Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach
Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.
W jaki sposób?
Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.
Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.
Zepsuty rower Mevo (9 opinii)
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.
Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.
W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.
Po to są testy, by eliminować błędy
- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.
- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery i akcesoria rowerowe na sprzedaż
Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:
- rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
- rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
- niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
- błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem
- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
Kłopoty także z Centrum Kontaktu
Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.
- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.
System odrzuca karty płatnicze
Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:
- zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
- zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).
- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)
Miejsca
Opinie (606) 5 zablokowanych
-
2023-09-15 14:09
Rozwiązanie jest proste (2)
Każdy rower powinien być widoczny w systemie, ale np. na szaro, jeśli jest wypożyczony. Natomiast rower wypożyczony, który się nie przemieszcza przez powiedzmy 30 min., powinien się świecić na czerwono a po kolejnych 30 minutach powinien być możliwy do wypożyczenia. Jeśli nie będzie się znajdować na stacji, to konto takiego użytkownika, który go zostawi w jakimś innym miejscu powinno być blokowane na 48 h. Takie działania teraz powinny wystarczyć, po okresie testów będzie można już wprowadzać dodatkowe opłaty za pozostawienie roweru poza stacją.
- 19 0
-
2023-09-15 14:47
Dokladnie. A tak ktos pojezdzil, nie zakonczyl jazdy i rower stoi od wczoraj na ulicy
- 8 0
-
2023-09-16 21:53
Dokładnie tak. Z hulajnogami tak było, postawione w dziwnych trudno dostępnych miejscach były blokowane przez operatora i ktoś po nie jechał.
- 0 0
-
2023-09-15 14:11
Bravo gdańszczanie biedaki cebulaki
W Gdańsku jak w chlewie. Chcecie pomarańcze ?
- 7 2
-
2023-09-15 14:14
Polska to kraj buraków, prędko się to nie zmieni
- 6 2
-
2023-09-15 14:16
Skończą się darmowe testy to i rowery wrócą na miejsce
Wiadomo gdańszczanin biedy to i rower miejski ukradnie xD ale na poważnie wróci płatny abonament to i będą kary i będzie płacz że dzieciak stracił np 500 zł za uszkodzenia bo nie będzie wyjątku dla nikogo.
- 4 1
-
2023-09-15 14:21
Ale szajs ...
Na złom
- 3 2
-
2023-09-15 14:24
Opłaty (1)
A jak korzystać mogą osoby nie posiadające smartfona?
Czy będzie możliwość doładowywania konta bez podpinania karty?- 8 5
-
2023-09-16 13:05
Nie. Możesz przyjść z komputerem. Ale koniecznie stacjonarnym...
- 0 2
-
2023-09-15 14:27
"trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji" (3)
Tak trudno było to przewidzieć? Nikt nie policzył ile to jest 2100/720 ? Od tego trzeba odjąć wypożyczone, rozładowane, serwisowane i wyjdzie taka średnia, że ciężko będzie o rower na stacji nawet przy "sprawnej" wymianie baterii. Nic tego nie uratuje, chyba że kilka tysięcy zwykłych rowerów, żeby było ich po minimum 5-8 sztuk na stację.
Inna sprawa, że stacje są źle rozmieszczone. Powinny być bardziej równomiernie rozłożone, a ich wielkość dopasowana do potrzeb, czasami wystarczy 5 miejsc, czasami 25. Ale nie musi być 5 stacji na kilometrze, a w innym miejscu 2km miedzy stacjami.- 14 0
-
2023-09-15 15:23
(1)
A samych stacji jest i tak zdecydowanie za malo
- 2 0
-
2023-09-15 18:31
ale każda kolejna stacja, na której może stanąć rozładowany elektryk to kolejny punkt serwisowy, czyli dodatkowy koszt pracy/czasu... dlatego to mevo też upadnie, albo zajdą daleko idące zmiany (co raczej byłoby niezgodne z obecną umową, więc padnie)
- 5 0
-
2023-09-15 19:05
Ale to bez znaczenia, kasa już się zgadza, ciepłe posadki są. To jest miś, a nie usługa dla mieszkańców.
- 3 0
-
2023-09-15 14:27
kolejny złom na mieście
kolejny złom na mieście
- 6 3
-
2023-09-15 14:28
Niby operator międzynarodowy systemu a więc powinno wszystko pójść odrazu sprawie. A tu lipa goni lipę. A te Janusze co chowoja po piwnicach to powinni dosadnie dostać po portfelu
- 8 1
-
2023-09-15 14:28
"City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu" - skoro jesteśmy w fazie testów to może należy udostępnić wszystkie funkcje, a nie jego część? Licząc na "rozsądek użytkowników" nic z tego nie wyjdzie. Jeżeli teraz są duże problemy z bardzo ograniczoną ilością funkcji to co dopiero będzie jak wszystko udostępnią?
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.