Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-27 19:52
Wszystko przeciwko kierowcom (1)
I tak będę jeździć tam 80kmh
- 7 1
-
2023-01-27 19:57
Chyba w trampkach
Najpierw kup auto dzieciaku
- 0 1
-
2023-01-27 20:12
I bardzo dobrze
- 1 5
-
2023-01-27 20:24
Dulkistan
Witamy
- 6 0
-
2023-01-27 20:26
Odklejony od rzeczywistości pomysł...
No tak. Wszechobecne zwężenie dróg dla szeroko pojętych "buspasów" w imię tak naprawdę niczego tylko głupiej ideologii. Jasne, zwężamy drogi dla autobusów i rowerów, jeszcze może nawalmy próg zwalnaiajacy co 10 metrów powodując kompletny zatror dla ruchu samochodowego tylko po to by zmusić innych w imię szeroko pojętej" ekologii" żeby przesiedli się z aut na busy i rowery. Dodajmy do tego podwyżki biletów komunikacji miejskiej i mamy idealny przykład bezmyślnego wydawania pieniędzy, powodując korki, gdzie idzie więcej spalin, więcej zmarnowanego czasu i paliwa i ewentualne zatłoczone na ścisk autobusy, to takie w dzisiejszych czasach ekologiczne... Rzygam tym badziewnym myśleniem i naprawdę czekam, aż wreszcie ktoś pójdzie po rozum do głowy...
- 7 0
-
2023-01-27 20:27
Głupota i tyle
...
- 4 0
-
2023-01-27 20:33
Proponuję wycofać ruch samochodowy w całym mieście gdańsk oraz autobusy. Powodzenia dulcyneo.
- 5 0
-
2023-01-27 20:42
Zróbcie buspas na obwodnicy z miejscami parkingowymi
Co tam będziecie się obzieleniac. Wujek Klaus się ucieszy.
- 5 0
-
2023-01-27 20:42
Bezsensowne (1)
Gdzie tu sens i logika przewężenie na wjeździe do Gdańska od strony Sopotu powoduję jeszcze większe korki. To samo na 3 Maja teraz każdy samochód skręcający pod PKS blokuje ruch. d**ilizm a rowerzysty to ja tam jeszcze nie widziałam, wybierają ścieżkę rowerową biegnącą za torami tramwajowymi- bezpieczniej i przyjemniej. Zamiast usprawniać ruch to go blokujecie. masakra
- 5 1
-
2023-01-27 22:59
Ja widziałam raz od kiedy ta droga rowerowa powstała..
- 0 0
-
2023-01-27 20:55
Proponuje zwęzić pas startowy na lotnisku - przecież boki są zbędne i zróbmy tam drogę dla rowerów
- 7 0
-
2023-01-27 20:56
"Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest ..." Sam podtytuł to żart
jak to cos mozna nazwac udanym jak tam wiekszy korek niz byl
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.