Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-29 11:32
To się nie dzieje naprawdę (1)
To są chorzy ludzie !
Podziękujemy na wyborach!- 2 1
-
2023-01-29 20:08
chorzy są wtedy, gdy myślą wyłącznie o potrzebach ludzi decydujących się na jazdę samochodem
i nie wiedzą, że w mieście wiele przejazdów samochodem nie jest potrzebna. Warto poznać pojęcie "niepotrzebnych przejazdów samochodem" - wiele z nich jest po prostu bezsensowna, łatwa do zastąpienia przejazdami przy pomocy mniej terenochłonnych, szybszych i wygodniejszych środków transportu
- 0 2
-
2023-01-29 12:55
azs (1)
zbedne pasy no prosze to po co budują nowe , aaaa
- 1 1
-
2023-01-29 20:06
nie po co ale dlaczego
dlatego, że myślą, że to umożliwi łatwiejszą/szybszą jazdę samochodem. Tymczasem tzw. ruch indukowany spowoduje, że poszerzanie ulic nie przynosi skrócenia czasu jazdy.
- 0 1
-
2023-01-29 13:52
Nieruchomości (1)
W Gdańsku warto inwestować w nieruchomości, których zarządzającym jest przedsiębiorstwo Polzen. Wartość nieruchomości nie spada, bo Polzen na rękę na pulsie, jeśli chodzi o terminowe naprawy i remonty, do tego dobry kontakt i fachowość
- 1 3
-
2023-03-17 13:52
Żenująca kroptoreklama
Nie na temat w dodatku.
- 2 0
-
2023-01-29 22:41
A myślałam że szczyt głupoty został już w tym mieście osiągnięty. Niespodzianka! - zdobądźmy kolejne szczyty. Na pewno zapamiętam to przy wyborach.
- 2 0
-
2023-01-30 08:23
poronionych pomysłów ciąg dalszy
- 1 0
-
2023-02-01 11:33
50 godzin rocznie wolo tariatu
Dla pracowników placówek kulturalnych,transportu i artystów z dotacjami
- 0 0
-
2023-02-01 23:23
DDR przy Marynarki - Jana z Kolna to niebezpieczna kpina.
- 0 0
-
2023-02-01 23:39
Sprostowanie w sprawie Marynaki i Jana z Kolna
" Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna. Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną "
To co wyżej rozmija się z rzeczywistością. Pierwsi rowerzyści już tam jeżdżą. Powiem więcej ja jestem tym pierwszym rowerzystom. Jeżdżę tam codziennie 4 razy. Mam do wyboru jazdę chodnikiem lub tą żałosną DDR więc żeby nie przeszkadzać pieszym i mniej łamać prawo wybieram DDR. Powiedzmy sobie szczerze obecnie nikt tam nic nie robi. nie trwają żadne prace. Co ciekawe kawałek tej DDR powstał w zeszłym roku ramach budżetu obywatelskiego z 2020 roku. Powstał ale jest zagrodzony i nie można po nim jeździć. Uważam że to jest skandal. Miasto przez 2,5 roku miało problem z postawieniem słupków i wylaniem 20 m asfaltu ? Ogólnie DDR przy tej ulicy powinna powstać wiele lat temu. To jest kolejny skandal.
Jak już napisałem korzystam z tej drogi codziennie i zastanawiam się kto wpadł na pomysł żeby zrobić DDR zaraz obok torów tramwajowych przez które trzeba przejechać żeby dostać się do biurowców, Młodego Miasta, czy PZU Zdrowie. Tam są 4 wjazdy / skrzyżowania. To jest bardzo niebezpieczne rozwiązanie. Na tych przejazdach było wiele kolizji samochodów z tramwajami. Nie chcę nawet myśleć co będzie jak pod tramwaj wpadnie rowerzysta.- 0 0
-
2023-02-02 15:05
Pomorska pod wiaduktem
też przydałby się przejazd z prawdziwego zdarzenia, nawet kosztem zwężenia o 1 pas jezdni w stronę morza.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.