dziękuje z buta albo kupić sobie własny rower do jeżdżenia. A co do tych buraków co jeżdżą po 2-3 osobowy czy dewastują to tez idioci jacyś szkoda gadac te rowery z tytanu by z tymi d**ilami nie wytrzymały
- 30 8
-
2023-09-15 13:45
No mi jest potrzebny do dojazdów
Z punktu A do B, na jakieś 40 minut.
- 7 0
-
2023-09-15 14:22
Błagam - rowery za prawie 160 milionów PLN nie są do jeżdżenia, tylko do dojazdów! Dobry ŻART!
No właśnie za te pieniądze mogli kupić każdemu mieszkańcowi Gdańska rower - rower za 2000PLN = to będzie około 80 tysięcy rowerów... Każdy niech to sobie przeliczy, po swojemu.
Poza tym płacić 160 milionów PLN prywatnej firmie, która jeszcze teraz będzie na tym zarabiała - gdzie tu ekonomia?!
Firma powinna zapłacić miastu, że pozwalamy wdrożyć rowery, na których oni zarabiają!- 5 4
-
2023-09-15 13:42
Rowery stoja w stojakach na mapie nich nie widac (4)
Stoją rowery na karwinach a nie widać ich na mapie. Ludzie nie koncza przejazdu. Wystarczy zrobić że po 10min postoju w jednym miejscu rower się wylogowuje i jest dostępny...
- 30 0
-
2023-09-15 13:53
Bo za darmo to maja gdzies
- 7 0
-
2023-09-15 15:28
Ludzie sie nie wylogowuja bo za darmo. Jeszcze dwa dni i znikna z apki wszystkie rowery
- 2 0
-
2023-09-15 16:02
Taką rzecz można wprowadzic szybko (1)
I dobrze, że wpierw są testy za darmo
- 1 0
-
2023-09-15 16:10
Szybko to są godziny, a tu już kolejna doba leci, za chwilę weekend i pójdą do domu, ciepłe miśki. Po weekendzie już nie będzie czego zbierać z ulic jak się złodziejstwo połapie i wpadnie do miasta.
- 3 0
-
2023-09-15 13:42
Jak ktoś już wcześniej wspomniał
Nasze społeczeństwo nie dorosło do systemów współdzielenia się. Wiele osób funkcjonuje na zasadzie "ja" i "moje".
- 23 4
-
2023-09-15 13:43
XD
Już się kończy, a jeszcze się dobrze nie zaczęło. Ciekawe kiedy rowery Mevo 2.0 zostaną sprzedane po cenie złomu.
- 19 2
-
2023-09-15 13:43
januszom biznesu
rowerowego blokować dostęp do wypożyczenia i automatycznie po 1h bez ruchu odblokowywać rower w systemie. A tam gdzie zamknięty w "komórce" wzywać policję jako kradzież
- 26 5
-
2023-09-15 13:44
Hahahahaha
A taki był ładny, amerykański. Czekamy na kolejną nagrodę od Wyborczej
- 21 5
-
2023-09-15 13:44
Niestety to prawda
Dzisiaj chciałem sprawdzić Mevo w praktyce. I w praktyce wyszło, że praktycznie wymiotło rowery z miasta.
- 27 1
-
2023-09-15 13:44
Tragedia (3)
Znowu wiele milionów pójdzie w błoto, a nikt nie pójdzie za to siedzieć. Tak jak poprzednio.
Gdańszczanki i gdańszczanie zapłacą za wszystko.- 27 6
-
2023-09-15 14:31
(2)
A co to rowery tylko dla Gdańska?
- 1 3
-
2023-09-15 14:38
Taka jest narracja, tych hejterów którzy opanowali tą stronę
- 0 4
-
2023-09-15 14:48
W Gdyni jest ich żałośnie mało
Jak poprzednio zresztą
- 0 0
-
2023-09-15 13:44
Polakom robakom nie można nic dać za darmo
Bo ukradną albo zagarną tylko dla siebie jak będzie luka. Dla autorów zasad testów też gratulacje, zupełnie nie można było tego przewidzieć :))) Fajnie się przepala publiczne pieniądze?
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.