Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach
Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.
W jaki sposób?
Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.
Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.
Zepsuty rower Mevo (9 opinii)
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.
Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.
W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.
Po to są testy, by eliminować błędy
- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.
- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery i akcesoria rowerowe na sprzedaż
Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:
- rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
- rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
- niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
- błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem
- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
Kłopoty także z Centrum Kontaktu
Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.
- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.
System odrzuca karty płatnicze
Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:
- zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
- zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).
- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)
Miejsca
Opinie (606) 5 zablokowanych
-
2023-09-15 13:45
? (4)
Ale co jest nie tak z naszym miastem/mieszkańcami? W tyłu miejscach w Europie i nawet w Polsce można wypożyczać rowery, tylko u nas znowu coś. Czy my reprezentujemy jakiś inny gatunek?
- 18 4
-
2023-09-15 16:59
Tak
- 1 0
-
2023-09-15 17:06
To z samorządem jest coś nie tak. Nie widać? Czego się tkną - wszystko spie*rzone. Wystarczyło dać ograniczenie godzinowe na testach.
- 6 0
-
2023-09-15 17:09
Mamy najlepsze władze na świecie w tej naszej Małej Sycylii
- 4 0
-
2023-09-15 20:38
Wystarczy poczytać komentarze tutaj, od razu jest dobry pogląd na mentalność mieszkańców Trójmiasta.
- 1 2
-
2023-09-15 13:45
Przepraszam ale czy tym zarządzają id io ci? (5)
Przecież poprzednie artykuły sugerowały, że w czasie testów tez są ograniczenia czasowe.
Ja nie wiem co się dzieje z Polakami - poziom IQ spada gwałtownie, co widać nie tylko po komentarzach na tym portalu, ale w oficjalnych wypowiedziach czy pisemnych odpowiedziach urzędników.
Ostatnio pytałem się o 2 konkretne rzeczy, by uściślić stan faktyczny.
1 co to są tworzywa piankowe, bo według ustalonych zasad mają być wrzucane do odpadów zmieszanych (w przeciwieństwie do styropianu jeśli jest wypełnieniem paczek)
2 Czy urząd wspomniany w ustawie czy na stronach gov, to także UM czy TYLKO komisarz KBW, bo zgłosić chęć udziału w glosowaniu korespondencyjnym, należy zgłosić do mitycznego urzędu
Oczywiście na proste pytanie NIE dostałem odpowiedzi tylko jakieś ogólniki.- 12 2
-
2023-09-15 13:47
po co jest w końcu rejestracja z kartą, jak nie po to by sciągać opłatę ponad limit? (4)
- 4 0
-
2023-09-15 13:48
(3)
By pobierać opłatę za pozostawienie roweru poza stacją
- 2 1
-
2023-09-15 13:58
a pobierają? (2)
skoro rower się nie przemieszcza, to po jakimś czasie powinien być wylogowany, skoro użytkownik nie opłaca za minuty ponad te darmowe
- 7 0
-
2023-09-15 15:29
(1)
I tu jest luka. Wypozyczenie nie zakonczone, stoi poza stacja ale kary nie ma bo wypozyczenie trwa
- 4 0
-
2023-09-15 15:31
ale jaka luka znowu - jak było z mevo 1... przecież nie były blokowane
- 0 0
-
2023-09-15 13:45
Wczoraj świetnie, a dzisiaj...
W całym Sopocie 0, w centralnych dzielnicach Gdyni 2, w Gdansku podobnie...
- 11 1
-
2023-09-15 13:47
Marnowanie kasy (5)
Wciąż nie rozumiem czemu z moich podatków płaci się prywatnej firmie by mogła uruchomić biznes? Czyli jeśli ja będę chciał knajpę itp. otworzyć to miasto też mi da kasę na start? :P
Za pieniądze mieszkańców powinny być dopłaty do rowerów elektrycznych dla mieszkańców a nie firmy prywatnej z zagranicy...- 19 2
-
2023-09-15 14:09
A jak miasto buduje drogi, to też płaci prywatnej firmie za wylanie asfaltu żebyś mógł jeździć, i to nie jest problem? (4)
- 2 7
-
2023-09-15 15:36
(3)
Dziwię się że uznales to za kontrargument na poziomie... to dziecinny argument. Inwestycje w infrastrukturę oraz niezbędne usługi to co innego niż sponsorowanie prywatnej firmy, która powinna działać za własną kasę i żyć z zysku lub upaść gdy go nie ma. Rower na wynajem to nie jest niezbędna usługa bo od tego jest transport publiczny
- 4 2
-
2023-09-15 16:51
(2)
W definicji rower miejski to uzupełnienie komunikacji zbiorowej. To chyba jest jakiś argument za dopłatą. Jeśli będzie dostępny, to ja będę korzystał dużo częściej niż z ZKMu. Co do prywatnego roweru elektrycznego, to np. Gdynia ma dofinansowanie wg. zgłoszeń. Ale prywatny rower nie rozwiązuje problemu komunikacji dojazdowej. Na bank zawiną w ciągu roku. Dlatego ten rowerowy zbiorkom jest naprawdę fajny do załatwienia większości spraw. Wczoraj było rewelacyjnie.
- 1 2
-
2023-09-15 19:21
(1)
No ja jeżdżę tylko prywatnym rowerem zwykłym lub elektrycznym, od dawna z komunikacji nie korzystałem. A masz świadomość, że za tą kasę wydaną no oba mevo to możnaby kupić ponad 125 tys. rowerów elektrycznych dla obywateli? A gdy dopłaty to 2x więcej. I to rowerów 2x lżejszych i lepszych. A program dopłat był tylko w Gdyni, tam przynajmniej kumają temat
- 2 0
-
2023-09-19 05:53
Jak obliczyłeś te 125tys rowerow???
Po ile zakładasz, ze kupisz rower elektryczny???
- 0 0
-
2023-09-15 13:47
a hulajnogi działają (1)
Tak to jest jak coś jest dotowane z podatków. Hulajnogi jakoś działają - nie ta firma, to inna do wyboru. Żadnych kosztów dla podatnika - płaci finalny użytkownik i jest dobrze.
- 26 2
-
2023-09-15 13:52
A jeszcze jak Mevo ruszy (jeśli ruszy) to ceny hulajnóg spadną. Dott już ma nowe pakiety.
- 5 0
-
2023-09-15 13:47
(2)
Czyli mimo tego, że chciwi idioci zamykają rowery miejskie na własnych posesjach i nie widać na horyzoncie nagłego nabrania odrobiny przyzwoitości przez te osoby, to jeszcze organizator nie zamierza ani ich za to karać, ani nałożyć żadnych sensownych ograniczeń, by ten proceder ukrócić. W końcu Gdańsk miastem wolności.
- 28 1
-
2023-09-15 13:51
Jest kara za niezdanie roweru na stacji (1)
Dziesięć złotych, hi hi
- 6 1
-
2023-09-15 14:10
A żeby kary nie płacić, wystarczy roweru nie oddawać. Tylko schować w szopie.
- 11 0
-
2023-09-15 13:47
Jak tam? (2)
Kiedy Mevo 3.0 i kolejne miliony złotych pompowane w ten niewypał? Kiedy upadłość kolejnego operatora? Ta niegospodarność naprawdę zasługuje na uwagę prokuratury
- 25 0
-
2023-09-15 15:20
będą mevo 3 za 500 milionów (1)
wtedy stacje ładowania będą ładowały rowery po odstawieniu.
- 0 0
-
2023-09-15 15:23
No co ty...!
Urzędnicy trójmiejscy wymyślili najlepszy system na świecie, kto by tam go zmieniał.
- 1 0
-
2023-09-15 13:48
co za głupi artykuł. Bo brakuje niektórym rowerów mevo? Co to jest za artykuł? (6)
Przecież tych rowerów stoi pełno a jeszce więcej jeździ od kilku dni. Pełno, dosłownie.
Czy tzw. dziennikarze próbują zdyskredytować ten system wypożyczania rowerów? Ale po co? Producenci samochodów płacą? Co to jest? Jechał ktoś z tych dziennikarzy po drogach rowerowych przez ostatnie kilka dni? Ośmielam się zaryzykować stwierdzenie, że połowa z tych rowerów to mevo.
Po co pisać hejterskie teksty? Co to jest? Obajtek was wykupił?- 2 39
-
2023-09-15 13:55
Pelno? Przez dwa dni na zadnej z trzech stacji w mojej dzielnicy nie bylo zadnego. W dzielnicach sasiednich to samo
- 10 1
-
2023-09-15 14:52
(1)
U siebie na dzielni pełno (czyli >5) widziałem na stacji dwa dni temu wieczorem zanim jeszcze system ruszył. Teraz w promieniu 3 km nie ma ani jednego zdolnego do wypożyczenia.
- 6 1
-
2023-09-15 19:01
Dokładnie tak samo miałem/mam. Pojawiły się 4 i zniknęły i ślad zaginął.
- 3 1
-
2023-09-15 18:45
Ola, to ty? (1)
- 3 1
-
2023-09-15 19:14
Ola śpi. Tu Jacek.
- 1 2
-
2023-09-15 19:00
Nawet w środku nocy były w Gdyni aż 2 (dwa) rowery. Wszystkie stacje puste, propagandowy trollu samorządowy.
- 1 1
-
2023-09-15 13:49
Testy właśnie po to są żeby błedy wykrywać, ale na litość boską, przecież to są oczywistości, które pojawiały się już kilka lat temu XD
- 8 2
-
2023-09-15 13:49
Przypinanie roweru swoją linką to już wyższy poziom januszostwa.
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.