Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-27 21:00
Zlikwidowac zbedne urzędy
- 7 1
-
2023-01-27 21:50
na całym świecie udrażnia się drogi. U nas wprost przeciwnie. W większości przypadków jest to wyrzucanie pieniędzy.
- 5 0
-
2023-01-27 22:46
Urzędnicze przygłupy! Niedorozwoje umysłowe!!!
- 4 0
-
2023-01-27 22:57
Nie no wogole zlikwidujmy wielopasmowe
I bryczki na ulicę zerwać asfalt położyć bruk
I mamy początek 1900 .
Karetku tez niech rikszami posyłają, a pieczarki na rowery.
A tak poważnie to kiedy wykopią row pod nowa skm ? Metro to jak w filmie Sf- 3 1
-
2023-01-27 23:08
Coraz głupsze decyzje dotyczace dróg w mieście !!!!!!!
- 4 1
-
2023-01-27 23:53
Mam nadzieje że odpowiedzialnych za to polityków czeka polityczna emerytura za kratkami za niszczenie infrastruktury miejskiej i działanie na szkodę mieszkańców.
- 3 1
-
2023-01-28 00:11
Buspas na Obwodnicy
Proponuję zwężyć Obwodnicę i zlikwidować jeden pas na rzecz drogi rowerowej. Rowerzyść też powinni mieć prawo do korzystania z tej drogi !!!
- 3 1
-
2023-01-28 01:11
Na Gdansku Południu już jest wąsko.
Już tak zostanie.
- 0 1
-
2023-01-28 03:57
Armii krajowej
Boże daj mi siłę, kto wpada na takie d**ilne pomysły. Przecież na armii krajowej jest duży ruch nie mówiąc dalej do skrzyżowania z havla itp w godzinach szczytu. Zabierając pas będzie gorzej. Jak koniecznie chcecie zrobić tam ścieżkę to tego typu co na 3 Maja jest nas torami PKP co leci.
- 2 1
-
2023-01-28 04:40
Na trakcie sw. Wojciecha jest droga rowerowa
Aż do Pruszcza, na Hallera tez, a na armi krajowej nie wiem co tam chcą zwezac, wiem jedno napewno jakiś koleś się znalaz blisko związany z rada Miasta który chce zarobić a i ci w radzie też.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.