Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-26 15:06
Jeżeli jest tak dobrze,to dlaczego jest tak źle? Było dobrze,to po co pogarszać? Korek na Jana z Kolna pojawia się teraz i w stronę Gdańska,i w stronę Nowego Portu.
- 92 5
-
2023-01-26 15:07
Le Wac Kie (5)
Pomysły.
Wszystko tylko po to żeby poniżać ludzi, tak jak łąki kwietne. Miasto jest po to żeby było ładne, a nie zarośnięte.- 106 36
-
2023-01-26 15:27
władze walczą z mieszkańcami (1)
- 18 7
-
2023-01-26 16:45
kierowcy walczą sami ze sobą najskuteczniej
- 5 9
-
2023-01-26 15:45
Kierowczyki poniżyły siebie i innych. Kolejne roszczenia? (2)
Co tym razem? Paliwa chcecie za darmo? Po 30 pasów w każdą stronę? Likwidację trawników? Wjazdy do marketów i do barów?
- 9 14
-
2023-01-27 19:32
A rowerzysta podatek drogowy płaci? (1)
- 0 2
-
2023-01-27 19:46
a wiesz chociaż na jakie drogi to podatek?
- 1 0
-
2023-01-26 15:08
udanego zwężenia hahaha To najlepszy przykład głupoty zmarnowania ulicy która zupełnie nikomu nie słuzy przykład urzedników (2)
co o rowerach pojęcia nie maja.Nie poto jade rowerem by truc sie spalinami za blachosmrodami !!Na ulicy kierowcy niechcą rowerzystów a rowerzysci niechca truc sie spalinami na ulicach .Ale tak to jest jaest gdy urzednikami są szkodniki na stanowiskach po znajomości POlitycznej. Władze miasta są najwiekszymi szkodnikami dla mieszkanców kierowców i rowerzystów jednoczesnie chca koniecznie skłocic wszystkich wobec siebie bo dzieki temu własnie wygrywaja wybory
Dlatego trzeba zagłosowac przeciwko nim na wyborach do samorzadu.- 136 10
-
2023-01-26 21:22
Słuchaj pieniaczu ! Nie wypowiadaj się za mnie jako kierowcy.
- 0 2
-
2023-01-27 00:16
Dziel i rządź!
- 1 0
-
2023-01-26 15:09
czy ktoś
w mieście się przejmuje opiniami? władza na silę i wbrew mieszkańcom robi postęp. Na szczęście niedługo wybory
- 124 5
-
2023-01-26 15:09
Jak to w ogóle wygląda. Powinni zlikwidować to wszystko (8)
Rowerzyści mogą jechać normalnie ulicą jak inni.
- 52 6
-
2023-01-26 16:46
powiedz to swojej 11 letniej wnuczce chcącej bezpiecznie dotrzeć do szkoły (4)
w świetle prawa ma obowiązek jazdy jezdnią jeśli nie ma obok niej drogi dla rowerów
- 5 7
-
2023-01-26 19:04
(1)
Na pewno 11 latka będzie bezpiecznie jechała droga rowerowa wydzielona z ulicy na Armi Krajowej. Powodzonka
- 11 1
-
2023-01-26 21:23
Serio ? Tam gdzie mieszka nie ma SP ? Nie ośmieszaj się.
- 0 0
-
2023-01-27 00:17
A musi rowerem? A nie komunikacją miejs.? (1)
- 4 0
-
2023-01-27 19:34
Z południa rowerem? Do LO do Wrzeszcza lub na Zaspę?
Serio?
- 0 0
-
2023-01-26 17:40
problem w tym że kierofczyki nie chcą się dzielić wspólną jezdnią i terroryzują innych
dlatego jedyne wyjście to im ją zabrać albo zwężyć
- 5 12
-
2023-01-26 19:03
(1)
Normalnie ulicą nie da się jechać rowerem, bo znaczna część kierowców spycha rowery do krawężnika. Niektórzy to stojąc w korku specjalnie zjeżdżają do krawężnika aby zablokowac drogę rowerom.
- 3 3
-
2023-01-26 22:47
spróbuj pal..ncie nie jest tak źle złe są za to te buble chodnikowe nędzne eski floreski tory przeszkód odstające krawęzniki i slalom z jednej na drugą co paręset m
- 0 0
-
2023-01-26 15:09
Wzdłuż obwodnicy trójmiasta też powinna powstać DDR (3)
Tym bardziej, że jest miejsce, a koszt takiej drogi to ułamek budowy trzeciego pasa na obwodnicy
- 30 56
-
2023-01-26 15:19
Doskonała inhalacja spalinami oraz uszkodzony słuch w gratisie (1)
- 19 6
-
2023-01-26 19:05
Wychowałem się w centrum miasta spaliny nie robią na mnie wrażenia więc nie musisz się martwić, dobry pomysł z pasem na obwodnicy.
- 4 2
-
2023-01-26 15:52
Nie wzdłuż.
Powinny być trzy pasy na obwodnicy. Prawy dla samochodów, środkowy dla rowerów i lewy dla samochodów.
- 5 3
-
2023-01-26 15:10
Takie władze wybrali to majo.
- 65 6
-
2023-01-26 15:11
Ciekawe co będzie jeździć po tych busoasach jak jeszcze chwila i autobusy będą kursować raz na godzinę (1)
Patrzac w jakim tempie zwijają komunikację miejską :)
- 97 5
-
2023-01-26 19:06
Komunikacja miejska i tak była niewydolna.
- 0 2
-
2023-01-26 15:11
(2)
I co jeszcze ? Zaorać wszystko i zrobić klepisko. Dobrze że wybory blisko. Ola z ekipą szykuj się na ustąpienie z koryta
- 102 5
-
2023-01-26 21:24
64 kciuki w górę dla ciebie mają coś zmienić przy urnach naiwniaku ? Nie ośmieszaj się. (1)
- 1 5
-
2023-01-28 21:47
99 o 21:48
- 0 0
-
2023-01-26 15:13
Zbędnych pasów??? (2)
Zbędnych wedle kogo - Zielonych Khmerów?
- 142 12
-
2023-01-26 16:47
Khmerzy byli czerwoni (1)
nomenklatura komunistyczna jeździła samochodami od dawna, zanim oni się pojawili
- 2 1
-
2023-01-26 16:56
Zielony to niedojrzały czerwony.
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.