• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Ten kretyński pomysł w Oliwie to chyb pomysł lobbystów z biurowców którzy blokują ruch Grunwaldzkiej?

    Ten kretyński pomysł w Oliwie to sprawka lobbystów z biurowców którzy blokują ruch Grunwaldzkiej

    • 11 1

  • Ciasne rajtuzy rowerzystów... (3)

    ...powodują zaburzenie przepływu krwi i zmniejszoną ilość tlenu docierającą do mózgu - mamy tego efekty w postaci takich "projektów".

    • 15 4

    • Bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby aby kierowcy płacili na drogi a rowerzyści na drogi rowerowe.

      • 2 1

    • Ucisk ciasnych rajtuz i siodełka powoduje, że bąki rowerzysty nie mogąc wydostać się na zewnątrz drogą naturalną rozpuszczają się we krwi, a z tego rodzą się pos.ane myśli, co widać na tym portalu.

      • 2 2

    • codzienna jazda samochodem jest przyczyną wielu groźnych chorób

      • 0 1

  • (1)

    Wszystkim kret... którzy każą jeździć rowerami kazałbym jeździć 200km dziennie, ciekawie ilu by pod wieczór było dalej takich mądrych

    • 9 2

    • nikt nie każe jeździć rowerami - zbiór twoich oponentów jest więc pusty

      wyluzuj się: im więcej osób przesiądzie się na rowery, tym więcej miejsca będzie na drogach, parkingach i w środkach komunikacji publicznej.

      • 0 0

  • Super, pochwalam takie decyzje jako synergię miedzy użytkownikami pojazdami. Takie usystematyzowanie ruchu w mieście,

    wpłynie dobrze na bezpieczeństwo ruchu drogowego .Kołobrzeska w Gdańsku, były po dwa popasy w każdą stronę a obecnie jest różnie, jeździmy wolniej ale za to bezpiecznie. Ścieżki rowerowe , jeżeli chodnik jest w miarę szeroki malujemy białą linie w zadłuż i jest sukces.

    • 2 5

  • Super, miasto idzie w dobrym kierunku! miasto jest dla mieszkańców nie dla samochodów (2)

    • 4 11

    • Samochodami jeżdżą kosmici nie mieszkańcy (1)

      Taka prawda

      • 2 2

      • mieszkańcy korzystający z samochodów bardzo utrudniają życie innym mieszkańcom korzystającym z samochodów

        • 0 0

  • Mózg niech sobie zwęża, ale już raczej nie ma z czego ;)

    • 5 2

  • Pas rowerowy wyznaczany na jezdni, żeby miał sens musi być odgrodzony słupkami. Inaczej zwiększa tylko niebezpieczeństwo wypadku.
    Bus pas, żeby miał sens też musi mieć jakąś długość.
    Poza tymi uwagami - bardzo dobre posunięcie.

    • 3 1

  • ten absurd z 3 maja powinien zniknąć

    • 7 1

  • Brak wyobraźni? (1)

    Na fali zwężania ulic zamieniane są skośne miejsca parkingowe na równoległe do ulicy - ostatnio na 3 Maja przed dworcem PKS (Gdańsk), to też ważny parking z uwagi na remont Dworca Głównego i szczególne miejsce, gdzie dowożeni i odbierani są samochodami podróżni z pociągów. Nie dość że po zmianie miejsc jest mniej, to parkowanie równoległe wiąże się z cofaniem, zabiera więcej czasu, nie każdy jest w tym dobry. Przy wysypie ludzi z pociągów, których próbują odebrać znajomi samochodami robi się tam niezły bałagan - teraz jeszcze większy. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem, nie każdy ma siłę by po kilku godzinach jazdy pociągiem tłuc się jeszcze godzinę komunikacją miejską do odległych dzielnic. Szkoda, że nikt o tym nie pomyślał wymyślając te zmiany (GZDiZ?)

    • 11 1

    • Bardzo mądry wpis

      • 0 1

  • głupota urzędnicza nie ma granic (1)

    najgorsze jest to że tych absurdów nie ma jak zatrzymać i zablokować. Zaczęło się od oliwy i zabrania pasa na parkingi. Codziennie widzę gwałtownie hamujące pojazdy i korek.

    • 7 1

    • ograniczenie wyobraźni wielu kierowców nie ma granic

      gwałtowne hamowanie bywa potrzebne wyłącznie wtedy, gdy ktoś lekceważy limity prędkości.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum