Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-26 15:21
nie do wiary
że przeżyłem pierwszą jedynie słuszną ideologię postępu, a udało sie dożyć i podziwiać następne osiągnięcia postępu kierowanego nie mniej natchnioną grupką aktywistów
- 58 5
-
2023-01-26 15:24
nie ma zbędnych pasów (2)
skończyć z tą propagandą
- 78 11
-
2023-01-26 16:39
jest wiele niepotrzebnych przejazdów samochodami
na krótkie odległości (do 3 km)
- 1 5
-
2023-01-26 20:54
To samo chcialem powiedziec.
Nie ma takiego czegos w Trojmiescie i okolicach jak zbedny pas. Sa zbedne czasem sciezki rowerowe. Ale zbednych pasow nie ma.
- 5 2
-
2023-01-26 15:24
korki (11)
Korki co raz większe , jazda po mieście staje się powoli niemożliwa . Sam jeżdżę dużo na rowerze ale jak widzę te zmiany które szykują nam władze miasta to mi się słabo robi . Do jasnej cholery to za komuny budowano wszędzie drogi dwupasmowe żeby ruch był płynniejszy a teraz się zabiera kierowcom możliwość normalnej jazdy . Jakie uspokojenie ruchu co to w ogóle za nowomowa ,paranoja pseudoekologów nienawidzących samochodów . I co mam sobie do sklepu po duże zakupy na rowerku zasuwać ? Gdańsk to nie Amsterdam to zupełnie inna bajka . Tam się oczywiście buduje mnóstwo ścieżek ale za to i drogi jakie kto był ten wie.W Gdańsku nie buduje się właściwie nowych dróg a likwiduje te co są kosztem ruchu rowerowego .Gdańsk to wąskie gardło ale jak czytam o tu niektóre komentarze to mam wrażenie że jestem osamotniony w tym co mówię. Osłupkować ,zamknąć ,zwęzić .i tyle....
- 138 14
-
2023-01-26 15:30
(3)
A gdzie tam pseudoekologów.
A tu zwężą, a tu ograniczą prędkość. Benzynka cały czas w górę, a zarobki w miejscu/spadają bo "putinflacja" (ćśś niech plebs nie wie co zwiększa inflację, vateusz jeszcze troszkę dodrukuje). A no i idą jeszcze prikazy z Brukseli, a już niedługo wirtualny pieniądz i przydział CO2 na osobę.
Chodzi o wykończenie klasy średniej, ma być plebs, biedny i jeżdżący zbiorkomem i jaśnie oświecona elita, dla której (po wykończeniu kierowców) jeden pas ruchu absolutnie wystarczy do szusowania służbowymi BMKami.
Panie Areczku, drogi są dla zarządu, dla Pana spóźniony i przepełniony tramwaj.- 22 7
-
2023-01-26 21:38
To po co budowano autostrady i buduje się wokół Trójmiasta nowe drogi ? Stare drogi byłyby wystarczające dla twoich (1)
durnych wizji.
- 2 6
-
2023-01-26 22:54
popatrz gn..ju na kierunek budowy autostrad one są ułożone tak jak sobie zyczył eurokołchoz tworzą korytarze transportowe ich rola jako transport osobowy to tylko jedna z ról i wcale nie kluczowa
- 6 1
-
2023-01-26 22:51
Dokładnie. Biedota i elita, niedługo nikogo nie będzie stać na samochód
Chyba stąd to zwężenie dróg. Przewidująco.
- 8 0
-
2023-01-26 21:00
Niestety (1)
wiekszosc ludzi na planecie (w tym w Polsce i Trojmiescie) ma iloraz inteligencji ponizej 100. To, ze srednio jest 100, oznacza, ze wybitne jednostki zawyzaja srednia (jak z pensjami), ale faktycznie wiekszosc ma mniej niz srednio. A przeciez IQ 100 to jest w zasadzie niewiele. W urzedach miejskich Gdyni i Gdanska tez siedza nienajmadrzejsze osoby, bardzo czesto zindoktrynowane, takie zwykle "plynace z pradem" osoby ludzkie :-). Nie mozesz po nich oczekiwac czegos madrego. Ale byc moze, przypadkiem czasem cos logicznego zrobia - pamietaj, ze nie znaczy to, ze mysla logicznie.
- 8 4
-
2023-01-26 22:57
przecież te barany realizują rządowe i unijne agendy komuchy z brukseli narzuciły że mają być autobusy elektryczne więc są nic to że drogie jak ch..j i dzięki nim komunikacja w takiej Gdyni przejdzie trzecie w ciągu roku ciecie kursów mają być elektryki bo tak bo to biznes są drogie awaryjne ale produkuje je np Mercedes i taki Mercedes dał w łapę jakiemuś ćwokowi w Brukseli i lobbują żeby przymusić wszystkich do elektrycznych pojazdów
- 5 3
-
2023-01-26 21:37
Tunel, Adamowicza i wiele innych. Zatem nie kłam fantasto, któremu zdaje się, że jeździ na rowerze. Jak widać komuna
przesadziła z szerokością dróg.
- 1 4
-
2023-01-26 21:41
Szkoda, że komuna którą tak chwalisz budowała dwujezdniowe drogi nie tam, gdzie trzeba. Jedna "gierkówa" o (2)
parametrach znacznie gorszych od obecnych dróg szybkiego ruchu, bo dopuszczająca skrzyżowania jednopoziomowe i tylko między Warszawą a Górnym Śląskiem to za mało.
- 1 3
-
2023-01-26 23:00
(1)
widzisz id..to budowano wtedy z zapasem na przyszłość perspektywicznie a dyplom inzyniera coś znaczył te obecne głupki zbudowały niewydolną spalinową PKM by za parę lat ją elektryfikować i wydać ponownie setki mln zł takie sa teraz inżyniery przygł.py co stawiają słupy nie wyliczając skrajni dla tramwajów niech se motorniczy za każdym razem wstanie i złoży lustro a co bo pomyśleć nie warto
- 5 2
-
2023-01-27 19:49
chamem się urodziłeś i kanarkiem nie zdechniesz
ale z PKM problemem nie był projekt a to, że PKP miała w nosie swoją część zadania. I nadal ma.
- 0 0
-
2023-01-27 08:04
człowieku, to nie urzędnicy odbierają kierowcom możliwość normalnej jazdy tylko inni kierowcy. amsterdam świetny przykład - jeszcze w latach 60. był ogarnięty szałem poszerzania dróg. jak jest teraz wiemy a mimo to właśnie w niderlandach jazda samochodem jest najprzyjemniejsza i najpłynniejsza.
- 3 4
-
2023-01-26 15:24
jechałem niedawno (3)
zmienioną Hallera do Brzeźna, masakra bo to raczej slalom narciarski niż ulica
- 101 13
-
2023-01-26 15:28
Rowerzyści tak mają niemal z każdą trasą
90% infrastruktury rowerowej to esy floresy na chodniku. Kierowcy mają być gorsi? niech też poczują te udogodnienia.
- 9 20
-
2023-01-26 15:42
najlepszy jest ten parking po lewej zaraz za biedronką.
Nigdy tam auta nie widziałem zaparkowanego. Idealne miejsce żeby wyprzedzić tych spowalniaczy ulic.
Ale start spod świateł jak na 1/4 mili od Kosciuszki . Wszyscy sie scigaja żeby zdążyć przed zwężeniem być na tym pasie jako pierwszy.- 10 4
-
2023-01-27 02:53
Zdecydowanie. Straszna jest ta Hallera
Człowiek musi kręcić ciągle kierownicą, żeby się wyrobić. Nie wiem w jakim świecie to dobry pomysł.
- 6 1
-
2023-01-26 15:26
zbędne pasy na jana z kolna
i ścieżka kończy się w betonowej ścianie
- 55 3
-
2023-01-26 15:27
d**ilne pomysly
- 63 5
-
2023-01-26 15:27
Na Jana z Kolna zwężenie nie wpłynie negatywnie na ruch? (3)
Może teraz, ale przecież powstaje Młode Miasto, dziesiątki biurowców i apartamentowców w okolicy, tysiące ludzi zaczną się tam przewijać, a ci drogę zwężają! W tym miescie nikt nie mysli długofalowo, tylko jak jest teraz. Potem będzie płacz, że tam wszystko stoi. I nie, niech rajstopiarze na rowerach nie wciskają mi bredni o potrzebie ograniczania ilości samochodów, to się w Gdańsku nie uda przy tak beznadziejnej komunikacji miejskiej, kasowaniu połączeń i biletach za 6 zł i wiecznie psujących się tramwajach. Jak sie staniemy komunikacyjnie jak Berlin to wtedy proszę bardzo, póki co nie wierzę w zmniejszenie ruchu samochodowego, będzie tylko gorzej.
- 80 9
-
2023-01-26 19:11
wystarczy otwarcie wjazdu pod biurowce a korek będzie do pętli autobusowej.
- 3 0
-
2023-01-26 22:53
Potem będą poszerzać, ktoś zarobi. Policzmy ile to już remontów na Havla..
I tak w kółko
- 6 0
-
2023-02-01 23:10
Póki co na Jana z Kolna zabrano 1 pas a za biurowcami jest nowa 2 kierunkowa ulica prowadząca właśnie do Młodego Miasta.
- 0 0
-
2023-01-26 15:28
lewica
nie jest trudna do opanowania - rób wszystko inaczej, najlepiej na odwrót
- 29 6
-
2023-01-26 15:29
Ta słupkolandia (2)
Na marynarki Polskiej ( a nie Jana z Kolna) to szczyt głupoty współczesnych inżynierów i planistów z przypadku. Przykład źle zarządzanej przestrzeni i braku myślenia perspektywicznego. Jedyna szeroka ulica, z potencjałem rozwojowym po stronie zabudowan (była tam przestrzeń na ścieżkę, chodniki jeszcze trawnik) gdyby nie zaakceptowali warunków zabudowy metr przed torami było by tam pięknie i bezpiecznie. Teraz na wjeździe do stoczni (i jak się okazuje przyszłych biurowcow) na jednej z najbardziej trudnych i kolizyjnych skrzyżowań dodano milion słupków, i drogę rowerowa na drodze mimo, iż spokojnie mogła być prowadzona inna drogą. Na tym skrzyżowaniu, ginęło wiele osób, jest tam ograniczona widocznosc i wiele elementów, na które trzeba uważać poruszając się autem. A teraz jeszcze puścili tamtędy rowery bez stopu, co przeraża mnie najbardziej. Dodam, że w latach 90tych, kiedy bardzo dużo stoczniowców jeździło na rowerach do pracy, i mieszkańców w tej okolicy także, właśnie na tym przejściu /wjeździe do stoczni były słupki kolejowe (taki slalom z poręczy), które wymuszały zejście z roweru i przeprowadzenie go na drugą strone... Jak widać nauka i ochrona życia poszła w las...
- 73 9
-
2023-01-26 21:49
Podaj linki do tych licznych śmiertelnych wypadków. Bo na razie fantazjujesz. I jakie przeprowadzanie roweru. (1)
- 1 4
-
2023-01-27 17:23
Linki?
Dziecko, w latach 80tych, 90ttch nie było nawet internetu...
- 1 0
-
2023-01-26 15:30
Passa bzdurnych decyzji (4)
Oli i jej urzędników trwa w najlepsze. Głosy mieszkańców nie mają znaczenia, bawmy się dalej.
- 91 7
-
2023-01-26 16:59
Głosy mieszkańców są zgodne z działaniami władz miasta. (2)
Demokracja...
- 2 5
-
2023-01-26 17:32
(1)
Demokracja, demokracja... ale jak w wyborach wygra ktoś kto wam się nie podoba to płaczecie do niemców w Brukseli o ratunek.
- 4 3
-
2023-01-26 21:49
Lepsi ci Niemcy od ciebie polski pieniaczu konfederacki zapewne.
- 0 2
-
2023-01-26 21:50
57 kciuków w góre dla ciebie. A ile jest mieszkańców Gdańska ?
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.