• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • To jeszcze niech zmienią prawo, bowiem wielu rowerzystów, (8)

    mimo ścieżek rowerowych obok, popyla ulicą jakby nigdy nic. Rozumiem że jest brak takiej ścieżki w jakimś miejscu ale skoro są, to dlaczego wielu z nich nie korzysta? Uważają się za takich kozaków? Dziwne.

    • 137 21

    • bo 10 metrów ścieżki do której nie ma jak legalnie dojechać to żadna ułatwienie; jak w środku lasu zrobisz 100m równiutkiej drogi to też za dużego ruchu samochodów nie doświadczysz

      • 12 7

    • rowerzysta na jezdni nie stwarza zagrożenia dla innych uczestników ruchu (zwłaszcza pieszych) (4)

      prawo powinno być zmienione tak, by nie miał obowiązku korzystania z drogi dla rowerów tworzonej obok kosztem chodnika. Generalnie tworzenie infrastruktury dla rowerów nie powinno być realizowane po to, by rowerzystów pozbawiać prawa do korzystania z jezdni - tam również mają prawo czuć się bezpiecznie.

      • 8 23

      • fakt. ale się nie czują. mało to miejsc gdzie rowerzyści jadą chodnikiem chociaż im nie wolno bo ulicą zwyczajnie strach?

        • 9 1

      • (1)

        Won z chodnika! I jeszcze będą dzwonkiem na pieszego dzwonić, bo jaśnie panicz jedzie!

        • 5 4

        • bo pojazdy mechaniczne maja byc na ulicy i tyle. Zagrożenie stwazają samocgody i niepanujacy nad nimi kierowcy. Jakby panowali nie przekraczali by predkosci , płączac policji w rękaw ,że tak nacisnal gaz i szybko samochód przyspieszył. Ktoś kto panuję nie widzi "niekontrolowanego nagłego przespieszania"

          • 1 1

      • kosztem chodnika ? kosztem ulicy

        • 1 0

    • Kto ma zmienić to prawo? ZDIZ? To nie są ci sami "oni".

      • 1 0

    • Cóż, takie mamy społeczeństwo

      Kierowcy parkują na całej szerokości chodników, piesi chodzą po ścieżkach rowerowych, rowery jeżdżą po drogach. Przywalanie się do jednej grupy społecznej oznacza, że masz mocno ograniczony umysł...

      • 11 0

  • Co??? :o (2)

    Zwężenie Hallera to totalna porażka :( Ta ulica się notorycznie korkuje, a ma być coraz gorzej :( Dlaczego ktoś wymyślił zwężenie Armii Krajowej? Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Jeżdżenie autem po Gdańsku już jest koszmarem (jest coraz ciaśniej!), a tu kolejne ulice sie zwęża na rzecz rowerzystów??? Niech władze miasta sie wreszcie pukną w głowę i pomyślą też o dojeździe dla karetek i straży pożarnej, które notorycznie grzęzną w zwężeniach kiedyś szerokich i wygodnych ulic!

    • 9 0

    • Niby gdzie? (1)

      W którym miejscu al.Hallera, objętym przebudową, występują korki? Na co komu autostrada na plażę?

      • 0 0

      • zapoznaj sie z definicja autostrady analfabeto

        • 0 0

  • Co za szczęście, że już nie mieszkam w Gdańsku... (1)

    Widzę, że władczyni Gdańska postawiła sobie za życiowy cel utrudnienie życia Gdańszczanom posiadającym samochody.

    • 12 2

    • całe szczęście już nie utrudniasz swoim samochodem życia innym kierowcom w Gdańsku

      ciekawe, kiedy zrozumiesz tę prostą prawdę?

      • 0 2

  • Pani Dulkiewicz , Szczurek, Karnowski odstawić służbowe auta i przesiąść się na rowery ,dla zdrowia i przewietrzenia (1)

    • 14 1

    • Dokładnie

      Dajcie, szanowni włodarze przykład i pokażcie nam, maluczkim, jak to się robi.

      • 2 0

  • Tak ścieżki potrzebne

    Ścieżka rowerowa na Armii krajowej jest bardzo potrzebna, znacząco ułatwi to komunikację rowerem na Chełm. Na trakcie to dyskusyjna zmiana może wystarczyło by troszkę poszerzyć istniejącą ścieżkę na wale (obecnie mija się tam jadąc łokieć w łokieć +20cm znacznie ułatwiło by tam komunikację). Ścieżka do Brzeźna jak najbardziej potrzebna, rowerowe są przeciążone w "sezonie ciepłym".

    • 2 3

  • Fajnie, że powoli nam się to Trójmiasto cywilizuje. (1)

    Chociaż w dalszym ciągu panuje dyktat ruchu samochodowego.

    • 1 9

    • Wyjedz do cywilizowanego miasta i daj nam spokoj

      • 1 0

  • Zwęzić (1)

    wszystko, najlepiej do zera.

    • 6 1

    • najbardziej potrzebne okazuje się poszerzenie wyobraźni kierowców

      • 1 3

  • polacy to de..le ,koniec tematu

    jeszcze bardziej wąsko,rower ma więcej miejsca i praw na ulicy jak samochód,mało wam jeszcze wypadków. polandia ,kraina gł..ków i de..li .

    • 5 1

  • bo w mieście mogą tylko jeżdzić służbowe samochody rządzących za pieniądze mieszkańców.

    haidi,szopena i norka kanalarza,trzech celebrytów,vipów brukselskich i ich towarzystwa wzajemnej adoracji.to sie kliki od koryta porobiły w tym kraju.ile bruksela płaci za kilometr,zapytajcie sie mieszkańcy to sie dowiecie o co chodzi i kto śmietane spija za ten temat.

    • 4 1

  • Ten kto wpadł na ten pomysł powinien natychmiast być przebadany przez psychiatrów

    Oraz zatrzymany na Srebrzysku na obserwacji.
    Chore to to

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum